Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Gezondheid & Lifestyle
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Gezondheid & Lifestyle Gezondheidsvragen? Jouw lichaam, je kleding, of gewoon je manier van leven.

Antwoord

Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 7 October 2004, 11:17   #1
K@rima!
Guest

Exclamation Meisjes lijnen ongezond!

80 procent van de meisjes tussen de 13 en 18 jaar lijnt wel eens. Een kwart lijnt ongezond en nog eens een kwart gebruikt extreme en gevaarlijke vormen van lijnen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO onder 1188 meisjes.

Het zijn niet alleen kinderen met overgewicht die lijnen. Bijna de helft van de meisjes met een normaal gewicht lijnt ongezond of extreem. Opvallend is dat ook ‚‚n op de vijf meisjes met ondergewicht ongezond of extreem lijnt. Van de ondervraagden weegt 9 procent te veel en 11 procent te weinig.

Meisjes die lijnen geven aan gelukkiger te zijn en lekkerder in hun vel te zitten als ze slanker zijn. Ze voelen zich trots als ze aan de lijn doen. Lijngedrag van vriendinnen of zussen speelt ook een rol. Ongezond lijnen is bijvoorbeeld het overslaan van maaltijden, weinig eten of een afslankkuur volgen. Er is sprake van extreem lijngedrag wanneer meisjes soms dagen niet eten, hun vinger in de keel steken na de maaltijd of laxeermiddelen nemen om het voedsel kwijt te raken.

Lijn jij ook wel eens? En op een gezonde of ongezonde manier? Ben je eigenlijk veel met je eetgedrag bezig en moet je er veel voor doen om er uit te zien zoals je er nu uitziet?
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2004, 12:18   #2
Sanne
Whooohooo

Sanne's Avatar

Standaard

Lijn jij ook wel eens? Ja
En op een gezonde of ongezonde manier? Meestal ongezond, maar ik hou het dan ook niet lang vol
Ben je eigenlijk veel met je eetgedrag bezig? niet bijzonder veel, ik vergeet vaak te eten
moet je er veel voor doen om er uit te zien zoals je er nu uitziet? eigenlijk niet, maar ik ben nooit tevreden
Oud 7 October 2004, 12:21   #3
Sedes
° Blub °

Sedes's Avatar

Standaard Re: Meisjes lijnen ongezond!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K@rima!

Lijn jij ook wel eens? En op een gezonde of ongezonde manier? Ben je eigenlijk veel met je eetgedrag bezig en moet je er veel voor doen om er uit te zien zoals je er nu uitziet?
-ja, af en toe.. als ik weer teveel boven mijn normaal gewicht zit

- ik denk dat ik wel gezond dieet. "lijnen" houdt bij mij in: iets minder eten en vooral de ongezonde (chips, pizza, ...) minder vaak eten, meer water drinken (drink ik anders amper), iets van sport doen (nu is het weer tijd om te gaan zwemmen), ...
- ik ben niet zo heel veel met mijn eetgedrag bezig, maar als ik een weekend weer nx anders heb gegeten dan pizza & andere fastfood dan denk ik toch wel ffkes dat ik wat gezonder moet eten..
maar ik moet eigenlijk bijna nix doen om zo te zijn zoals ik nu ben. Ik mag alles eten zolang het natuurlijk niet extreem wordt.
Sedes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2004, 13:37   #4
AmbyPur
Lid

Lijn jij ook wel eens?
Nee eigenlijk niet..
Ben je eigenlijk veel met je eetgedrag bezig
Op zich let ik wel op wat ik eet.. omdat ik zelf kook en boodschappen doe zorg ik er wel voor dat ik gezond (normaal) eet en niet teveel frisdrank en lekkere dingen haal. maar dat is meer gewoonte, ik ben er niet echt heel erg mee bezig.
en moet je er veel voor doen om er uit te zien zoals je er nu uitziet?
nee, ik heb een heel stabiel gewicht en daar ben ik blij om ik denk omdat ik qua eten en sporten een regelmatig leven leid....
ik sport namelijk niet en dat wil ik wel meer gaan doen (147372e keer ) en ik hoop dat als ik dat ook en ritme kan geven in mn leven zeg maar, dat er nog een paar kilootjes afgaan
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2004, 15:18   #5
thali
architect of life

thali's Avatar

Lijn jij ook wel eens? En op een gezonde of ongezonde manier?
Nee. Alhoewel ik soms denk van 'nu zou ik het beter toch eens gaan doen'. Maar mijn BMI blijft rond 19-20, dus eigenlijk is het nergens voor nodig.

