Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Fun > The Lounge
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

The Lounge Post hier al je onderwerpen die wat meer zijn dan alleen ouwehoersel! Subforum: Schrijf je in voor de actuele forummeetings!

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 22 January 2005, 13:23   #1
DarkGothicWitch
Guest

Exclamation Brand?! Laat mensen in rolstoelen achter

Op een ander forum kwam iemand met dit bericht
aan.
Het is beleid van een school dat mensen in een rolstoel bij brand en andere calamiteiten in het gebouw achter worden gelaten tot de brandweer of andere reddingswerkers ze op kunnen halen!!!!!!

WESTMINSTER, Md. -- When a Carroll County, Md., high school had an emergency evacuation, everyone got out except for two students who were confined to wheelchairs.
They were abandoned in the stairwell on the second floor. WBAL-TV in Baltimore said there is a policy at Westminster High School for what to do with the two students in wheelchairs in case of a fire.
The policy said because their classrooms are on the second floor, teachers are to lead them to the second-floor stairwell and leave them there and wait for the fire crews to come to their rescue while everyone else evacuates.
Jeremy Freeze, 16, has cerebral palsy. His parents, Cassie and Tom, said what happened to their son at Westminster High recently could have killed him. \"There was a fire at Westminster High School just prior to the Christmas break, and I was alerted to the fact that Jeremy was left in the stairwell as the other children were evacuated,\" Cassie said. \"If children are to be evacuated from that school, I want our children evacuated with them,\" Tom said. Jeremy wasn\'t alone waiting in the school stairwell as it filled with smoke. Robin Miller\'s son Brian, the only other child in the school with a wheelchair, was with him.
\"I got a call from a teacher the day there was a fire and they said (Brian) was hysterical because all the other children were evacuated, he was left in a stairwell with Jeremy,\" Robin said. Robin, Cassie and Tom all said they think the common sense solution is move their kids\' classes to the first floor. They said they were told the second floor is best because it\'s closer to the lunchroom and therefore more convenient.
\"He won\'t be late for lunch, but he\'ll burn if there\'s a fire,\" Robin said. \"I met with Dr. Ecker, the superintendent,\" Tom said. \"The principal brought him down at 4 p.m. to meet with me and he assured me we would hear something tomorrow.
\" \"You can\'t just pick these kids and say lets leave them behind and come back and get them just because they\'re hard to get out,\" Robin said. \"There has to be a better plan.\" WBAL-TV contacted the superintendent of the Carroll County school system several times on Tuesday, but never got a clear answer as to how the policy could be like this or what\'s being done to change it.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 13:58   #2
BlackTurtle
Guest

Standaard

tja, je moet er de tijd voor hebben, maar in een situatie van brand zorg ik dat ik zelf buiten kom, de rest intereseert me geen reet.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 14:13   #3
DarkGothicWitch
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle
tja, je moet er de tijd voor hebben, maar in een situatie van brand zorg ik dat ik zelf buiten kom, de rest intereseert me geen reet.
Dus de mensen in een Rolstoel zijn Brandhout
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 14:28   #4
Pakspul
Banned

Pakspul's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DarkGothicWitch
Dus de mensen in een Rolstoel zijn Brandhout
Hoeft niet persee brandhout te zijn,... als klein vuurtje in kunnen ze ook nog aanmaakblokjes zijn
Pakspul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 14:29   #5
BlackTurtle
Guest

Standaard

nee rolstoelen zijn van staal, dat brand niet, en of ze brandhout zijn, och ze zullen vast wel goed mee branden.

nee natuurlijk niet, maar als ik moet kiezen tussenmijn eigen leven in de waagschaal leggen voor iemand die toch al een handicap heeft of iemand die voor de 100% alles nog kan dan laat ik de gehandicapte achter.

stukje realiteit, het zal me veel meer meoite kostten om iemand met een lichamelijke handicap inclusief stoel naar buiten te krijgen dan een gezond iemand, dus de tijd die ik er over zal doen ook en dus ook de tijd waarin jij mogelijk ook komt te sterven.

dan laat ik m staan zonder er ooit een schuldgevoel of een traan om te laten.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 14:39   #6
DarkGothicWitch
Guest

