|
Gezondheid & Lifestyle Gezondheidsvragen? Jouw lichaam, je kleding, of gewoon je manier van leven. |
![]() |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
![]() |
#1 |
Guest
|
![]()
De laatste tijd is er weer veel discussie over het donorbeleid, zelf ben ik net 18 geworden en binnekort zal het papiertje wel op de mat vallen. Ze mogen alles bij me weghalen.. Ik heb er niets meer aan als ik dood ben, en anders rot het toch weg.
Zijn jullie donor en waarom (niet)? |
![]() |
![]() |
#2 |
Guest
|
![]()
ik ben nu 17,5 en van mij mogen ze ook alles weghale als ik dood ben hoor.. ik heb er tog niks meer aan en iemand anders misschien wel..
en als je zelf bijvoorbeeld nieren nodig zou hebben zou je ze toch ook graag krijgen... |
![]() |
![]() |
#3 |
Lid
|
![]()
Ik heb hetzelfde als jij anne.. ik ben donor en alles is goed. ze mogen ook mijn lichaam voor wetenschappelijke doeleinden gebruiken. als mijn dooie lichaam iets kan betekenen voor anderen, waarom niet? ik heb er geen last van
![]() martijn en nog wel meer anderen vinden dat ik daarmee niet aan mijn nabestaanden denk. als mijn lichaam voor de wetenschap wordt gebruikt zal mijn lichaam dus niet zelf begraven of gecremeerd kunnen worden.. maar ik vind dat de nabestaanden mijn keuze gewoon moeten accepteren. ik zou zelf bijv. mijn ouders niet echt leuk kunnen begraven als ik weet dat ze zelf liever hun lichaam als donor beschikbaar hadden gesteld aan de wetenschap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Guest
|
![]()
Van mij mogen ze elk stukje lichaam dat ze nodig denken te hebben gebruiken. Alleen ik heb ergens gelezen dat homosexuelen geen donor mogen worden, beetje dom, maar goed. Als ik het dus ondanks die schoonheidsfout kan worden doe ik het volgend jaar.
|
![]() |
![]() |
#5 |
veteraan
|
![]()
Ik vind de gedachte van beschikbaar stellen aan de wetenschap . (lees: in 1000000 stukjes gefileerd worden, om vervolgens door een paar studenten tijdens hun prakticum gebruikt te kunnen worden o.i.d ) niet echt een gerustgevende gedachte. natuurlijk kunnen de nabestaanden ook rekening houden met jou, maar ik vind het beter als je samen tot een compromis zou kunnen komen. Voor de nabestaanden is een afscheidsceremonie (en ja dan dus wel MET lichaam) een gedeelte van het verwerkingsproces, een deel van de rouw. Het helpt de nabestaanden. Althans zo zie ik het.
Donorschap blijft een persoonlijke beslissing, maar ik vind niet dat je 'egoistisch' mag handelen door jje 'goede daad' als een middel te gebruiken om je nabestaanden van een fatsoenlijk afscheid/rouwproces te ontnemen. Overigens. Misschien dat een afscheidsceremonie met lichaam nog wel zou kunnen. Ik weet niet in welk tijdsbestek een lichaam voor de wetenschap gefileerd dient te worden om nog nuttig te kunnen zijn. De organen dienen in ieder geval wel binnen een dag/enkele uren of iets dergelijks na het overleden al weggehaald te zijn.
![]() |
#6 |
architect of life
|
![]()
Van mij mogen ze alles wat nog bruikbaar is, gebruiken. Ik ben er toch niets meer mee. Als ik daar in mijn put lig twee meter of meer onder de grond, voet ik er anders toch maar de beestjes mee. Als ik ermee een leven kan redden, waarom niet?
![]() |
#7 |
Lid
|
![]()
Grappig, van de week heb ik een foldertje erover mee naar huis genomen
![]() Ik word echt wel donor hoor, stel dat ze na mijn dood iets aan wat dan ook van mij hebben, geweldig toch, ik heb er dan toch niets meer aan.
![]() |
#8 |
Lid
|
![]()
Maar, wat Martijn al zegt, van dat wetenschappelijke gebeuren weet ik het zo net nog niet hoor :/
![]() |
#9 |
veteraan
|
![]()
Overigens heb ik dus de optie: de keuze aan de nabestaanden..
Mij interesseert het namelijk geen ruk, of ik er nu een leven mee red of niet. zolang ik maar niet gefileerd wordt. keerpunt van deze optie is echter dat je de nabestaanden opzadelt met de last om te moeten kiezen wat ze met je organen doen....