Ben je eigenlijk veel met je eetgedrag bezig en moet je er veel voor doen om er uit te zien zoals je er nu uitziet?
Ik eet regelmatig, maar niet echt veel volgens mijn ouders en sommige vrienden. Maar ik loop nooit met een hongergevoel rond, dusjah ...
Mijn mama kookt dagelijks vers.
(Deze week was het wel al wat minder, met mijn broertje dat in het ziekenhuis ligt ...)
Oud 7 October 2004, 15:24   #6
Amneris
Guest

Standaard Re: Re: Meisjes lijnen ongezond!

Lijn jij ook wel eens?

EUhm, wanneer niet?

Ja

Hmm zoals ik er nu uitzie ben ik niet tevreden dus ik weet niet of die vraag wel op gaat, ik moet er iig wel heel erg op letten om niet aan te komen.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2004, 17:00   #7
bruggi
Guest

Standaard

Ik lijn nooit.
Ik vind het ook echt onzinnig, tenzij het daadwerkelijk nodig is voor iemands gezondheid. Het werkt zelden op de lange termijn, je maakt jezelf er alleen maar gek mee.

Ik let wel altijd op wat ik ongeveer allemaal eet, omdat ik het gewoon belangrijk vind een beetje gezond te leven. Ik zorg iig dat ik genoeg groente en fruit binnen krijg enzo.

Echt dun zal ik nooit zijn, zo ben ik gewoon niet gebouwd.
Maar misschien heb ik wel makkelijk praten want ik heb ook geen aanleg om dik te worden. Heb al jaren hetzelfde gewicht & dezelfde maten, met dezelfde eetgewoontes.
Ik vind het ook wel belangrijk dat alles een beetje strak blijft, dus ik heb het er wel voor over te (blijven) trainen om het zo te houden, met de jaren .
  Met citaat antwoorden
Oud 8 October 2004, 16:31   #8
biffyclyro
Lid

biffyclyro's Avatar

Standaard

behh over het algemeen lijn ik nooit.. het maakt mij niet zoveel uit of ik nou 3 kilo meer of minder weeg..
maar op zich ben ik wel met voedsel bezig en voel ik me schuldig als ik weer teveel heb gekaand.. das echt minder. maja
Oud 8 October 2004, 20:34   #9
Jamiel
Guest

Standaard

Ik ben best lang voor een meisje dus het valt bij mij niet zo op .
heb dan wel een chocoladebuikje en -kont , maar boeiend, een dag zonder chocola is een dag nie geleefd Zolang ik kan dragen wat ik wil, vind ik ut best

Heb je trouwens nog een resultaat van een enquete over te grote voeten en wat jongeren ertegen doen ?
  Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2004, 10:30   #10
K@rima!
Guest

Standaard Re: Re: Re: Meisjes lijnen ongezond!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amneris
Lijn jij ook wel eens?

EUhm, wanneer niet?

Ja

Hmm zoals ik er nu uitzie ben ik niet tevreden dus ik weet niet of die vraag wel op gaat, ik moet er iig wel heel erg op letten om niet aan te komen.
Hoever ga jij dan met het lijnen? Slik je dingen als laxeermiddelen of is dat net een stap tever? Hoe zit dat bij de anderen..Hoever ga je met het lijnen?

