|
Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken! |
![]() |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
|
![]() |
#1 | |
Guest
|
![]() Citaat:
www.nu.nl www.planet.nl www.cnn.com Wat vinden jullie van deze omstreden veiligheidsmuur en wat is jullie mening over deze zaak en de demonstraties er omheen? |
|
![]() |
![]() |
#2 |
Guest
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Guest
|
![]()
Mijn persoonlijke mening over dit onderwerp:
Ik als pro-Israël ben voor het bouwen van een beschermingsmuur. Beschermingsmuur omdat deze het is Israëlische volk moet beschermen tegen herhaaldelijke zelfmoordaanslagen van fundamentalistische organisaties zoals de Hamas en Jihad beweging. Deze aanslagen hebben al honderden onschuldige Israëlische levens gekost zoals schoolkinderen, soldaten en pelgrims. Dit extreme geweld vraagt om een extreme maar rechtvaardige oplossing, namelijk complete scheiding van de 2 volkeren door middel van een veiligheidsmuur. Het zou toch prachtig zijn als het aantal gepleegde aanslagen met ingrijpende percentages zouden zakken. De grootste bezwaren tegen deze muur zou echter het inhumane aspect zijn en het feit dat deze muur gedeeltelijk op Palestijns grondgebied is geplaatst. Hier kan ik mij ook gedeeltelijk in vinden en ik vind het dan ook zeer spijtig dat de muur mensen van elkaar afsluit. Ik had liever gezien dat Israël een muur precies op de grens had gebouwd om zo veiligheid te kunnen garanderen en zich volledig zou terugtrekken uit de autonome gebieden. In het hof geloof ik niet, omdat deze vrijwel alleen een adviserende functie heeft. Ook betwijfel ik of het hof wel tot een goede beslissing kan komen, dit is vooral te danken aan de enorme politieke druk die op dit proces ligt. In de media wordt het proces helemaal gehyped en documentaires over de muur zijn er nu in overvloed. Beelden van zielige Palestijnse die met betraande ogen naar de muur kijken komen veelvuldig voorbij. Wat er echter aan de andere kant van de muur afspeelt blijft vaak onbesproken namelijk: de eeuwige angst en verdriet van het Israëlische volk. Het maakt me kwaad en verdrietig dat voor de Israëlische zaak maar weinig aandacht is in Europa. Israël als de grote boeman en Palestina in de slachtofferrol. Mensen zouden echter wel eens verder mogen kijken dan hun neus lang is. |
![]() |
![]() |
#4 |
Guest
|
![]()
Het bouwen van muren als simplistische oplossing is al vaker in de geschiedenis gebeurt, en denken dat je door een scheiding alles oplost is een utopie. Sterker nog, ik denk dat dit, zeker op deze manier, een averrechts effect zal hebben en meer haat en wraakgevoelens zal opwekken. Ik las vandaag in de krant dat de muur minstens 10 procent (!) van de Palestijnse gebieden inpikt. Naast deze diefstal worden ook belangrijke Palestijnse waterbronnen bij Israël getrokken. Kortom, de kern van het probleem en een van de voedingsbodems van terreur, namelijk de erbarmelijke situatie van de bevolking in de Palestijnse gebieden, verslechterd alleen maar. De muur heeft wat je zegt enorme gevolgen voor onschuldige Palestijnen die in allerlei gelederen van de samenleving gescheiden worden (van school, werk, familie, etc.). Die muur wordt namelijk dus niet precies op de grens gebouwd. In een complex conflict als dit in het Midden Oosten, waarbij vergelding op vergelding volgt en er aan allebei de kanten radicale invloeden zijn die vredesprocessen bemoeilijken, is het gevaarlijk om zoals jij partij te gaan kiezen. Zo makkelijk is dit conflict namelijk niet te bekijken, je kijkt dan zelf ook niet verder dan je neus lang is. En ik denk dat juist de aanslagen altijd in het nieuws komen en de acties van het Israëlische leger, de onderdrukking, de complete afscheiding van de buitenwereld, de armoede en uitzichtloosheid van de Palestijnse bevolking ook lang niet altijd...