![]() |
#10 |
Amanda
|
![]()
ik zou wel organanen afstaan, maar wetenschappelijke dingesen enzo niet...
![]()
![]() |
#11 | |
architect of life
|
![]() Citaat:
In België is het zo dat je automatisch donor bent, maar vaak vragen ze het nog eens aan de familie van de overledene ...
![]() |
![]() |
#12 | |
FORE!!!
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 |
Guest
|
![]()
Ik ben
*bloed donor *beenmerg donor * vannales en nog wat donor als ik doodga ![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Guest
|
![]()
van mij mogen ze alles gebruiken, kheb er zelf geen last meer van, nabestaanden moeten mijn keuze maar respecteren, als ik er toch iemand anders mee kan redden doe ik dat maar eh
wel zo sociaal ![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Meest gerespecteerde forummer
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]()
Neh ik ben geen donor. Ik vind het fantastisch dat de wetenschap organen en ander materiaal van dode mensen kunnne gebruiken om andere mensen weer nieuw leven in te blazen... maar het idee dat dat vanuit mijn lichaam komt vind ik niks.
Neeh mij mogen ze gewoon heel onder de grond stoppen.
![]() |
#17 | |
Guest
|
![]() Citaat:
een aantal jaren bestond die wet nog niet en toen moest je juist een bewijs op zak hebben dat je donor wou zijn. Mij eigenlijk allemaal niet gelaten. Als ik andere mensen daarmee nog kan helpen na mijn leven, graag. |
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Lid
|
![]() Citaat:
![]() en trouwens, voor de wetenschap kan je lichaam ook gerust heel blijven lijkt me. kdenk dat er alleen inwendig gesleuteld wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
veteraan
|
![]()
nou, als je dus niet weet wat er met je lichaam gebeurt als je het beschikbaar stelt zou ik het zowieso al niet doen.
maar op discovery heb ik iig ooit eens zo'n stuk over zo'n fileermachine gezien, en dat lichaam werd gewoon van top tot teen in een zegge duizend plakjes gesneden ![]()
![]() |
#21 |
Guest
|
![]()
ik was donor, tot ik erachter kwam dat een roker evenveel recht heeft op mn long als iemand die een ongeluk heeft gehad en een alcoholist evenveel recht op mijn lever als iemand die een leverziekte heeft.. toen ben ik gestopt..
ik ben zuinig op mijn eigen lichaam en ik vind dat iedereen dat zou moeten zijn. Als er een hokje opstaat dat rokers minder recht op mijn longen hebben als mensen die een doorboorde long overgehouden hebben aan een bedrijfsongeval, vink ik dat aan en doe weer mee. wetenschappelijk onderzoek vind ik ok. |
![]() |
![]() |
#22 | |
° Blub °
|
![]() Citaat:
(met dat paard ![]()
![]() |
![]() |
#23 |
Guest
|
![]()
ik ben toch al even 18 en ik heb niks binnengekregen van wel of geen donor worden
![]() gaat dat automatisch of moet je dat aanvragen? ik ben officieel geen donor maar mijn familie weet dat ze van mij alles mogen gebruiken om andere mee te helpen. wat heb ik nou aan mijn organen als ik dood ben :s voor de wetenschap weet ik niet hoor.. beetje in mijn lichaam gaan vroeten en testen en weetikwat ![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
veteraan
|
![]()
wat anemic overigens zegt over gelijke rechten van organen, ben ik met hem eens.
Ik ben van mening dat rokers en andere mensen die doelbewust hun lichaam vervuilen met giftige en afvalstoffen gewoon rigoreus onderaan de lijst gezet dienen te worden. Niet dat hun mensenleven minder waard is, maar dan vind ik ook dat ze maar zuiniger op hun lichaam hadden moeten zijn.
![]() |
#25 |
Guest
|
![]()
jazeker, op alles behalve mn ogen en huid.
|
![]() |
![]() |
#26 |
Guest
|
![]()
Ik ben donor. Zonder beperkingen of uitzonderingen.