Standaard

Citaat:
nee rolstoelen zijn van staal, dat brand niet, en of ze brandhout zijn, och ze zullen vast wel goed mee branden.

nee natuurlijk niet, maar als ik moet kiezen tussenmijn eigen leven in de waagschaal leggen voor iemand die toch al een handicap heeft of iemand die voor de 100% alles nog kan dan laat ik de gehandicapte achter.

stukje realiteit, het zal me veel meer meoite kostten om iemand met een lichamelijke handicap inclusief stoel naar buiten te krijgen dan een gezond iemand, dus de tijd die ik er over zal doen ook en dus ook de tijd waarin jij mogelijk ook komt te sterven.

dan laat ik m staan zonder er ooit een schuldgevoel of een traan om te laten.

Blij om te weten als jij ooit je been breekt en daardoor tijdelijk in een rolstoel beland en er breekt brandt uit kunnen we jou laten staan.

Want we kunnen beter gezonde mensen evacueren dan mensen die al wat mankeren

Laatst aangepast door DarkGothicWitch : 22 January 2005 om 14:48
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 15:50   #7
BlackTurtle
Guest

Standaard

Citaat:
Blij om te weten als jij ooit je been breekt en daardoor tijdelijk in een rolstoel beland en er breekt brandt uit kunnen we jou laten staan.

Want we kunnen beter gezonde mensen evacueren dan mensen die al wat mankeren
met een gebroken been in een rolstoel, das voor luie mietjes, ik was aardig rap op mn krukken, en dan kun je er nog lui mee neerslaan die in de weg lopen ook.

maar ff wat anders wat probeer je ier nog mee te bereiken, kijken wie een rolstoeler laat staan of niet?

man ik laat iedereen staan, zolang ik zelf of fammilie maar naar buiten komen, en ik ga over, dwars door of langs je heen, maar ik kom buiten.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 16:03   #8
SpiNe
Trots van het noorden.

SpiNe's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar SpiNe
Standaard

Citaat:

man ik laat iedereen staan, zolang ik zelf of fammilie maar naar buiten komen, en ik ga over, dwars door of langs je heen, maar ik kom buiten.
ik hoop dat jij dan maar in de hel brand...en ik wil je er graag heen sturen
Oud 22 January 2005, 16:41   #9
Banshee
Guest

Standaard

Citaat:
met een gebroken been in een rolstoel, das voor luie mietjes, ik was aardig rap op mn krukken, en dan kun je er nog lui mee neerslaan die in de weg lopen ook.

maar ff wat anders wat probeer je ier nog mee te bereiken, kijken wie een rolstoeler laat staan of niet?

zeur niet man, ik mocht niet met krukken toen i in t gips zat en moest zoveel mogelijk laten rusten , maar as t moet kon ik zonder krukken nog makkelijk de trap op en af hoor en zelfs best snel lopen
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 16:45   #10
Nightwolf
Nerd

Nightwolf's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SpiNe
tut tut, ondanks zijn mening, mag je anders wel ontopic blijven

vind t zelf trouwens schandalig, als de brandweer te laat komt of te laat op die ene plek is waar die gehandicapten zijn, dan zijn ze dus dood....beetje jammer
Oud 22 January 2005, 17:25   #11
SpiNe
Trots van het noorden.

SpiNe's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nightwolf
tut tut, ondanks zijn mening, mag je anders wel ontopic blijven

vind t zelf trouwens schandalig, als de brandweer te laat komt of te laat op die ene plek is waar die gehandicapten zijn, dan zijn ze dus dood....beetje jammer
het heeft toch met brand te maken?
Oud 22 January 2005, 17:29   #12
DarkGothicWitch
Guest

Standaard

Citaat:
het heeft toch met brand te maken?
Vooral met de rampen evacuatie plannen van de meeste scholen/gebouwen met meerdere etages.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 17:40   #13
BlackTurtle
Guest

Standaard

Citaat:
ik geloof niet in een hel, ik geloof dat dit de hel is.

is het zo raar dat ik mijn eigen belang voorop dat van een ander stel?

ik ben alleen bereid een stapje verder ervoor te gaan dan een ander, maar dat is je eigen keus.

zelfs de eerste regel bij EHBO is , denk aan je EIGEN veiligheid, dat altijd eerst, want als je zelf dood bent kun je weinig voor een ander doen.

stel, je kunt 4 mensen redden in de tijd dat je 1 rolstoeler kunt redden, wat doe je dan?

fuck hun. not my problem.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 18:02   #14
SpiNe
Trots van het noorden.