En Jamiel.. neej helaas.. kzal voor je zoeken
Btw.. lang zijn lijkt me zo heerlijk.. Je lijkt gewoon nooit mollig ofzo.. Wat ik trouwens bij meisjes vaak mooi vind, alleen dan weer niet bij mezelf..
  Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2004, 10:39   #11
Amneris
Guest

Standaard

Nee ik doe niet ongezond hoor, ik waak er heel erg voor dat dat niet gebeurt en heb mijn moeder ook die daar op let voor me, haha klinkt wat dramatisch maar een eetstoornis kan er zo insluipen dus neem ik het zekere voor het onzekere.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2004, 10:46   #12
K@rima!
Guest

Standaard

Neehoor, gelijk heb je! Ikzelf heb nl ook dichtbij een eetstoornis gezeten. En doe er dan ook ales voor om gewoon te blijven eten, regelmatig.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2004, 11:11   #13
AmbyPur
Lid

Standaard

Ik denk dat het er ook echt heel erg in kan sluipen, en dat het al te laat is wanneer je het zelf of anderen het door hebben
Oud 9 October 2004, 13:51   #14
Amneris
Guest

Standaard

Daarom dus . 1.5 jaar geleden was ik niet zo lekker bezig, daar schrok ik van en dus sloeg ik weer naar de totaal andere kant en nu wil ik toch weer afvallen maar dus wel met iemand die in degaten houdt dat het goed blijft gaan .
  Met citaat antwoorden
Oud 10 October 2004, 18:21   #15
bootje
Meest gerespecteerde forummer

bootje's Avatar

Standaard

Lijn jij ook wel eens? Ja

En op een gezonde of ongezonde manier? Meestal. Vroeger niet, toen deed ik wel eens fruitdieten (drie weken enkel fruit eten, wel volgens een opgesteld programma. ik hield het meestal een week en half vol, de kilo's kwamen er wel weer bij, maar niet allemaal. ik heb er 4 permanent afgehouden.) Sinds vorige week ben ik 2,5 kg kwijt door gewoon weinig te eten en die zijn er nog altijd niet bij na een hele week normaal te eten.

Ben je eigenlijk veel met je eetgedrag bezig? Ja toch wel. Altijd light-dranken, zo weinig mogelijk fastfood en ik heb de gewoonte om 's avonds niet te eten.

moet je er veel voor doen om er uit te zien zoals je er nu uitziet?
Uhm, tsja. Hangt er een beetje vanaf. Soms lukt het lijnen goed, andere keren niet. Maar ik heb na die fruitdieten wel een bepaald gewicht waar ik niet meer boven kom. Dus dat is wel een voordeel.
Oud 10 October 2004, 18:22   #16
lieve colafles
Guest

Standaard

ik wil hierover ook wel wat zeggen.. veel mensen in mijn omgeving letten ontzettend veel op wat ze eten en willen ook graag afvallen.
de meeste van hen lijnen verantwoordelijk, ookal is het naar mijn mening niet nodig, maar als zij daar zich gelukkig bij voelen kan ik ze natuurlijk moeilijk tegenhouden

Ik ben wel bezig met mijn voeding, ik mag sinds kort geen suiker meer en ik eet ook geen vlees.

suiker is echt verslavend heb ik gemerkt, ik moest er echt van afkicken (met hoofpijnaanvallen en buikpijn enzo) maar nu ik afgekickt ben voel ik me stukken energievoller en vrolijker

Verder dieeten, het is zo dat als je gewoon stopt met eten, en dus minder gaat eten over het algemeen, je niet je vet maar je spieren verbrand. Het heeft dus totaal geen zin om niets meer te gaan eten, want je raakt je vet niet kwijt.

wat je het beste kan doen is gezond eten (drie goede maaltijden, en fruit tussendoor) en vooral ook de tijd nemen voor die maaltijden, niet dat je het in een keer naar binnenschanst..
AL die afslank repen en cocacola light helpen niet, er zit dan wel minder vet in, maar er zitten meestal meer koolhydraten in. Het handigste is gewoon natuurlijke producten (fruit, groenten) te consumeren als je trek krijgt. .en als je je niet kan bedwingen is snoepgoed zonder suiker (te halen bij een natuurwinkel) nog altijd beter voor je (let dan wel op stoffen zoals amelgaan (hoe schrijf je dat) en andere chemische stoffen, want die zijn ook niet goed voor je)

Ik kan je echt aanraden om te stoppen met suiker eten. suiker is ontzettend slecht voor je, en bovendien garandeer ik je dat je je veel fijner voelt zonder suiker na een tijdje..

Daarnaast ook nog sporten, zorg dat je naar school/werk fietst in plaats met de tram of scooter (tenzij het echt drie uur reizen is ofkoers) en ga lekker lopen 's avonds of op een ander tijdstip. Je lichaam verzorgen kost misschien wel wat meer tijd, maar dat betekend wel dat het ook langer meegaat..
  Met citaat antwoorden
Oud 10 October 2004, 18:28   #17
bootje

bootje's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lieve colafles
*knip*
light-dranken drink je vooral om geen suikers binnen te krijgen, niet voor de vetten.
edit: en spieren houd je door ze te trainen. als je niks van sport doet en enkel in de zetel hangt, gaan je spieren ook afzwakken. door te sporten verbrand je vet en maak je spierweefsel aan. spieren wegen overigens meer dan vet, dus eigenlijk zou je naar de omtrek moeten kijken ipv naar het gewicht.

Laatst aangepast door bootje : 10 October 2004 om 18:31
bootje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 October 2004, 18:39   #18
Sedes
° Blub °

Sedes's Avatar

Standaard Re: Re: Re: Re: Meisjes lijnen ongezond!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K@rima!
Btw.. lang zijn lijkt me zo heerlijk.. Je lijkt gewoon nooit mollig ofzo.. Wat ik trouwens bij meisjes vaak mooi vind, alleen dan weer niet bij mezelf..
lang zijn is ook niet alles want je hebt ook wel "veel" lange mensen die dan zwaargebouwd zijn.. gelukkig ben ik dat niet
ik ben zelf dus erg lang en daardoor zijn er veel mensen die vinden dat ik nooit moet dieten, maar mijn buik is dus niet het van het, is ook de voornaamste plaats waar ik verdik
Sedes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 October 2004, 18:48   #19
PFP
Guest

Standaard

Het is gewoon het product van het wegvallen van de natuurlijke selectie
  Met citaat antwoorden
Oud 10 October 2004, 18:51   #20
dext0r
veteraan

dext0r's Avatar

Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

is het eigenlijk zo dat vrouwen meer overgewicht hebben dan mannen? statistisch gezien? qua percentage dus?
en waar valt dit dan op uit af te leiden?

(als dit niet zo is..correct me.. ik heb geen idee.. ik zou zeggen dat er meer mannen zijn die dik zijn .. maar ok )
Oud 10 October 2004, 19:02   #21
anemic
Guest

Standaard

waarom sporten jullie gewoon allemaal niet wat meer..??

volgens mij hebben de meeste dikke mensen een gebrek aan discipline.
discipline om gezonder te eten en discipline om veel te sporten.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 October 2004, 20:56   #22
Sanne
Whooohooo

Sanne's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anemic
waarom sporten jullie gewoon allemaal niet wat meer..??

volgens mij hebben de meeste dikke mensen een gebrek aan discipline.
discipline om gezonder te eten en discipline om veel te sporten.
dat is onzin. Ik denk dat het het bij vrouwen vooral tussen de oren zit. De meeste vrouwen die lijnen hebben gewoon een goed figuur

ennn..vrouwen krijgen vet op bepaalde plaatsen (benen billen) waar ze vrij weinig aan kunnen doen
Oud 10 October 2004, 22:14   #23
anemic
Guest

Standaard

je kan vet overal er af trainen hoor..
als je gewoon een goede instructeur zoekt die je de juiste oefeningen leert..

en dik zijn zit niet tussen je oren..
  Met citaat antwoorden
Oud 10 October 2004, 22:16   #24
PFP
Guest

Standaard

Citaat:
je kan vet overal er af trainen hoor..
als je gewoon een goede instructeur zoekt die je de juiste oefeningen leert..

