Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Klaag Corner
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Klaag Corner Erger je je ergens aan ? Klaag er op los !

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 11 May 2004, 22:42   #1
bloempjuh
Guest

Standaard Tweede baan kwijt

Een collega van de Brasserie (mijn tweede baantje) heeft een jaar in de WAO doorgebracht en komt nu weer terug. Fulltime. Dus mag ik vertrekken.

Dág €6,10 per uur! Ik ga weer meer werken bij de bios á 4,25

Verdomme.

Het is trouwens heel fijn voor die collega dat 'ie weer kan werken hoor. Maar dat ik er gewoon per direct uit lig is een beetje lomp..
Ik 'mag' deze week nog blijven en daarna niet meer. Nja, geld is geld dus ik werk die twee dagen nog wel. Maar ik vind het wel raar.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 May 2004, 23:53   #2
electricity
Guest

Standaard

heb je geen contract ofzo?
  Met citaat antwoorden
Oud 12 May 2004, 09:17   #3
bloempjuh
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door electricity
heb je geen contract ofzo?
Jawel, daarin staat dat ik twee maanden proeftijd heb en ik werkte er net een maand. Avonden, vroeg op de ochtend.. en nu ineens kan ik oprotten
  Met citaat antwoorden
Oud 12 May 2004, 11:38   #4
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

En toch klopt dit volgens mij niet helemaal wettelijk gezien...
Oud 12 May 2004, 19:06   #5
bloempjuh
Guest

Standaard

Zoek het alsjeblieft voor me uit. Vrijdag is mijn laatste werkdag.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 May 2004, 19:32   #6
WhizzCat
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
En toch klopt dit volgens mij niet helemaal wettelijk gezien...
Tijdens proeftijd mag je iemand zonder meer de laan uitsturen volgens mij, dus ik ben bang dat je gewoon het bokje bent bloempjuh, sorry
  Met citaat antwoorden
Oud 12 May 2004, 19:33   #7
not-known
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WhizzCat
Tijdens proeftijd mag je iemand zonder meer de laan uitsturen volgens mij, dus ik ben bang dat je gewoon het bokje bent bloempjuh, sorry
Yess, in je proefperiode ben je zo goed als vogelvrij
  Met citaat antwoorden
Oud 12 May 2004, 19:48   #8
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WhizzCat

Maar een proefperiode van twee maanden?
Wat zijn de grenzen daarin? Anders zou ik mijn personeel contracten aanbieden van een jaar met 364 dagen proeftijd. Lekker makkelijk... Een contract voor vier maanden aanbieden, met twee maanden proeftijd klinkt in mijn oren niet helemaal juist...

En dient zoiets niet met geldige redenen omkleed te zijn? Deze proeftijd werd doelbewust gebruikt om een werkkracht te vinden voor de periode tot die WAO'er terug zou komen (zoiets weet men in de regel van te voren).

Het lijkt mij dat hier puur misbruik is gemaakt en ik vraag me dan ook af of hier geen grenzen aan zijn gebonden...
Oud 12 May 2004, 22:53   #9
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

Opgezocht...

Art 7:658 BW.
Een proeftijd van maximaal 1 maand, bij een arbeidsovereenkomst van minder dan twee jaar...

Mits het niet anders geregeld is in de CAO en ik neem aan dat in de horeca-CAO een proeftijd van twee maanden opgenomen is.
Oud 12 May 2004, 23:17   #10
not-known
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Opgezocht...

Art 7:658 BW.
Een proeftijd van maximaal 1 maand, bij een arbeidsovereenkomst van minder dan twee jaar...

Mits het niet anders geregeld is in de CAO en ik neem aan dat in de horeca-CAO een proeftijd van twee maanden opgenomen is.
Mja ze halen geregeld vuile trucjes uit met jongeren die maar al te graag willen werken. Dus het zal me niks verbazen als er een aantal leuke kleine regeltjes zijn opgesteld die ontzettend lastig zijn aan te kaarten.
Maargoed het is wel het proberen waard ofcourse
  Met citaat antwoorden
Oud 12 May 2004, 23:33   #11
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

Aangezien ze zeer waarschijnlijk al bij het aannemen van haar wisten dat die werknemer uit de WAO terug zou keren, kun je gerust spreken van het maken van misbruik... Ik vind zoiets gewoon een erg lage streek..

Jammer dat iets als de proeftijd hiervoor misbruikt wordt... Hier is die proeftijd helemaal niet voor bedoeld. Die heeft men ingesteld om er voor te zorgen dat werknemer of werkgever binnen een korte periode kunnen kijken of ze bij elkaar passen en als dit niet het geval is zonder veel rompslop van elkaar afscheid kunnen nemen. Die is niet bedoeld om arbeidskrachten, op wiens functioneren niets aan te merken was, na twee maanden weer te dumpen omdat er een WAO'er terugkeert.

Ook schandalig eigenlijk dat bij een dergelijk korte termijn in de arbeidsovereenkomst zo'n niet in verhouding staande proeftijd kan worden opgenomen... Zeker in de horeca-CAO moet zoiets natuurlijk niet langer zijn dan een maand, om dit soort situaties te voorkomen.

Berichting Regels