Ik vind het ergens wel een vervelend idee dat ik misschien onherkenbaar 'in stukjes word gesneden' vlak na mijn dood (t.o.v. nabestaanden), maar ik vind het belangrijker dat ik nog van nut kan zijn en zelfs levens kan redden als ik er niet meer ben. |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
En ik heb alle recht om hiervoor te kiezen dunkt me ![]()
![]() |
![]() |
#28 | |
Guest
|
![]() Citaat:
(dit is allemaal bij wijze van spreken ofcourse) Het zou mij eigenlijk ook als nabestaande en als mezelf een mooi idee vinden dat dankzij jou iemand nog leeft, dus eigenlijk dat je een leven hebt gered. |
|
![]() |
![]() |
#29 |
veteraan
|
![]()
Ik vind niet dat je het niet-afstaan-van-organen asociaal mag noemen. Het blijft een persoonlijke keuze, een gewetenskwestie, de dood is altijd een gevoelig onderwerp en vooral hetgeen wat er met je lichaam gebeurt.
En zeg nou zelf, als iedereen donor was geweest dan bestonden was de wachtlijst een stuk minder. Overigens is het hele donor principe natuurlijk een medische ingreep die tegen de natuur in gaat. En als je dus vervolgens als mens zijnde kiest om daar niet voor te kiezen vind ik dat je goed recht. Nu snap ik natuurlijk je punt van; maar wel donor organen accepteren. Tsja, je zult zien dat op het moment dat een iemand een donor orgaan ontvangen heeft vast wel anders gaat nadenken over de hele orgaandonatie kwestie. Overigens, mag iemand die al een orgaan ontvangen heeft eigenlijk nog donor zijn? (ik dacht van niet, maar weet niet zeker? )
![]() |
#30 |
Super Lid
|
![]()
Ik heb destijds een brief gehad en ingevuld, maar kan me totaal niet meer herinneren of ik deze wel verstuurd heb. Het was in ieder geval wel de bedoeling dat ik donor zou worden, maar ik heb nooit een bevestiging gehad. Waardoor ik het gewoon niet zeker weet.
De afgelopen periode heb ik nogal lopen klungelen met mijn gezondheid (en zijn er veel andere dingen gebeurd). Onder andere heb ik Pfeiffer gehad en daarnaast een aandoening aan mijn nieren (de dokter noemde een te moeilijke term). De dokter wees me er met zeer veel nadruk op dat ik hierdoor nooit meer een nier zou mogen afstaan, omdat dit gewoon te gevaarlijk is voor de ontvanger. De mogelijke gevolgen zouden niet te overzien zijn. Voornamelijk hierdoor ben ik er dus over na gaan denken in hoeverre ik dus mijn gegevens moet laten aanpassen. Vervolgens barstte de donor-discussie ook los op een hoger platform. Mede hierdoor ben ik toch gaan proberen te achterhalen of ik wel of niet donor ben. Op de site gekomen waar je allerlei formulieren kan invullen staat echter nergens een optie waar je gewoon na kan kijken of je zelf überhaupt wel als donor geregistreerd staat. Ik neem aan dat hiervoor een database beschikbaar is en het bevreemd mij dat het niet mogelijk is om dit na te kijken (dmv. inlogcodes e.d. voor de privacy natuurlijk). Hoe moet ik nu weten of ik me aan moet melden als nieuwe donor, een wijzigingsformulier moet invullen of wat dan ook. Erg goed geregeld is het in mijn ogen dan ook niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Guest
|
![]() Citaat:
maar inderdaad, neit echt handig geregeld als ik dat zo hoor. |
|
![]() |
![]() |
#32 | |
Super Lid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Aachen TSV
|
![]()
Ik ben bewust geen donor
![]()
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Super Lid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Lid
|
![]()
@ bazzemans, als bevestiging moet je een kaartje krijgen die je in je portomonnee bijv. kan doen waar op staat waar je keuze is. heb je dat ding niet, sta je denk ik ook (nog) niet als donor geregistreerd
![]() ennn volgens mij kun je gewoon invullen wat je wilt, maar als je ze je organen nodig hebben en ze zijn beschikbaar dan neem ik aan dat ze ter plekke bekijken en/of gegevens checken of je organen wel in de goede staat zijn ![]() ![]() en het idee van anemic kan ik inderdaad ook wel inkomen. maar ik vind het dan jammer om de 'goede' mensen de kans te ontnemen op een goed donororgaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Super Lid
|
![]()
Bedankt, dan weet ik dus nu iig zeker dat ik nog geen donor ben. Hoef ik vooralsnog niets te doen en is het gewoon wachten totdat er wederom een brief in mijn bus valt of wat dan ook de beslissing van de regering zal zijn.