Het Rode Kruis, de VN en de Geenfse conventies zijn het overigens met me eens in mijn bezwaren tegen deze muur. Het is gewoon geen structurele oplossing. Je verkleint een gebied met bevolking, je scheidt het totaal af van de buitenwereld, je verslechtert de toch al beroerde situatie van de mensen biedt totaal geen perspectief op verbetering. Ik begrijp echt dat de aanslagen een gigantisch probleem zijn en dat er alles aan gedaan moet worden om ze te voorkomen. Maar een oplossing van dit conflict moet gevonden worden door consessies aan beide kanten en (internationale) samenwerking. Met Sharon aan de macht en extrene groeperingen als Hamas, Al Aqsa brigades, Hezbollah en dergelijken zie ik dat echter helaas nog niet zo snel gebeuren. ![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
jocking
|
![]()
De muur is een vreselijk dom idee. Als je inderdaad kijkt in de historie zie je dat men het vaker heeft gebruikt om mensen van elkaar te scheiden en nooit met een echt goed gevolg.
Bovendien geloof ik ook niet dat het de aanslagen zal verminderen. De zelfmoordenaars vinden toch wel hun weg naar binnen, hoe goed je het ook controleert. Die mensen zullen heus niet zoiets hebben van ojeeee, een muur, nou laat dan maar zitten. Die vinden de er wel wat op. Daarnaast komt ook nog eens dat mensen van elkaar worden afgescheiden. Niet alleen van hun familie en vrienden, maar ook van hun werk. Duizenden palasteinen zitten nu zonder werk omdat ze er simpelweg niet meer kunnen komen! Maarja, ik vind het daar maar een hypocriet en kinderachtig kut land daar. Een bomaanslag en het is weer wachten op wanneer Israël een aantal huizen/wijk plat gooit. En dan is het weer wachten op de eerstvolgende bomaanslag. En ondertussen maar elkaar aanwijzen als schuldigen. Het blijft gewoon een eeuwig welles-nietes spelletje daar en ondertussen is het volk dat er de dupe van wordt ![]()
![]() |
#6 |
.
|
![]()
ze moeten gewoon ff beweren dat ze er massa vernietigingswapens hebben.. en allebij de leiders overhoop knallen
![]()
![]() |
#7 |
Guest
|
![]()
Eigenlijk ben ik wel tegen die muur, maar het is misschien wel veiliger voor de Israeliers. Want voor zover ik alles gevolgt heb, en verhalen heb gehoort van mensen die er zijn geweest (familie van mij), hebben die palasteinen niet echt een leuke manier om hun mening erdoor te krijgen.
![]() Daarmee wil ik natuurlijk niet meteen zeggen dat de israeliers zulke lievertjes. |
![]() |
![]() |
#8 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#9 | |
Guest
|
![]() Citaat:
ik irriteer me trouwens aan de term domheid Laatst aangepast door PFP : 24 February 2004 om 23:04 |
|
![]() |
![]() |
#10 | |
jocking
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Wat is er nu erger dan de complete haat die er nu is? Als die haat zo groot is dat sommige hun leven erv voor willen op offeren. Ik had trouwens ook gehoord dat die muur op sommige plaatsen de aanslagen al hebben gestopt. Wat is er tegen om je volk te beschermen? Hier past misschien weleens een keer echt de slogan: eigen volk eerst? |
|
![]() |
![]() |
#12 |
Guest
|
![]()
Persoonlijk heb ik niet zoveel met sharon, lijkt me een opvliegend type had liever benjamin netanyahu gezien. Vond hem overgens een goed spreker, maakt iets bij je los
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Lid
|
![]()
Denk je niet dat er dan weer nieuwe ruzies ontstaan over wat Palestijns en wat Israëlisch grondgebied is?
![]() |
#14 |
Guest
|
![]()
Ik alszijnde niet pro Joodse Palestijnen en niet pro Arabische Palestijnen denk er als volgt over.
De muur is een perfect middel om enkele terroristen buiten de deur te houden. De eerste zaak van de regering van Israel is momenteel om de veelal Joodse burgers te beschermen. De muur is mijns inziens dus een goed middel om de extremistische groeperingen buiten te houden. Vervolgens denk ik wel dat de Israelische regering zich niet meer moet bemoeien met de koppige kolonisten die nog steeds in Palestijns grondgebied moeten wonen. Waar ik in de volgende alinea o.a. Hamas bestempelde alszijnde struikelpunt, beschouw ik kort in deze alinea dat de kolonisten aan de andere kant ook een struikblok zijn. De lobby van de kolonisten (denk even terug aan de situatie ten tijde van het Interbellum, WOII en na WOII) bij de machthebbers is ook nog steeds te groot. Het moge dus duidelijk zijn dat aan beide kanten er twee groeperingen zijn die teveel macht hebben. Het enige punt dat ik echter op de muur aan te merken heb is dat deze niet op de goede plaats staat. Ik had liever gezien dat deze op de Green Line? stond. |
![]() |
![]() |
#15 | |
Guest
|
![]() Citaat:
De situatie van complete haat is er al langer en kan inderdaad niet veel erger. Maar de groeperingen die keer op keer vredesprocessen verstoren vormen een minderheid! Je moet Hamas en al die terreurorganisaties enerzijds en radicale orthodoxe Joden, kolonisten en ultra rechtse elementen anderszijds niet gelijkstellen met de complete Palestijnse en Israëlische bevolkingen. Door het bouwen van zo'n muur, maar vooral op de manier waarop het nu gebeurt, breidt je de haat onder de Palestijnse bevolking alleen maar uit. Een van de voedingsbodems voor onvrede, wanhoop, agressie en uitendelijk aanslagen is het handelen van het Israëlische leger en de onderdrukte en straatarme situatie van de bevolking in de Palestijnse gebieden. "Praten" helpt niet als het vruchteloos is, maar in het verleden was men meerdere keren zeer dichtbij een fundamenteel vredesproces en zorgden toenadering, concessies en samenwerking voor échte oplossingen. Het grote probleem van dit conflict is dat radicale minderheden het voor de meerderheid verpesten. |
|
![]() |
![]() |
#16 |
Guest
|
![]()
Ar-Tuur,
Jij zegt dat je extremen niet met de doorsnee moet vergelijken, maar voor het gemak vergeet je die extremen dan maar? De muur moet gebouwd worden om die extremen tegen te houden. Simpel zat. |
![]() |
![]() |
#17 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Mij best. De radicalisering is een bijkomend -overmijdelijk- feit. |
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Nostalgisch lid
|
![]() Citaat:
Vind het een kwalijke zaak. Dat er iets tegen extremen, en extremisten gedaan moet worden staat buiten kijf, maar de manier waarop zal alleen maar een grotere voedingsbodem worden voor haat. Als het Israël alleen om de bescherming van haar "eigen" gebied ging hadden ze die muur op haar "eigen" gebieden moeten plaatsen. Nu is het weer het olie op het spreekwoordelijk vuur, en dat kan dit conflict in mijn ogen juist niet gebruiken.
![]() |
![]() |
#21 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#22 | |
Nostalgisch lid
|
![]() Citaat:
Nu zal de haat alleen maar meer gevoed worden, en is het slechts een kwestie van tijd tot de extremisten andere manieren hebben gevonden om Israël aan te pakken..
![]() |
![]() |
#23 |
Aachen TSV
|
![]()
Het klinkt misschien dom, maar volgens mij valt hier weinig op te lossen. Het ene is ook niet goed en het andere niet, het is vergeldingsactie na vergeldingsactie enzovoorts. Die mensen zijn ziek in het hoofd, of worden ziek gemaakt, en dat valt niet of nauwelijks af te stoppen
![]()
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |