|
Gezondheid & Lifestyle Gezondheidsvragen? Jouw lichaam, je kleding, of gewoon je manier van leven. |
![]() |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
|
![]() |
#1 |
Guest
|
![]()
zijn er hier mensen die (enige vorm van) astma hebben?
ik neem namelijk medicijnen (symbicort turbuhaler), die tegen astma helpen, maar weten of ik astma heb weet ik niet. ik moet veel hoesten (duurt nu al dik 4 maanden), en als ik hoest dan adem ik ook weer met piepen en stoten in. en word er ook heel moe van. ook als ik me inspan of ergens enthousiast over ben, dan moet ik hoesten. het is een tijd bijna weg geweest, maar zo'n vrouwke van de apotheek zei, dat als het een tijd goed ging, dat ik dan eens kon proberen of ik ook met minder kon. noudat heb ik geprobeert, paar dagen 1x per dan ipv 2x per dag, maar nu hoest ik weer net als voor ik ermee begon. iemand die deze symptomen herkent? |
![]() |
![]() |
#2 |
Guest
|
![]()
daar had ik als kind een lichte vorm van, ook veel hoesten en piepend ademen...
ik ben er wel aardig overheen gegroeid en ik heb het idee dat als je genoeg sport enzo dat je er dan ook minder last van krijgt. als je een betere conditie opbouwt door bijv. te gaan hardlopen ofzo, dan heb je meestal ook minder gauw last van ademhalingsproblemen. |
![]() |
![]() |
#3 |
Guest
|
![]()
ik heb astma, vrij licht.
hoesten doe ik niet vaak, ik onderdruk dat dan altijd omdat je daarmee alleen maar verder van huis raakt. t klinkt mij alsof je het benauwd krijgt(kortademigheid) en dat automatisch(soort van reflex) probeert op te lossen met hoesten. omdat t voelt alsof er iets in de weg zit waardoor je niet genoeg en vrij kan ademen. maar hoesten dat is eigenlijk heel inspannend, waardoor je alleen maar meer lucht nodig hebt. je kan beter, als je het benauwd krijgt, gaan zitten met je rug tegen de muur, goed rechtop en door je neus in ademen, en dan door je mond weer uit. dan krijg je het meeste zuurstof. verder heb ik ook voor dit soort gevallen altijd medicijnen bij me: ventolin (een diskhaler) die je luchtpijp wijder maakt, tijdelijk. heet dan ook een 'luchtwegverwijderaar'. je luchtweg maakt meer slijm aan dan normaal, waardoor de ruimte waar de lucht doorgaat kleiner wordt en er dusminder snel evenveel lucht door komt. je gaat proberen het slijm op te hoesten, wat natuurlijk niet helpt. dat slijm verklaart overigens ook het piepend ademen. misshien kan je aan je dokter ook zo'n medicijn vragen, ventolin helpt bij mij heel goed, t wordt met iedere ademhaling beter. daarnaast gebruik ik ook flixotide, dat moet ik dagelijks nemen zodat ik niet te vaak ventolin nodig heb. want het is niet erg goed voor je, tis echt een middel voor bij nood. en inderdaad, een goede conditie opbouwen helpt ook zeker. |
![]() |
![]() |
#4 |
Guest
|
![]()
Ik heb last van inspanningsastma, al is dat niet helemaal zeker (mijn huisarts heeft zn diploma bij een pak dreft gekregen hoor
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Guest
|
![]()
ik kom met shuttle run nu bij trap 11 dus ik mag niet echt meer zeuren enzo, ik ben erover heen denk ik, gebruik die inhaler eigenlijk nooit en sport vet veel en heb nooit ergens last van, behalve dan een hoge hartslag.
|
![]() |
![]() |
#6 |
Guest
|
![]()
t klinkt als inspanningsastma
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Guest
|
![]()
ik herken je probleem percies.. bij mij is het zo dat ik met periodes gewoon superveel moet hoesten enzo, als ik bijvoorbeeld net een inspanning heb gedaan en ik krijg zo een hoestbui moet ik echt even gaan zitten omdat ik dan helemaal begin te draaien en te bibberen enzo!
'k ben er vorige week (nogmaar eens) mee naar de dokter geweest, maar volgens mij weet die kwibus zelf niet wat het is! hij heeft zo ongeveer drie verschillende dingen gezegt dat het eigeilijk wel konnen zijn, maar dat het eigelijk niet helemaal waren: spastische bronchitis aanvallen, ofwel inspanningsastma, ofwel een ontsteking op mn bovenste luchtwegen! heb voor de zoveelste keer mn pufkes meegekregen (zo een paarse disk, en duovent hfa aerosol (ofzoiets) en daar moet ik maar goed mee zijn!!! als je weet wat je nu eigelijk echt hebt: laat het mij weten he ![]() x. |
![]() |
![]() |
#8 |
Guest
|
![]()
Ik had vroeger extreme asthma, maar heb er 6 jaar lang behandeling voor gekregen. Ben gaan zwemmen enzo en momenteel versla ik de meeste van mijn niet asthmatische vrienden gemakkelijk op uithoudingssporten.
Er is dus nog hoop. |
![]() |
![]() |
#9 |
Guest
|
![]()
Je moet gewoon even langs de huisarts. Die medicijnen mag je niet zomaar gebruiken, althans, bij mij staat in de bijsluiter dat je ze absoluut niet zomaar aan iemand mag geven, ook niet als de klachten hetzelfde zijn.
Nogmaals, laat je even onderzoeken, dan weet je wat je echt hebt en wat je eraan kunt doen. |
![]() |