|
The Lounge Post hier al je onderwerpen die wat meer zijn dan alleen ouwehoersel! Subforum: Schrijf je in voor de actuele forummeetings! |
![]() |
|
Onderwerpopties
![]() |
Stem op Onderwerp
![]() |
Weergavemodus
![]() |
![]() |
#1 |
p 0 m p . .
|
![]()
..van de Nederlandse taal? Was er wat mis met de oude?
Ik houd persoonlijk altijd de Microsoft Word vertaling aan ![]()
"this is for information purposes only,and although I have done my best to ensure its accuracy, I cannot be held responsible for any errors. I always suggest getting professional help which can be found by contacting your local psychiatrist" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lid
|
![]()
komt er een nieuwe vertaling?
maar ik denk dat het nut is dat ie mee gaat met de tijd ![]() Anders zouden wij nochtans schrijven zulks als men in deen Middeleeuwen schreef. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Guest
|
![]()
en wat is daar mis mee?
ik vind midden nederlands wel sjiek klinken, en er word met veel meer respect gesproken, dat respect verdwijnt kun je ook zien aan de taal. er staat gewoon iedere keer een nieuwe taal op, ik vraag me dan ook echt af hoelang nederlands zo als wij die op dit moment spreken nog zal bestaan. |
![]() |
![]() |
#4 | |
p 0 m p . .
|
![]() Citaat:
![]() ..Of is `t nou aktueel?
"this is for information purposes only,and although I have done my best to ensure its accuracy, I cannot be held responsible for any errors. I always suggest getting professional help which can be found by contacting your local psychiatrist" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
architect of life
|
![]() Citaat:
"Egidius, waar bestu bleven? Mi lanct na di, gezelle mijn; Du koors die dood, du liets mi tleven. Dat was gezelfschap ende fijn, Het scheen 't een moeste gestorven zijn. Nu bestu in den troon verheven Klaarder dan der zonnen schijn; Alle vreugd is di gegeven. ... " ![]() De reden waarom de taal veranderd is omdat taal een levend 'ding' is dat niet vastgelegd kan worden. Het groeit en het beweegt. En er zijn invloeden vanuit 'andere' Nederlandse talen: dialect, AN, Vlaams, chattaal, keurig geschreven Nederlands, poëtisch taal, enz. Een taal gaat zich aanpassen aan de taalsoort dat op dat moment het populairst is.
![]() |
![]() |
#6 |
Guest
|
![]()
ik vind het wel jammer dat we sommige dingen niet in ere houden.
|
![]() |
![]() |
#7 | |
Super Lid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Guest
|
![]()
Omdat taal evolueert. sim-pel
|
![]() |
![]() |
#9 | |
p 0 m p . .
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
architect of life
|
![]() Citaat:
Woorden kunnen veranderen en dat gebeurd ook voortdurend. En niet alleen schrijfwijzes, maar ook uitspraken en betekenissen. En het woord akkoord heeft een dubbele medeklinker omdat de a een gesloten klinker moet zijn. Als je één k zou plaatsen, krijg je een open lettergreep en dan wordt het /aakoord/ of zoiets. Bovendien zit je bij het woord akkoord met het feit dat het een Frans bastaardwoord is. Het is afkomstig van het Franse woord l'accord dat ook een dubbele medeklinker heeft en is gedeeltelijk vernederlandst.
![]() |
![]() |
#11 | |
p 0 m p . .
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |