ik heb astma, vrij licht.
hoesten doe ik niet vaak, ik onderdruk dat dan altijd omdat je daarmee alleen maar verder van huis raakt.
t klinkt mij alsof je het benauwd krijgt(kortademigheid) en dat automatisch(soort van reflex) probeert op te lossen met hoesten. omdat t voelt alsof er iets in de weg zit waardoor je niet genoeg en vrij kan ademen.
maar hoesten dat is eigenlijk heel inspannend, waardoor je alleen maar meer lucht nodig hebt. je kan beter, als je het benauwd krijgt, gaan zitten met je rug tegen de muur, goed rechtop en door je neus in ademen, en dan door je mond weer uit. dan krijg je het meeste zuurstof.
verder heb ik ook voor dit soort gevallen altijd medicijnen bij me: ventolin (een diskhaler) die je luchtpijp wijder maakt, tijdelijk. heet dan ook een 'luchtwegverwijderaar'. je luchtweg maakt meer slijm aan dan normaal, waardoor de ruimte waar de lucht doorgaat kleiner wordt en er dusminder snel evenveel lucht door komt. je gaat proberen het slijm op te hoesten, wat natuurlijk niet helpt. dat slijm verklaart overigens ook het piepend ademen. misshien kan je aan je dokter ook zo'n medicijn vragen, ventolin helpt bij mij heel goed, t wordt met iedere ademhaling beter. daarnaast gebruik ik ook flixotide, dat moet ik dagelijks nemen zodat ik niet te vaak ventolin nodig heb. want het is niet erg goed voor je, tis echt een middel voor bij nood.
en inderdaad, een goede conditie opbouwen helpt ook zeker.
|