Waarom zou je gaan trainen, omdat je anders niet "hip" bent?
  Met citaat antwoorden
Oud 11 October 2004, 07:09   #25
anemic
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Waarom zou je gaan trainen, omdat je anders niet "hip" bent?
is trainen hip?

je kan beter trainen dan lijnen..
veel gezonder
  Met citaat antwoorden
Oud 11 October 2004, 11:30   #26
Sanne
Whooohooo

Sanne's Avatar

Standaard

Citaat:
ohnee hoe komt het dat dan er van de meisjes die lijnen maar 9 procent te dik is?
die ander 91 procent is niet dik maar vindt dat zelf dus wel. Dat bedoel ik met dat het tussen de oren zit
Oud 11 October 2004, 14:29   #27
bootje

bootje's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sanne1811
ohnee hoe komt het dat dan er van de meisjes die lijnen maar 9 procent te dik is?
die ander 91 procent is niet dik maar vindt dat zelf dus wel. Dat bedoel ik met dat het tussen de oren zit
als je mijn BMI en zo checkt, dan weeg ik bijvoorbeeld zeker niet teveel. maar ik heb echt dikke billen. dus statistisch hoor ik niet bij dezen met overgewicht, maar toch zie ik er dik uit (heb het over mn benen)
Oud 11 October 2004, 15:12   #28
Debedo
Guest

Standaard

om even op anemic te reageren, het vet bij vrouwen op de billen en bovenbenen komt er als eerste bij als je aankomt en gaat als laatste weg, en het is gewoon heel moeillijk weg te krijgen, ook al train je elke dag.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 October 2004, 16:20   #29
AmbyPur
Lid

Standaard

het is bij de meeste meiden grootendeels pschologisch denk ik hoor. Het is de cultuur dat heel dun perfect is, en bijna alle meiden willen die perfectie nastreven, terwijl dat gewoon niet kan.
Oud 12 October 2004, 07:25   #30
anemic
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sanne1811
overgewicht is gewoon met BMI te meten hoor

@ Debedo.. als je een of ander vet verbrandings sport doet.. hardlopen ofzo gaat het inderdaad als laatste weg, maar als je gerichte lessen doet , zoals BBB dan heb je geen gelijk.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 October 2004, 11:27   #31
bruggi
Guest

Standaard

Citaat:

@ Debedo.. als je een of ander vet verbrandings sport doet.. hardlopen ofzo gaat het inderdaad als laatste weg, maar als je gerichte lessen doet , zoals BBB dan heb je geen gelijk.
Mag ik vragen waar je dat op baseert? Ik heb verschillende sportopleidingen gedaan en mij is altijd verteld dat plaatselijke verbranding per defenitie niet mogelijk is; enkel plaatselijke versteviging van spieren en huid.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 October 2004, 12:13   #32
Sanne
Whooohooo

Sanne's Avatar

Standaard

Citaat:
het gaat in dit topic dat ook niet over meisjes met echt overgewicht. Het gaat erom dat meisjes zichzelf dik vinden, terwijl dat meestal niet zo is en dat ze dan ongezonc gaan lijnen.
Jij hebt het over die 9 procent die overgewicht heeft en ik over die 91 procent waarbij het tussen de oren zit.
Oud 14 October 2004, 18:09   #33
Karma-Killer
Guest