SpiNe's Avatar

Standaard

Citaat:

ik ben alleen bereid een stapje verder ervoor te gaan dan een ander, maar dat is je eigen keus.

zelfs de eerste regel bij EHBO is , denk aan je EIGEN veiligheid, dat altijd eerst, want als je zelf dood bent kun je weinig voor een ander doen.

stel, je kunt 4 mensen redden in de tijd dat je 1 rolstoeler kunt redden, wat doe je dan?

wanneer jat jij ff mijn tas?
Oud 22 January 2005, 18:04   #15
DarkGothicWitch
Guest

Standaard

Citaat:

In geval van calamiteiten is het nog altijd Kinderen eerst en dan de Zwakkeren(gehandicapten) en daarna pas de rest. maar je eigen veilig heid mag je natuurlijk ook nooit uit het oog verliezen daarom moet je bij het evacureren van kinderen en zwakkeren altijd de veiligste route nemen.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 18:08   #16
Nightwolf
Nerd

Nightwolf's Avatar

Standaard

Citaat:
als je 100 meter verderop bent tijdens een brand, kan je veel minder doen dan wanneer je erbij staat
Oud 22 January 2005, 18:10   #17
ViveLaFète
Guest

Standaard

Ik geef BlackTurtle wel gelijk.
In geval van brand denk je alleen maar om jezelf buiten te krijgen, dat is maar een natuurlijke reactie ook. Natuurlijk als er geliefden in het gebouw zijn zou ik wel alles proberen om hun ook buiten te krijgen maar je denkt bijna altijd aan jezelf in zo'n geval.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 19:23   #18
biffyclyro
Lid

biffyclyro's Avatar

Standaard

Citaat:
oehhh evilll
Oud 23 January 2005, 10:21   #19
sweet_mai
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaFète
In geval van brand denk je alleen maar om jezelf buiten te krijgen, dat is maar een natuurlijke reactie ook. Natuurlijk als er geliefden in het gebouw zijn zou ik wel alles proberen om hun ook buiten te krijgen maar je denkt bijna altijd aan jezelf in zo'n geval.
Volgens mij meer dan normaal dat je altijd eerst zal proberen jezelf en je geliefden in veiligheid te brengen. Daarom ook dat het nodig is dat er mogelijkheden tot evacuatie moeten bestaan voor gehandicapten.
En als deze al bestaan, dan zijn velen niet op de hoogte van hun bestaan.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2005, 10:26   #20
sweet_mai
Guest

Standaard

Citaat:

zonder er ooit een schuldgevoel of een traan om te laten

blijkbaar niet direct het zorgend type é!
wel ik kan moeilijk geloven dat als er mensen omkomen op een plaats waar jij ook aanwezig was, dat je geen enkel schuldgevoel zou hebben.
En als je er werkelijk bij blijft dat je geen schuldgevoel zou hebben, of er geen traan voor zou laten

....there's a hole where your heart should be......
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2005, 19:30   #21
DarkGothicWitch
Guest

Standaard

Ik sluit me volledig bij sweet-mai aan
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2005, 19:31   #22
Atjeuh
Amanda

Atjeuh's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar Atjeuh
Standaard

je hebt wel een gevaarlijke naam....
Oud 23 January 2005, 19:36   #23
Alpha
FORE!!!

Alpha's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Citaat:

ben het met je eens ... je eigen veiligheid is belangrijk want je kunt die ander wel redden, maar als je dan zelf de pijp uit gaat ...
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2005, 19:38   #24
Atjeuh
Amanda

Atjeuh's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar Atjeuh
Standaard

eigen veiligheid gaat voor idd....
Oud 23 January 2005, 19:39   #25
Alpha
FORE!!!

