|
Gezondheid & Lifestyle Gezondheidsvragen? Jouw lichaam, je kleding, of gewoon je manier van leven. |
![]() |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
![]() |
#1 |
Lid
|
![]()
ik kreeg net het formulier voor mijn keuze .. donor ja/nee
ik heb gewoon zoiets van.. als ik overlijd mogen ze alles van me hebben, als iemand anders daar mee gered kan worden. k vind het ook stom als je je hart niet wilt geven ofzo, ik kan me alleen voorstellen dat dat voor je 'gemoedsrust' is ofzo.. dat slaat toch nergens op , je leeft dan niet eens meer verdorie ![]() en ik vind het ook stom als je de beslissing bij anderen neerlegt, het is toch MIJN lichaam, ik bepaal wat daar mee gebeurt ![]() mja ik weet dat veel het niet met me eens zijn ![]() Laatst aangepast door AmbyPur : 23 March 2004 om 13:44 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Guest
|
![]()
ik heb die nogsteeds niet ingevult..
heb ik al bijna 2 jaar geleden gekregen. maar weet t eigenlijk nogsteeds niet.. |
![]() |
![]() |
#3 |
Medewerker
|
![]()
Ik heb me ook opgegeven om donor te zijn toen ik 18 werd.
Ze mogen alles van me hebben als ik overlijd. Alleen zijn er sommige die het vervelend vinden in verband met het opbaren. Maar ik denk dat ze als ze huid weghalen enzo het niet op zichtbare plekken doen.
![]() |
#4 | |
Lid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Guest
|
![]()
Ze krijgen helemaal niets van me
|
![]() |
![]() |
#6 | |
Medewerker
|
![]() Citaat:
Maar ik weet wel dat mijn ouders wel de kist open zouden willen hebben zodat iedereen afscheid kan nemen.
![]() |
![]() |
#7 |
Whooohooo
|
![]()
Ik vind het moeilijk
Als ik of een familielid ofzo ziek was en een donor nodig zou hebben, zou ik natuurlijk graag willen dat die er zou zijn, maar ik heb een beetje een naar gevoel bij en ik weet niet waarom. Ik vind het ook wel een beetje egoïstisch van mezelf, maar toch weet ik niet of ik wel donor wil worden.
![]() |
#8 |
Guest
|
![]()
ze mogen mijn blinde darm hebben
|
![]() |
![]() |
#9 | |
pudiecat
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#10 |
mycodenameis:edman
|
![]()
Net als PFP, ze krijgen helemaal niets van me.
Ik kreeg vandaag trouwens die brief ook in mn bus ![]()
![]() |
#11 |
Guest
|
![]()
Ik wil het niet. het is toch ook zo dat als je zeg maar al "dood" bent, ze je in leven houden om je hart en nieren te gebruiken enzo.. Het idee vind ik gewoon moeilijk, dat iemand anders verder leefd met wat van mijn lichaam.
|
![]() |
![]() |
#12 |
Slechtst Geklede Forummer
|
![]()
Ik had hem ook gekregen
ik had toen ingevuld dat mijn nabestaanden mochten beslissen wat er zou gebeuren ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
pudiecat
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
Lid
|
![]() Citaat:
dan gaan anderen bedenken wat jij zou willen dat ze doen... :s |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Guest
|
![]()
Ik weet t nie.. aan de ene kant vind k t heel raar, maar aan de andere kant wil ik wel iemands leven redden.. en zo kan ik gewoon het leven van 5 mensen ofzo redden. Ik ga iig niet mijn nabestaanden laten beslissen, da's zo'n grote beslissing..
|
![]() |
![]() |
#16 |
Guest
|
![]()
ik word cker weten donor, als je dood bent heb je al je organen toch niet meer nodig en andere mensen hebben er wat aan, voor hun betekent het waarschijnlijk een heel nieuw leven. Ik vind het eigenlijk best egoistisch als je niet donor bent, maar aan de andere kant kan ik het wel begrijpen.
Bedenk alleen: als jij of een familielid of vriend een donororgaan nodig heeft, wordt die op een wachtlijst gezet en duurt het waarschijnlijk erg lang, dan wil je tog cker wel dat het een beetje opschiet en dat mensen donor worden! alleen => je kan moeilijk van anderen vragen dondor te zijn terwijl je het zelf niet bent. |
![]() |
![]() |
#17 |
Guest
|
![]()
Van mij mogen ze gerust alles hebben die nog bruikbaar is
|
![]() |
![]() |
#18 |
Guest
|
![]()
van mij mogen ze alles hebben behalve mijn hart, waarom weet niet net alsof te lijkt dat daar mijn emotionele waarde aanzit.
raar idee maak oke.. das mijn mening ![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
veteraan
|
![]()
ik laat de beslissing aan anderen over.
want je zal zien dat bijv. jou dierbaren onder emotie bijv. niet graag zouden zien dat ook nog organen weggenomen worden of iets dergelijks.. en verder... moet er eerst eens iets gebeuren aan de wachtrijen en dergelijke.. dat een kettingroker evenveel recht heeft op een donor orgaan als bijv. een gezond mens vind ik niet kunnen... de een kiest ervoor om zijn organen te vergiftigen en dan krijgt juist die wellicht een orgaan terwijl een ander er imho meer 'recht' op zou hebben... BTW: die orgaanwet enzo..is toch eigenlijk alleen nuttig als je in ziekenhuis overlijd ofzo? want ze moeten dus echt wel binnen een paar uur al de zut eruit hebben gehaald..anders is het al onbruikbaar...toch?