Lijn jij ook wel eens?
Ja eigenlijk wel regelmatig
En op een gezonde of ongezonde manier?
Volgens mij is mijn manier niet ongezond! Ik let gewoon op de tussendoortjes, ik drink water ipv fris, eet zoveel mogelijk light producten (denk aan light smeerkaas en wat ze tegenwoordig allemaal hebben) en ik probeer vooral veel te sporten.
Ben je eigenlijk veel met je eetgedrag bezig en moet je er veel voor doen om er uit te zien zoals je er nu uitziet?
Ik ben niet echt met m'n eetgedrag bezig, maar ik ben gewoon gewend om regelmatig te eten. 's Ochtends een boterham, ´s middags vier boterhammen en ´s avonds een warme maaltijd. In het weekend is dit soms een beetje ontregeld. Ik heb er opzich niet echt gek veel voor hoeven doen. Vroeger was ik echt dik maar dat is er voor een heel groot gedeelte uitgegroeid. M´n buikje is nog steeds niet netjes strak en daar streef ik toch wel naar. Maar meer dan nu ga ik gewoon niet doen, omdat ik wil voorkomen dat het ongezond wordt. Ik sport zo´n drie keer per week en ik hou m´n tussendoortjes redelijk in de gaten. Maar als ik écht een eetbui heb laat ik me ook wel gaan!
  Met citaat antwoorden
Oud 14 October 2004, 20:20   #34
AmbyPur
Lid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma-Killer
Maar als ik écht een eetbui heb laat ik me ook wel gaan!
dat moet ook wel kunnen vind ik. af en toe
Oud 16 October 2004, 09:05   #35
annomeisje
Guest

Lijn jij ook wel eens?

Ja, altijd eigelijk.

Op een ongezonde manier, "de extreme vormen" helaas...

Eigelijk ben ik er altijd wel mee bezig, al was het maar dat ik altijd gecontroleerd word thuis door mij moeder. En op school loopt de zorgcoördinator de hele tijd achter mijn reet aan. En ik kan je vertellen dat ik daar echt strondziek van word.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 October 2004, 10:58   #36
Amneris
Guest

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door annomeisje
Lijn jij ook wel eens?

Ja, altijd eigelijk.

Op een ongezonde manier, "de extreme vormen" helaas...

Eigelijk ben ik er altijd wel mee bezig, al was het maar dat ik altijd gecontroleerd word thuis door mij moeder. En op school loopt de zorgcoördinator de hele tijd achter mijn reet aan. En ik kan je vertellen dat ik daar echt strondziek van word.
Kzou er toch maar blij om zijn datze je en beetje in de gaten houden .
  Met citaat antwoorden
Oud 16 October 2004, 13:21   #37
annomeisje
Guest

Standaard Re: Re: Re: Meisjes lijnen ongezond!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amneris
Kzou er toch maar blij om zijn datze je en beetje in de gaten houden .
Van de kant van school ben ik er opzich wel blij om, ze doen teminste wat en willen me echt helpen. Het probleem bij mijn moeder is dat ik van haar geen psygische hulp ofzo mag accepteren. Mevrouw denkt mij te kunnen genezen door me maar vaak genoeg te straffen. En dat is wat minderen...
  Met citaat antwoorden
Oud 16 October 2004, 13:40   #38
K@rima!
Guest

Standaard

Amneris heeft gelijk. Alsje op een extreme manier lijnt, is het belangrijk dat je goed in de gaten wordt gehouden. Echt, het is niiiieeeet leuk om zo met eten bezig te zijn, en ik spreek uit ervaring.. Ik hoop echt serieus dat alle meiden die zo druk bezig zijn met lijnen (onnodig) zichzelf gaan accepteren zoals ze zijn. Want extreem lijnen is echt nix!
  Met citaat antwoorden
Oud 16 October 2004, 14:01   #39
Amneris
Guest

Standaard Re: Re: Re: Re: Meisjes lijnen ongezond!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door annomeisje
Van de kant van school ben ik er opzich wel blij om, ze doen teminste wat en willen me echt helpen. Het probleem bij mijn moeder is dat ik van haar geen psygische hulp ofzo mag accepteren. Mevrouw denkt mij te kunnen genezen door me maar vaak genoeg te straffen. En dat is wat minderen...
Kan diegene die je op school in de gaten houdt er dan niet voor zorgen dat je onder schooltijd naar een maatschappelijk werker oid kunt zonder dat je moeder er weet van heeft? Ik weet het niet hoor, heb weinig verstand van wat er op dat gebied gedaan kan worden, dus ik opper zomaar wat.

Sterkte in ieder geval, take care .
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Berichting Regels