Alpha's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Atjeuh
eigen veiligheid gaat voor idd....
nou ligt dat er in mijn geval wel aan wie ik zou moeten redden
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2005, 20:23   #26
Banshee
Guest

Standaard

Als t nodig is kan je met rolstoel nog makkelijk buitenkomen, desnoods over de trap, en de meeste mensen die in een rolstoel zitten (in t gips) kunnen gewoon weglopen hoor.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2005, 21:44   #27
sweet_mai
Guest

Standaard

Inderdaad, met een degelijk evacuatieplan en wat respect de omgeving moet het toch mogelijk zijn om in geval van brand gehandicapten niet aan hun lot over te laten.

Ik zou het niet over mijn hart krijgen iemand die in dezelfde ruimte als ik zat achter te laten.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2005, 21:59   #28
Impressions
Lid

Impressions's Avatar

Standaard

Blegh wat een stel egoïsten hier.. Ik zou die mensen dus echt WEL helpen en dan kan het me geen zak schelen wat er met mij gebeurt. Ik zou er niet mee kunnen leven als ik later hoor dat ze dood zijn en dat ik ze had kunnen redden .
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 January 2005, 10:43   #29
TheGroovMaster
Über Mensch

TheGroovMaster's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar TheGroovMaster
Standaard

Ik red in eerste instantie mezelf, dat gebeurt automatisch, maar als ik die rolstoeler alleen bij die trap zie staan dan help ik wel. Klim maar op me rug, hou je goed vast en gaan we samen naar beneden. Kijk als het een 10 tonner is kan ik ook niet veel doen in me eentje.

Bij ons op school moeten we rolstoelers en andere invaliden naar beneden helpen.
Meestal ben je op school in klassen en als je zo een klas genoot hebt help je die eerder automatisch. Iig dat is bij mij zo. Er trouwens als er brand uit breekt in een school is er meestal nog genoeg tijd om alles en iedereen op tijd te evacueren dus waarom niet de tijd nemen als je die hebt om een mensne leven te redden.
TheGroovMaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 January 2005, 14:41   #30
BlackTurtle
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sweet_mai
blijkbaar niet direct het zorgend type é!
wel ik kan moeilijk geloven dat als er mensen omkomen op een plaats waar jij ook aanwezig was, dat je geen enkel schuldgevoel zou hebben.
En als je er werkelijk bij blijft dat je geen schuldgevoel zou hebben, of er geen traan voor zou laten

ik ben wel een zorgen type, zeer zeker wel, meer dan je zou denken, maar dit heeft neit met zorgen te maken dit heeft met een afweging te maken, ik vind dat iemand die goed te been is in deze situatie meer reden heeft om er uit te mogen komen dat 1 in een rolstoel simpele afweging van overlevingskansen.

klinkt heel koud en klinisch, en dat is het ook, maar dat is wel de manier waarop ik denk. bekijk het eens zo:

je hebt 2 mogelijkheden, 1 je red iemand die gehandicapt is, iemand in een rolstoel. daar doe je 10 minuten over om diegene te tillen, gemiddeld gewicht 70 kilo, moet je meeslepen, mischien trappen af, met het risico dat je zelf ook bevnagen word door rook, 2x inademen en je bent zelf ook dood.

of je neemt misschien wel 4 man hand aan hand mee rennend en je bent met een minuutje of 3-4 buiten misschien zelfs sneller. dan is er de mogelijkheid om terug te gaan, want je bent misschien iets moe, van het rennen, maar neit uitgeput van het verslepen van 70 kg dood gewicht, het is erg zwaar om iemand die zich slap houd mee te slepen, ik spreek uit ervaring.

maar voorop, ik.
ik wil leven, en als jij mij daarvoor in de weg staat, kun je beter aan de kant gaan.

dat is ernstig, maar waar. ik wou dat het anders was, maar helaas.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 January 2005, 16:05   #31
sweet_mai
Guest

Standaard

Overlevingsdrang is iets dat iedereen heeft en als dat niet zo zou zijn dan is er iets fout.
Maar, als ik het niet mis heb, was het doel van dit topic de mensen ervan bewust maken dat qua brandveiligheid niet altijd duidelijkheid bestaat van wat er dan met gehandicapten moet gebeuren.
Het belangrijke bij een noodsituaties is dat iedereen kalm blijft en weet wat te doen. (daarvan bv brandoefeningen), maar zonder evacuatieplan is dit onmogelijk! Want als mensen niet weten wat te doen zijn ze geneigd in paniek te slaan.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 January 2005, 16:44   #32
lieve colafles
Guest

Standaard

trouwens.. alsof je iemand in een rolstoel niet uit zijn rolstoel kan tillen en op je schouder nemen, zoals je zou doen met een bewusteloos mens..
  Met citaat antwoorden
Oud 24 January 2005, 17:08   #33
Saarah
Girls JustWannaHave Fun

Saarah's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lieve colafles
trouwens.. alsof je iemand in een rolstoel niet uit zijn rolstoel kan tillen en op je schouder nemen, zoals je zou doen met een bewusteloos mens..
Da's waar, maar het neemt veel meer tijd in dan wanneer je een 'gezonde' mens mee naar buiten zou redden...

En ik vind ook dat je in zo'n gevallen eerst aan jezelf moet denken, dat zou ik persoonlijk ook doen. Een uitzondering is natuurlijk familie en hele goede vrienden...
En idd, als ik kon kiezen tussen 4 gezonde mensen redden of 1 gehandicapte, tja, dan kies ik ook voor de 4 gezonde. Misschien egoïstisch tegenover die gehandicapte mensen, ik heb er ook helemaal niks tegen ofzo, maar ja.
Saarah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 January 2005, 17:54   #34
appelshampoo
Guest

Standaard

Dan zal ik wel weer raar zijn maar ik help eerder andere mensen dan mezelf, ik ben nu tot 2 x toe in ijskoud water gesprongen om een kindje te redden (ik wil niet als een held klinken ofzo) en dat was ook niet zonder gevaar.. maar ik zou het niet aan kunnen zien dat iemand vermoord terwijl ik diegene had kunnen helpen.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 January 2005, 22:39   #35
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is het bij evenementen waarbij veel mensen in een ruimte verblijven (bv bioscoop) wel beleid om als de zaal geëvacueerd moet worden eerst er voor te zorgen dat de mensen die goed te been zijn geordend het pand kunnen verlaten en dan pas te kijken of je de mindervaliden het pand uit kunt krijgen...

Maarja, als je moet kiezen dan is het simpelweg makkelijker om mensen die gezond ter been zijn het pand uit te krijgen.. en als het mogelijk is natuurlijk ook de rolstoelers, maarja.. zal niet altijd gaan.
Oud 25 January 2005, 04:52   #36
bloempjuh
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is het bij evenementen waarbij veel mensen in een ruimte verblijven (bv bioscoop) wel beleid om als de zaal geëvacueerd moet worden eerst er voor te zorgen dat de mensen die goed te been zijn geordend het pand kunnen verlaten en dan pas te kijken of je de mindervaliden het pand uit kunt krijgen...

Maarja, als je moet kiezen dan is het simpelweg makkelijker om mensen die gezond ter been zijn het pand uit te krijgen.. en als het mogelijk is natuurlijk ook de rolstoelers, maarja.. zal niet altijd gaan.
Dat heb jij goed begrepen. Wij leren op ontruimingen dat we zoveel mogelijk bezoekers het pand uit moeten zien te krijgen, niet alleen de zielige mensen. Ook mensen die op de wc zitten en gasten die hun film per se af willen kijken moet je overtuigen mee te gaan. Als ze allemaal buiten zijn, op een rolstoeler na, moeten we buiten een paar sterke collega's opsnorren en alsnog proberen de rolstoeler naar beneden/buiten te krijgen. Als het dan al te erg fikt moeten we inderdaad op de brandweer wachten.

Het is echt heel lullig, maar jullie hebben de rolstoelers nog niet ontmoet die bij ons komen. Ze wegen echt (heel) veel meer dan 70 kilo (de meesten) en er is een jongeman met een rug die op knappen staat, als hij zelf zijn rug buigt kan hij zo doorbreken. Die ga ik echt niet optillen, dan breekt hij zijn rug!

Al met al gaat het bij ontruimingen om kwantiteit, niet om zieligheid.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2005, 06:39   #37
appelshampoo
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
gezonde mensen moeten volgens mij helemaal niet gered worden...of zien jullie mee naar buiten lopen als redden??
Jij weet niet wat een brand voor schade aan kan richten bij gezonde mensen? Ademhalingsproblemen.. brandwonden etc.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2005, 09:01   #38
DarkGothicWitch
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door appelshampoo
Jij weet niet wat een brand voor schade aan kan richten bij gezonde mensen? Ademhalingsproblemen.. brandwonden etc.
Wist niet dat mensen met een handicap imuun waren voor dat dat soort gezondheidsschade.

