Citaat:
Reclame voor alcohol wordt aan banden gelegd
do 12/05/05 - De reclame en de verkoop van alcoholhoudende dranken worden aan banden gelegd. De producenten van alcoholhoudende dranken en de reclamesector hebben daarover een akkoord gesloten met minister van Volksgezondheid Rudy Demotte (PS).
Vooral jongeren zullen beter worden beschermd. Zo mogen er geen speciale reclamespots voor jongeren worden gemaakt.
De verpakking moet veranderen zodat er geen verwarring met frisdranken kan ontstaan. Alcohol in automaten in de buurt van scholen of andere plaatsen waar er veel jongeren komen, is voortaan ook taboe.
Op overtredingen staat er een boete van 1.000 euro.
België was een van de laatste Europese landen waar er nog geen beperkingen waren op reclame voor en verkoop van alcohol. Zo is in Zweden zelfs alle reclame voor alcohol verboden.
Kamerlid Karin Jiroflée (SP.A) vindt het goed dat Demotte afspraken heeft gemaakt met de sector, maar zegt dat die "ambitieuzer en uitgebreider" hadden gemogen.
Bron.
|
Een volledig verbod lijkt me een beetje overbodig, maar sinds er licht alcoholische dranken op de markt zijn (denk maar aan Bacardi Breezer), is het alcoholverbruik bij twaalf-/dertienjarigen serieus gestegen.