Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 26 July 2005, 18:56   #1
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard vrouwelijke priesters / celibaat

Ik zag daarnet op het journaal dat er in Canada een tiental vrouwelijke priesters zijn ingewijd.

Mogen vrouwen priester worden of is dit werkelijk nog enkel weggelegd voor "kuise" mannen?
Oud 26 July 2005, 20:52   #2
Sjanoow
Guest

Standaard

Als het zogezegd alleen voor 'kuise' mannen blijft, gaan ze er niet veel over houden
Vind hier bv nog maar is iemand die op bv. 25 nog maagd is..?
K vind wel dat het voor vrouwen moet kunnen als zij dat willen...
  Met citaat antwoorden
Oud 26 July 2005, 23:04   #3
dext0r
veteraan

dext0r's Avatar

Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
Dan nog leuk om te weten dat jezus gewoon getrouwd was met maria magdalena.
jesus was profeet en geen priester en bovendien joods.
Oud 26 July 2005, 23:06   #4
kurobu
Guest

Standaard

de kerk ^^

waarom zouden vrouwen dit recht niet mogen hebben .. wij mannen zijn zeker niet meer dan vrouwen .. integendeel ^^
  Met citaat antwoorden
Oud 31 July 2005, 16:58   #5
marie99
Guest

Standaard

ons leerkrahct heeft dat "kuise priesterschap" eens uitgelegd:
vroeger als mensen ondekte dat je homo was werd je verstoten en scheef bezien, als je er zelf iets eerdre ahcter kam en het kon schuilhouden, dan zei je: "hé, ikw ordt priester om "god te dienen" " zal wel,...
als je da zei werd je bijna vereerd wnat het was ene grote eer om en prietser in de famillie te hebben
dus veel jonge prietsers, nu zijn al die priesters oud en bam z kunnen hunne sperma ni bijhouden ( wommige, niet allemaal ) en moetten hem ergends kwijt.

Nu isset geen schande meer om homo te zijn en dan zeg je da gwn en wordt dat ( meestal ) geaccepteerd, gevolg: minder priesters

( ben ff afgeweken )

ze hebben prietsers te weinig, dus de vrouw doet haar intrede, is toch hetzelfde als een non? niks mis mee dus

en dan hebben de mannelijke priesters minder werk! ( klagen de meeste toch over )
  Met citaat antwoorden
Oud 31 July 2005, 16:59   #6
marie99
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
jesus was profeet en geen priester en bovendien joods.
da's ni helemaal waar dat Jezus met maria magdalena is getrouwd, de wetenschappers hebben er geen bewijzen van gevonden maar ze vermoeden het alleen ( wat je ni allemaal leerd tijdens de godsdienstles... )
  Met citaat antwoorden
Oud 31 July 2005, 23:16   #7
dext0r
veteraan

dext0r's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie99
da's ni helemaal waar dat Jezus met maria magdalena is getrouwd, de wetenschappers hebben er geen bewijzen van gevonden maar ze vermoeden het alleen ( wat je ni allemaal leerd tijdens de godsdienstles... )
je moet wel het goede bericht quoten
Oud 1 August 2005, 10:05   #8
alexander16
Guest

Standaard

Ze beweren zoveel. Ik vind het nogal uit de lucht gegrepen dat Jezus zogezegd een relatie met haar gehad zou hebben. De bijbel is een verhaal dat geschreven is door mensen, en gaat daarom niet terug op de werkelijkheid. Over die 'werkelijkheid' discussieren leidt tot niets.

Laatst aangepast door bartje518 : 1 August 2005 om 10:31
  Met citaat antwoorden
Oud 1 August 2005, 18:40   #9
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard

Citaat:
Wat heeft jezus zn echte leven met de bijbel te maken??? Er zijn onnoemelijk veel bronnen die zijn leven gedetailleerd beschrijven...het feit dat de bijbel daar zn eigen interpretatie aan geeft wil niet zeggen dat jezus als echte mens niet heeft bestaan. De bijbel doet er trouwens alles aan om die stelling (dat jezus een relatie had met maria magdalena) te ontkrachten. In de bijbel is dat de hoer die zn voeten komt wassen en die hij dan vergeeft van haar zonden.
Ik heb het hier onlangs met iemand over gehad op msn: de verhalen in de bijbel zijn niet op hetzelfde ogenblik geschreven, dus dan vraag ik me af of het daadwerkelijk wel allemaal waar is en het eigenlijk niet gewoon toevallig is dat het christendom zoveel aanhang kent/heeft gekend.
Neem nu het Griekse godendom/mythologie: dat kent ook tal van mythes die door verschillende schrijvers zijn neergeschreven. Bij elke schrijver een andere interpretatie, maar de essentie is hetzelfde: zo proberen Daedalus en Icarus uit het doolhof te ontsnappen nadat Daedalus Ariadne geholpen heeft. Dat komt in alle verhalen rond hen voor, net zoals de val van Icarus ten gevolge van zijn overmoed.

Als men ons nooit het christendom had opgelegd, dan hadden we nu misschien zoiets als een mengeling van het Grieks-Romeinse godendom met het Keltische en dan was de bijbel misschien gewoon een boek geweest waaruit je je kinderen voorleest voor het slapengaan...

Maar dit geheel offtopic.
Oud 1 August 2005, 18:48   #10
dext0r
veteraan

dext0r's Avatar

Standaard

als je kijkt naar het evangelie, wat door 3 of 4 verschillende apostelen is geschreven, maar wel min of meer allemaal het zelfde vertellen, dan lijkt mij dat echt niet alles zomaar uit de lucht is gegrepen hoor.
Iedere schrijver heeft echter zijn eigen perspectief gebruikt en dat valt ook op te merken, zo was bijv. eentje van oorsprong een belastinginner en een andere weer een visser. andere hebben hun eigen visie en ander oog voor detail en vonden andere zaken belangrijk, welke ze hebben opgeschreven.

en @ chalyken, als in de bijbel over een hoer gesproken wordt kan dit ook al een vrouw betrekken die gescheiden is van haar man, omdat zij bijv. overspel heeft gepleegd (ongeacht de reden waarom..).
Oud 2 August 2005, 18:51   #11
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard

Citaat:
@ thaliaaglaja
*blablabla*
Welja, zoals ik dus zei: als men ons nooit het christendom als godsdienst had opgelegd, dan hadden we nu waarschijnlijk een meergodendom (polydingeswaarvanikevenhetwoordnietvindenkan).

Als we de Romeinse godsdienst hadden aangehouden, dan waren er vrouwelijke priesters -priesteressen in dat geval- geweest (denk maar aan de Vestaalse maagden).

Of misschien hadden de Turken of de Germanen ons dan ingelijfd en dan hadden we momenteel nog een heel ander geloof...
Oud 4 August 2005, 10:07   #12
Foetsy
aber, warum?

Standaard

polytheďsme?
Raken we niet offtopic?
Die Vestaalse Maagden waren dan ook ongeveer de enige vrouwen die een religieuze rol vervulden in de Romeinse godsdienst (die in wezen weer bijna identiek was aan de Griekse).

Berichting Regels