Bij mijn inziens hebben mensen zonder handicap helemaal geen hulp nodig om er uit te komen als er een duidelijk evacuatie plan is. en een goed evacuatie plan bestaat uit kinderen en gehandicapten eerst en dan de rest.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2005, 09:02   #39
appelshampoo
Guest

Standaard

Citaat:
Wist niet dat mensen met een handicap imuun waren voor dat dat soort gezondheidsschade.

Zo bedoelde ik het niet, en dat leek mij al voldoende duidelijk. Maar omdat Chalyken het hier over GEZONDE mensen had.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2005, 15:31   #40
BlackTurtle
Guest

Standaard

Citaat:

Bij mijn inziens hebben mensen zonder handicap helemaal geen hulp nodig om er uit te komen als er een duidelijk evacuatie plan is. en een goed evacuatie plan bestaat uit kinderen en gehandicapten eerst en dan de rest.
nee net andersom.

gezonden eerst en de zwakkeren later.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2005, 18:09   #41
Banshee
Guest

Standaard

Citaat:
nee net andersom.

gezonden eerst en de zwakkeren later.

ik vind dat je ook op anderen moet letten en alleen als je echt nix kan doen ze achter laten, en das sneu als je dat niet doet
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2005, 18:17   #42
Saarah
Girls JustWannaHave Fun

Saarah's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Banshee

ik vind dat je ook op anderen moet letten en alleen als je echt nix kan doen ze achter laten, en das sneu als je dat niet doet
Ik denk dat veel mensen die hier zeggen dat ze direct anderen zouden meenemen, in zo'n panieksituatie heel anders zouden reageren, gewoon proberen zichzelf in veiligheid te brengen. Ga me nu niet allemaal aanvallen, het kan best zijn dat er hier ook wél mensen zijn die eerst aan anderen denken, maar ik denk dat er ook véél zijn die eerst aan zichzelf denken.
Oud 25 January 2005, 18:48   #43
bloempjuh
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xxxSarahkexxx
Ik denk dat veel mensen die hier zeggen dat ze direct anderen zouden meenemen, in zo'n panieksituatie heel anders zouden reageren, gewoon proberen zichzelf in veiligheid te brengen. Ga me nu niet allemaal aanvallen, het kan best zijn dat er hier ook wél mensen zijn die eerst aan anderen denken, maar ik denk dat er ook véél zijn die eerst aan zichzelf denken.
Denk ik ook.
Stel. Je zit lekker rustig in de bioscoop een filmpje te kijken. Lekker onderuit gezakt, voor in de zaal. Achterin de zaal zit iemand in een rolstoel. Er breekt een flinke fik uit bij de ingang van de zaal, vlakbij de rolstoeler. Medewerkers van de bios kunnen niet snel naar binnen, moeten omlopen via een van de nooduitgangen. Mensen in de zaal raken in paniek, gaan gillen, er staat een flinke laag rook in de zaal en iemand heeft een nooddeur open gezet. Reken maar dat jij uit die rokerige zaal rent met de stroom mensen mee. Als er zo'n 200 man op je af komt gestormd kun je niet meer tegen de stroom in, terug de rook in om een meneer of mevrouw in een rolstoel te gaan halen, laat staan dat je een ander zo gek krijgt om met je mee te gaan. Realiteit.

Een oud-medewerker (dus collega) van onze bioscoop vertelde ooit dat ze eens bij een andere bios brand had meegemaakt. Het was maar een klein brandje, zij had al een heleboek ontruimingsoefeningen meegemaakt en toch raakte ze dermate in paniek dat ze meteen naar buiten rende in plaats van terug te gaan om te helpen. Brand roept oer-gevoelens op. Brand = gevaar, wegwezen.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2005, 18:59   #44
Banshee
Guest

Standaard

Citaat:

goed punt, maar kzou toch altijd proberen iemand mee te nemen die zelf niet weg kan
  Met citaat antwoorden
Oud 28 January 2005, 15:05   #45
BlackTurtle
Guest

