Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 11 December 2005, 18:30   #1
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard Hoe straf je jonge criminelen?

Citaat:
"Geen akkoord over hervorming jeugdrecht"
zo 11/12/05 - Er is binnen de Vlaamse regering geen akkoord over het jeugdrecht. Dat heeft Patricia Ceysens, VLD-fractieleidster in het Vlaams Parlement, gezegd in het Eén-programma De zevende dag.
De VLD'ster haalt scherp uit naar Vlaams minister van Welzijn Inge Vervotte (CD&V), die het eerder deze week op een akkoord gooide met de Franstaligen over het jeugdrecht. "Wij willen een ernstig strafrecht".

CD&V en VLD zijn het oneens over de vraag wie zwaar deliquente jongeren moet straffen: de jeugdrechter (CD&V) of een aparte kamer binnen de correctionele rechtbank, zoals in het ontwerp van Onkelinx dat de VLD steunt.
Zowel de federale overheid als de gemeenschappen zijn bevoegd voor jeugdrecht.

Dat is een van de redenen waarom de discussie over de hervorming van het jeugdrecht al zo lang aansleept.

Federaal minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) werkte een ontwerp uit dat de Kamer al goedkeurde, maar minister Vervotte wil daar nog enkele dingen aan wijzigen. Ze raakte het daarover eens met de Franse gemeenschap.

Vervotte verklaarde eerder deze week dat de Vlaamse regering het eens is over haar voorstel, maar de VLD ontkent dat dus.

"Georganiseerde straffeloosheid"
Niet alleen Patricia Ceysens, maar ook federaal vice-premier Patrick Dewael liet verstaan dat de Vlaamse liberalen zich kanten tegen Vervottes voorstel.

Ook Brice De Ruyver, adviseur van premier Guy Verhofstadt (VLD), kapittelde het voorstel. "Dit is de georganiseerde straffeloosheid", klonk het.

Volgens de VLD zal de jeugdrechter nooit even zware straffen uitspreken dan de gewone rechter. Dat is onaanvaardbaar bij jongeren die zware misdrijven hebben gepleegd, als moord of doodslag.

Volgens Ludwig Caluwé, CD&V-fractieleider in het Vlaams Parlement, is het voorstel van Vervotte juist strenger dan dat van Onkelinx. Ceyssens (VLD) noemde het een "light-versie".
Bron.
Deze discussie is al een tijdje aan de gang in België, hoe straft men jongeren die een zware misdaad hebben begaan? Moeten ze verschijnen voor de rechter of mag de jeugdrechter een oordeel over hen vellen?
Oud 11 December 2005, 21:01   #2
Doperwt
Guest

Standaard

jongeren die zware misdrijven zoals, slagen en verwondingen, moord, doodslag, ... plegen, moeten als volwassenen behandeld worden.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 December 2005, 13:50   #3
Foetsy
aber, warum?

Standaard

Wil jij het omdat ze dan zwaarder gestraft worden? Dan moet je denk ik zijn voor zwaardere straffen voor jongeren.
Ik kan verder geen enkele reden verzinnen waarom jongeren die zwaardere misdaden begaan opeens als volwassene behandelt moeten worden.
Oud 12 December 2005, 21:30   #4
Doperwt
Guest

Standaard

ze willen zich gedragen als volwassenen, en begaan daden die kinderen niet beamen te doen. Zo moeten ze niet denken dat ze er makkelijk vanaf moeten komen omdat ze nog neit volwassen zijn. Daarom ben ik voor volwassenrecht.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 December 2005, 21:40   #5
K@rima!
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
ze willen zich gedragen als volwassenen, en begaan daden die kinderen niet beamen te doen. Zo moeten ze niet denken dat ze er makkelijk vanaf moeten komen omdat ze nog neit volwassen zijn. Daarom ben ik voor volwassenrecht.
Oké, lees dit nog eens een keer. Je wil zeggen dat alleen volwassenen moorden mogen plegen?

Ik vind dat de jeugdrechter, net als in minder zware gevallen, nog gewoon een oordeel over criminele jongeren zou mogen vellen. Het blijven jongeren, die vaak veel problemen hebben gehad in de jeugd. Ze moeten geholpen worden, min of meer her opgevoed worden. Ik geloof goed dat het er in een gewone gevangenis slechter aan toe gaat dan in een jeugdgevangenis. En het doel van een jeugdgevangenis is de jongeren toch weer op het rechte pad te krijgen, misschien kunnen ze nog wat betekenen voor onze samenleving als ze vrij komen.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 December 2005, 21:44   #6
3rd boetah
Stondvettekakkershierzo

3rd boetah's Avatar

Standaard

douche en zeep
Oud 12 December 2005, 22:25   #7
Nightwolf
Nerd

Nightwolf's Avatar

Standaard

ik ben t eigenlijk met Doperwt eens. jongeren die schuldig zijn aan zaken zoals moord en doodslag, mogen in mijn ogen best veroordeeld worden voor de rechter en niet door een jeugdrechter. volgens mij hebben jongeren, die moorden en in de jeugdgevangenis terecht komen, t een stuk makkelijker dan volwassenen die in een gewone gevangenis komen. (maar ik zie zoiets niet in de praktijk natuurlijk, maar dat lijkt mij logisch)
Oud 13 December 2005, 09:13   #8
Doperwt
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K@rima!
Oké, lees dit nog eens een keer. Je wil zeggen dat alleen volwassenen moorden mogen plegen?