Voor de rest duurde het iets van 3 weken voordat ik de testresultaten kreeg over wat er met mijn nieren aan de hand was, dus op zich kunnen ze dat niet alle minuut testen. De dokter zij, lijkt me, niet voor niets met nadruk dat ik nooit dierdonor zou mogen zijn en dat ik dat de rest van mijn leven zou moeten onthouden. Overigens sta ik er open voor om mijn organen te doneren. Ik hoop dat ze er iets nuttigs mee kunnen doen als ik er al (lang en breed) niets meer aan heb. Anemic had wel een goed punt over de gelijke rechten. Het is echter wel zo dat een heleboel van de huidige mensen die last hebben van rookproblemen in een tijd leefden waarin roken zeer normaal was en je zelfs vreemd werd aangekeken als je het niet deed. Over de medische gevolgen hiervan was destijds nog weinig bekend. Maar goed dat is slechts een kanttekening, los daarvan snap ik je verhaal zeker wel en is dit zeker een goed (etisch) punt om het niet te doen. Aan de andere kant ben ik van mening dat er genoeg mensen zijn die wel bepaalde dingen goed kunnen gebruiken en op het moment dat de organen voor mij niet meer nodig zijn verdienen deze nog best een tweede kans. Laatst aangepast door Bazzemans : 25 January 2005 om 01:41 |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]()
Daarbij, mijn nieren, hart en lever vallen al af omdat ze een flinke beschadiging hebben. En ik denk dat dat juist DE organen zijn waar nu flinke behoefte aan is als je het zo hoort.
![]() |
#38 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Mijn hart willen ze ook, ook al had ik er problemen mee als baby zijnde. Onzin. |
|
![]() |
![]() |
#39 |
Guest
|
![]()
Ik zou wel donor willen zijn, maar mijn ouders willen dat niet.
Zij willen dat mijn lichaam compleet wordt begraven/gecremeerd, anders zullen ze niet voelen dat ik dat ben |
![]() |
![]() |
#40 | |
Guest
|
![]() Citaat:
![]() En wanneer je achttien bent gewoon een codicil invullen dat je wel donor wilt worden. Het is je eigen keuze en niet die van je ouders ![]() |
|
![]() |
![]() |
#41 | |
Guest
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#42 | |
Super Lid
|
![]() Citaat:
![]() Vandaar ook dit vraagstuk ![]() Zelf ben ik astmatisch, maar volgens mij kunnen ze ook mijn longen nog prima gebruiken ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat jij graag mijn hartje zou willen hebben dat vol zit van de hartritmestoornissen
![]() |
![]() |
#44 | |
Lid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Super Lid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
veteraan
|
![]() Citaat:
dit is niet van invloed op de hartritmestoornis. de hartritmestoornis lijkt me te worden veroorzaakt door verschillende factoren die doorwerken op de sinusknop (zeg maar de lichaamseigen pacemaker) die de signalen doorgeeft aan je hart hoe het moet kloppen. je hart is dus niet nutteloos.
![]() |
![]() |
#47 |
Guest
|
![]()
ik ben geen donor (mag ook nog niet!) maar van zodra het wel mag, wil ik het zeker doen!!
als ik dood ben, mogen mijn lichaamsdelen ook gebruikt worden! ze liggen anders toch maar te beschimmelen he en als je er een mensenleven mee kunt redden, is de keuze toch al snel gemaatk!! |
![]() |
![]() |
#48 |
Guest
|
![]()
Ik ben geen donor en dat laat ik nog maar even zo.
|
![]() |
![]() |
#49 |
Super Lid
|
![]()
Ik ben nog geen donor maar ga binnenkort wel dat formulier invullen omdat ik weet dat als ik dat niet doe en ik kom te overlijden mijn ouders ervoor kiezen om me 'intact' te laten.
Ik wil dus donor worden, want ik vind het een fijn idee dat ik ook na mijn dood nog iets voor mensen kan betekenen. Ik hoorde trouwens ook dat wanneer je overlijdt in het ziekenhuis en ze halen direct je organen uit je enzo, dat wanneer ze het niet kunnen gebruiken het alsnog naar de wetenschap gaat?
![]() |
#50 | |
Aachen TSV
|
![]() Citaat:
![]() Misschien verandert het ooit als ik er niet onderuit kom en geopereerd moet worden, maar tot die tijd mijd ik liever ziekenhuisafdelingen waar geopereerd wordt ![]()
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-.. |
|
![]() |
![]() |