Standaard

Citaat:
goed punt, maar kzou toch altijd proberen iemand mee te nemen die zelf niet weg kan
en hoe wou je dat doen dan?

met je zero point gravity emitter de betreffende josti optillen?

want om heel eerlijk te zijn makker, zie ik jou nog neit iemand naar buiten slepen, no offense.

kun jij iemand van 70 kilo optillen en meenemen?

wees realistisch. je kunt het niet, hoe graag je het ook zou willen, het zou waarnschijnlijk je dood worden, is dat wat je wilt, dat mensen in de krant over je lezen als de jongen die omkwam terwijl hij een rolstoeler naar buiten probeerde te verslepen, erg nobel.

maar nu de realiteit, je verbrand of stikt aan de gevolgen van inademing van rook, beiden zijn geen pretje, maar gelukkig kun je jezelf troosten met de gedachte dat je voor een nobel doe lbent gestorven, gefeliciteerd, maar je bent wel dood.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 January 2005, 19:36   #46
Banshee
Guest

Standaard

Citaat:
en hoe wou je dat doen dan?

met je zero point gravity emitter de betreffende josti optillen?

want om heel eerlijk te zijn makker, zie ik jou nog neit iemand naar buiten slepen, no offense.

kun jij iemand van 70 kilo optillen en meenemen?

wees realistisch. je kunt het niet, hoe graag je het ook zou willen, het zou waarnschijnlijk je dood worden, is dat wat je wilt, dat mensen in de krant over je lezen als de jongen die omkwam terwijl hij een rolstoeler naar buiten probeerde te verslepen, erg nobel.

maar nu de realiteit, je verbrand of stikt aan de gevolgen van inademing van rook, beiden zijn geen pretje, maar gelukkig kun je jezelf troosten met de gedachte dat je voor een nobel doe lbent gestorven, gefeliciteerd, maar je bent wel dood.
Misschien kan ik niet helpen, maar ik kan altijd proberen, en mensen die niet kunnen lopen zitten meestal in een rolstoel, dan kun je ze zo meenemen. Dus wat zit je nou te zeiken
  Met citaat antwoorden
Oud 28 January 2005, 22:26   #47
bloempjuh
Guest

Standaard

Citaat:
Misschien kan ik niet helpen, maar ik kan altijd proberen, en mensen die niet kunnen lopen zitten meestal in een rolstoel, dan kun je ze zo meenemen. Dus wat zit je nou te zeiken
Zo meenemen? Waarheen? Naar een lift die buiten gebruik is tijdens een ontruiming? Of laat jij invaliden/rolstoelers altijd bij een deur op de begane grond zitten zodat je ze kan redden in geval van nood?
  Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2005, 16:56   #48
Banshee
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloempjuh
Zo meenemen? Waarheen? Naar een lift die buiten gebruik is tijdens een ontruiming? Of laat jij invaliden/rolstoelers altijd bij een deur op de begane grond zitten zodat je ze kan redden in geval van nood?
je kan mensen in een rolstoel gewoon van een trap afrijden, als je t voorzichtig doet en als ze goed vasthouden kan er eigenlijk nix gebeuren oor.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2005, 17:15   #49
Saarah
Girls JustWannaHave Fun

Saarah's Avatar

Standaard

Citaat:
je kan mensen in een rolstoel gewoon van een trap afrijden, als je t voorzichtig doet en als ze goed vasthouden kan er eigenlijk nix gebeuren oor.
Oh, jij gaat het natuurlijk heel rustig en voorzichtig aan doen terwijl er overal rond jou brand, rook, paniek, gillende mensen, ... is/zijn. Terwijl je elk moment kan flauwvallen omdat de rook je verstikt. Natuurlijk hoor
Oud 30 January 2005, 19:43   #50
Banshee
Guest

Standaard

Citaat:
Oh, jij gaat het natuurlijk heel rustig en voorzichtig aan doen terwijl er overal rond jou brand, rook, paniek, gillende mensen, ... is/zijn. Terwijl je elk moment kan flauwvallen omdat de rook je verstikt. Natuurlijk hoor
zo snel gaat brand niet, en alleen bij trappen ga je langzaam, anders kan je door de gangen rennen, of in ieder geval snel bewegen
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Berichting Regels