Ik vind dat de jeugdrechter, net als in minder zware gevallen, nog gewoon een oordeel over criminele jongeren zou mogen vellen. Het blijven jongeren, die vaak veel problemen hebben gehad in de jeugd. Ze moeten geholpen worden, min of meer her opgevoed worden. Ik geloof goed dat het er in een gewone gevangenis slechter aan toe gaat dan in een jeugdgevangenis. En het doel van een jeugdgevangenis is de jongeren toch weer op het rechte pad te krijgen, misschien kunnen ze nog wat betekenen voor onze samenleving als ze vrij komen.
ookal hebben ze in hun vroege jeugd een slechte tijd gehad, dat geeft hun nog niet het recht om te moorden, mensen in elkaar te slaan, ...
Waarom moet een volwassenen een zwaardere straf krijgen voor dezelfde acties? ze weten waar ze aan beginnen als gepakt worden en dan moeten ze die consequenties erbij nemen.
En ik zie liever geen enkele moordenaar terug opstraat vrijkomen. ookal heeft ie een iq van 300 en kan ie kanker genezen.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2005, 14:36   #9
Foetsy
aber, warum?

Standaard

Dan vind ik dat je moet zeggen dat jeugdrechters zwaardere straffen moeten (of zouden mogen) geven.
Niemand zou iemand mogen doden. Ik vind het ook debiel dat jongeren lichtere straffen krijgen (voor moord, doodslag etc.).
Maar om jongeren om die reden als volwassene te laten be- of veroordelen vind ik ook achterlijk. Welke misdaad is de grens en waarom hebben we dan überhaupt nog een verschil tussen jeugd- en volwassenstrafrecht (is dat het goede woord)?
Oud 13 December 2005, 18:55   #10
PFP
Guest

Standaard

Er moet wel een verschil zijn tussen jeugd en volwassenen. Ik geloof dat nu de grens ligt op 18 jaar en 16 jaar bij uitzondering. Dat weet ik niet precies helemaal. Een feit is dat er extreem veel jeugdcriminaliteit is van bepaalde groepen.

Ik ben voor zwaardere straffen in de vorm van opvoedkampen waar ze heen worden gestuurd tot hun 21ste levensjaar ipv ze in een gevangenis te zetten. Dat laatste moet altijd nog kunnen als het gedrag nog ongewenst is of het vergrijp dermate ernstig is, bijvoorbeeld moord of een aanslag.

En waar mogelijk uitzetting natuurlijk
  Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2005, 19:17   #11
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nightwolf
ik ben t eigenlijk met Doperwt eens. jongeren die schuldig zijn aan zaken zoals moord en doodslag, mogen in mijn ogen best veroordeeld worden voor de rechter en niet door een jeugdrechter. volgens mij hebben jongeren, die moorden en in de jeugdgevangenis terecht komen, t een stuk makkelijker dan volwassenen die in een gewone gevangenis komen. (maar ik zie zoiets niet in de praktijk natuurlijk, maar dat lijkt mij logisch)
Ik geloof dat net daar het discussiepunt lag: als zulke zaken naar het gewone gerecht gaan, dan is er een vrij hoge kans dat ze gewoon geseponneerd (?) worden.
Oud 13 December 2005, 19:37   #12
Nightwolf
Nerd

Nightwolf's Avatar

Standaard

dan snap ik niet waarom dat gedaan zou worden, dat zou een vorm van leeftijdsdiscriminatie zijn en discriminatie is wat wettelijk gezien niet mag. met andere woorden, dan zouden ze hun eigen wetten niet opvolgen
Oud 13 December 2005, 19:47   #13
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard

Het zijn meestal de mensen die de wetten zelf maken en controleren die zich er niet aan houden.
Het is een jammerlijke zaak, maarjah.

Citaat:
CD&V: "Beslissing bij de jeugdrechter"
ma 12/05/05 - Voor CD&V mag een jeugdrechter voor criminele jongeren even zware straffen uitspreken als de volwassenenrechter. Het ziet er dus naar uit dat de Vlaamse liberalen en de christendemocraten het eens raken over het jeugdsanctierecht.

In De zevende dag had de VLD gisteren zwaar uitgehaald naar CD&V-minister Inge Vervotte. Volgens de VLD wil Vervotte een "strafrecht light" voor jonge delinquenten. "Dat kan niet voor ons", liet de VLD optekenen.

"Nonsens", zegt CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen. Vandeurzen zegt dat jonge criminelen voor hem even streng gestraft mogen worden als volwassenen.

Maar voor CD&V is het wel belangrijk dat de jeugdrechter uitspraak doet. Voorzitter Jo Vandeurzen vreest dat een volwassenenrechter heel wat zaken gaat seponeren.

VLD is verheugd

De VLD reageert verheugd op die uitspraak van Vandeurzen en staakt haar verzet.

Nu CD&V even zware straffen wil voor jonge criminelen is de VLD bereid om er mee voor te zorgen dat het wetsvoorstel-Onkelinx in de Senaat gewijzigd wordt en dus dat jeugdrechters bevoegd worden voor de bestraffing van jonge delinquenten.

In het ontwerp van federaal minister Laurette Onkelinx (PS) is het de gewone rechter die kan bestraffen.Bron.
Antwoord

Berichting Regels