|
Muziek Forum Speel je in een band? Of wil je ons laten weten welk nummers jij waardeert. Kortom: Rok, Jas of Bloes. Het is allemaal klere-muziek en past hier dus perfect thuis! |
![]() |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
![]() |
#1 |
Guest
|
![]()
hoe belangrijk vinden jullie een goede tekst van een lied?
ik zelf denk wel dat een tekst een lied kan maken of breken. er zijn nummers waarvan ik de muziek en dan met name de gitaarriffs geweldig vind, maar de tekst afschuwelijk vindt en dus nooit luister. terwijl bijvoorbeeld 'one' van U2 muzikaal weinig voorstelt en de tekst vooral het nummer maakt. (maar goed, dat verschilt ook per genre en doelgroep he. Bij een protestsong is de tekst vaak sterker dan de muziek terwijl zomerhits vaak maar drie regels tekst bevatten. en instrumentale jazzmuziek zegt ook heel veel terwijl er geen woord gesproken wordt. ) |
![]() |
![]() |
#2 |
Guest
|
![]()
Ligt aan het soort nummer, bij een akoestisch nummer is vooral de tekst belangrijk, terwijl het sommige electro meer de toevoeging van het geluid van een stem is. En bij sommige nummers is het het samenspel toch wel erg belangrijk.
|
![]() |
![]() |
#3 |
Guest
|
![]()
Zo toevallig, ik heb dat de laatste tijd dat ik denk als ik muziek luister:wtf? deze songtekst slaat nergens op !! Kon ik ook verzinnen. Songtexten die ongeveer zo gaan:
"baby I love you....yeah" "You're so beatiful" "I'm so lonely, I have nobody" Echte dikke sh*t. Goede songteksten vind ik van: Jeff Buckley, RHCP, Linkin Park, sommige van U2, enz |
![]() |
![]() |
#4 |
Amsterdam Original
|
![]()
Bij mij is dat verschillend. Jazz luister ik om te chillen. Maar bij rock is het ook de tekst. Bij emo/indie al helemaal.
Bij rap verschilt het. Er zijn rappers die rappen op jazz muziek, dan chill je maar dan is het eigenlijk de tekst die enorm goed is. Ultieme chill muziek blijft turntablism ![]()
![]() |
#5 |
Guest
|
![]()
Sommige nummers zijn zo mooi instrumentaal in elkaar gezet, dat het teveel word om ook nog eens zang erbij te doen. Het is juist de bedoeling van dit soort muziek, dat je het gevoel eruit haalt. Waar heeft de componist over nagedacht? Of wil hij dat de luisteraars er zelf iets van maken?
Kan het meerdere betekenissen hebben? Dat is ook wel met de meest simpele nummers, die worden opgevult/ingevult door de zang. Bij mijn opleiding wordt er helemaal ingeprent, dat je van reeds bestaande nummers een eigen ding moet maken. Hoe komt het over op het publiek? Want alleen al de manier waarop de zangeres zingt/de rapper zijn ding doet, is persoonlijk. Tekst hoeft niet belangrijk te zijn, het gaat om het gevoel dat de artiest wil overbrengen. Tekst helpt je alleen daarbij. |
![]() |