![]() |
#20 | |
veteraan
|
![]() Citaat:
in geval van overlijden ben je emotioneel gewoon een wrak.. maar ben jij iemand die graag ziet dat je mensen kunt helpen met organen...dan kies je voor donor.. heb jij liever; wellicht ook voor je eigen gemoedsrust of 'verwerking' van het overlijden dat de organen op zijn plek blijven.... dan is dat een goede keus...
![]() |
![]() |
#21 |
Super Lid
|
![]()
vraag: kun je ook je ogen/wimpers doneren?? veel vragen of ik het aan hun wil doneren
![]() maarre back 2 de topic.. ik denk dat ik ook wel op de donor lijst gezet kan worde.. ik doe er tog niks meer mee as ik in mijn kist lig.. kan ik ernet zo goed een ziek persoon blij mee maken.. tog?
Last edited by niemand; Vandaag at 01:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
veteraan
|
![]()
volgens mij is het:
hoornvlies/huid/nieren/hart/longen/lever ofzo wat je ter beschikking kunt stellen.
![]() |
#23 |
veteraan
|
![]()
overigens..de mensen die donor zijn..
'ja ik kan er patienten misschien wel mee redden' hoe staan jullie dan tegenover je lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap?
![]() |
#24 | |
Super Lid
|
![]() Citaat:
Last edited by niemand; Vandaag at 01:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Guest
|
![]()
Ik heb ook een ja. Als ze nog iets kunnen gebruiken mogen ze 't hebben. Ultieme riesaikeling toch?
Mijn lichaam gaat toch 'weg', dan kan ik er net zo goed iemand anders mee helpen.. Mensen die JA hebben ingevuld, zouden jullie je lichaam ter beschikking stellen van de wetenschap? Dat zou ik dus weer niet willen, dat gaat me te ver.. |
![]() |
![]() |
#26 |
Guest
|
![]()
wanneer krijg je dat thuisgestuurd?
ik zou mezelf opgeven als donor. of je lichaam wordt opgevreten door maden en verteerd door de natuur, of andere mensen hebben er nog wat aan. Keuze lijkt me vrij duidelijk. Ik zou me lichaam ook wel ter beschikking willen stellen aan de wetenschap. |
![]() |
![]() |
#27 |
Guest
|
![]()
van mij mogen ze alles hebben
ik ben dan toch al dood dus als ik daarmee mensenlevens kan redden dan heb ik er totaal geen probleem mee. lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap weet ik nog niet, je lichaam laten gebruiken voor allerhande tests en experimenten is toch iets anders dan organen afstaan om iemand anders te helpen. |
![]() |
![]() |
#28 | |
Guest
|
![]()
donor: ja alles
bloedonor: ja Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#29 |
Guest
|
![]()
Ik doe ook alles weg, maar niet voor wetenschappelijk onderzoek, mensen mogen ze er best mee redden, maar hoe het daar in het wetenschappelijk onderzoek circuit gaat, tja, dat is heel wat anders.
Overigens, als ze je huid weghalen en je wil opgebaard worden is dat helemaal geen probleem. De make-up mensen die voor een begrafenis onderneming werken maken alles weer piekfijn in orde. Dat is geen probleem, die lui zijn echt steengoed ![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
veteraan
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#31 | |
° Blub °
|
![]() Citaat:
Hij wil later z'n lichaam aan de wetenschap geven voor zo in allemaal schijfjes te laten snijden ![]() ![]() Zelf weet ik het nog niet echt of ik mezelf als donor wil opgeven
![]() |
![]() |
#32 |
Bianca
|
![]()
Ik hoef hem nog niet in te vullen, maar ben al een tijd zeker ervan dat ik het wil. Alleen weet ik nog niet of ik ja zeg of dat ik het aan mijn nabestaanden overlaat.
Ik weet zelf ook nog niet hoe alles gaat lopen, mijn opa van mijn vaders kant heeft in het ziekenhuis gelegen met een niervergiftiging en mijn vader heeft ook voor iets met zijn nieren in het ziekenhuis gelegen. Een paar jaar geleden is er bij mij ontdekt dat ook mijn nieren en lever niet optimaal functioneren, en mocht er wat gebeuren zou ik zelf ook blij zijn als ik een donor heb! Al willen ze waarschijnlijk mijn nieren en lever dus niet hebben.. Maar aan de wetenschap, dat weet ik niet. Ik zou wel van tevoren precieze informatie willen over wat er dan gebeurd. En voor mijn nabestaanden wil ik wel een beetje toonbaar blijven, mochten ze nog naar me willen kijken ![]()
![]() |
#33 |
Guest
|
![]()
heb ik ook al topic over geopend
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
veteraan
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#35 |
Guest
|
![]()
ik moet er maar eens achteraan, ik ben het nu nog niet omdat mijn ouders daarvoor gekozen hadden.. maar ik ben nu achttien dus ik mag!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Lid
|
![]()
Ik ben donor, maar ik zou mijn lichaam niet willen schenken aan de wetenschap, vind ik toch te ver gaan, je weet niet wat ze allemaal met je lichaam gaan doen, je bent dan wel dood, maar toch
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Lid
|
![]()
voor de wetenschap vind ik ook geen probleem. waarom niet? daar hebben ze alleen maar wat aan. toch? :/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Lid
|
![]() Citaat:
Citaat:
dat vind ik ook bullshit.. iedereen heeft evenveel recht om te leven. ongeacht zijn levensstijl. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
.
|
![]() Citaat:
dan zou dat de eerste keer zijn, dat ik voor m'n uiterlijk onder de makeup zit ![]() toen ik dat invulding kreeg, heb ik em binnen een week weer terug op de post gedaan.. van mij mogen ze ook alles hebben.. als ik dood ben.. en ik kan nog iets doen voor een ander, denk ik dat ik daar die ander een groot pleSier mee doe.. en niet alleen hem, maar al zijn dierbaren ook ![]() het gedoe of een kettingroker mijn organen mag hebben... weet ik niet hoe ik daar over moet denken.. ik denk uiteraard van dat een ander maar het eerst aan de beurt moet komen.. maar vervolgens... waarom zou jij hem het recht ontnemen om verder te kunnen leven? als je allemaal groepen gaat onderscheiden die je geen orgaan gunt of juist wel, denk ik dat een heleboel mensen 'gezuivert' gaan worden ![]() ![]() (beetje ver gedacht natuurlijk.. zo'n groepopdeling zal denk ik ook niet komen ofzow, maar het gaat om het idee ![]() noujah bottomline.. mensen die ook geen organen willen afstaan.... vul dat ding dan alsnog in en geef aan dat je niets wilt geven... daar hebben ze bij de overheid meer aan dan dat ding bij het oud papier flikkeren, want dan weten ze tenminste dat je dat zekerweten niet wilt ![]() bovendien is het dan verstandig om dat donorkaartje in je portomonee te doen ofzow, zodat het ook nog ff duidelijker is dat je het niet wilt.
![]() |
![]() |
#40 | |
veteraan
|
![]() Citaat:
het gaat om leven of dood... dan is voor jou de zaak toch ook crystal clear? dus je argument gaat niet op.
![]() |
![]() |
#41 | |
veteraan
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#42 | |
.
|
![]() Citaat:
![]() het is trouwens niet verplicht ofzow om dat ding bij je te hebben
![]() |
![]() |
#43 | |
veteraan
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#44 | |
Guest
|
![]() Citaat:
![]() ![]() *zomaar opmerking tussendoor hoor ![]() |
|
![]() |
![]() |
#45 | ||
Lid
|
![]() Citaat:
![]() trouwens, het lijkt me nogal logisch dat mn moeder hem dan zou krijgen omdat ze bloedverwant is en de kans groot is dat het zelfde bloedgroep en stuff is. toch? kweet ook niet hoe het zit.. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
veteraan
|
![]() Citaat:
je mag imho ook wel een béétje rekenschap houden met de gevoelens van anderen.
![]() |
![]() |
#47 | |
veteraan
|
![]() Citaat:
niet alle mensen zijn gelijk.
![]() |
![]() |
#48 |
Guest
|
![]()
ik ben al jaren donor. op 2 uitzonderingen, de ogen want dat zijn de vensters naar de ziel daar moet je afblijven, en de huid ik wil begraven worden met mn littekens die laten zien dat ik geleefd heb.
|
![]() |
![]() |
#49 |
Looking at you
|
![]()
Ik doneer niet alles. Ik wil gewoon dat ze van mijn gezicht afblijven vanwege de nabestaanden. Heb het er ook gewoon met mijn moeder over gehad. Ik hecht heel veel waarde aan de mening van mensen die dichtbij mij staan. Net zoals ik aan de nabestaande overlaat of ik begraven word of gecremeerd, ik ben dan dood ik hoef niet meer te rouwen dat moeten hun kunnen doen op hun eigen manier.
En ik lees net over make up op dat lijkt me al helemaal niets voor de nabestaanden zeker niet als het weten. dus ik doneer: alvleesklier, hart, lever, hartkleppen, longen, nieren en darmen en niet: bloedvaten, botweefsel, kraakbeen, pezen, hoornvliezen en huid wil gewoon niet het risico lopen dat ze aan mn gezicht komen ![]()
![]() |
#50 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |