|
Films, Tv en Radio Praat hier over jouw favoriete films, de nieuwste tv-series en de leukste radio-programma's! |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
![]() |
#1 |
Lid
|
![]()
*SPOILERS* ALLEEN LEZEN ALS JE DE FILM HEBT GEZIEN!!
gisteren heb ik fight club voor de 4de keer gezien en ik kwam tot een conclusie: fight club is overgewaardeerd. veel mensen zijn lyrisch over deze film, gemaakt door david fincher, niet door de acteerprestaties van de superacteurs pitt en norton maar door het ijzersterke plot. het commentaar daarop: fight club begint als een interessante film. norton lijdt aan slapeloosheid en zoekt zijn toevlucht in praatgroepen van mensen die ergens aan lijden. norton lijdt niet aan teelbalkanker, tuberculose of een alcoholverslaving, maar bezoekt de praatgroepen om eens lekker uit te huilen met de echte slachtoffers. een leuk uitgangspunt. maar dan wordt de film vager en ontmoet hij pitt: iemand die alles is wat norton zou willen zijn. dan vervalt de film in steeds meer onnodig geweld met als hoogtepunt 'project mayhem': wat mij betreft een onzinnig stuk in de film. het einde is natuurlijk verrassend, maar als je dat wegdenkt blijft er toch weinig over? de tweede keer, als je de clue weet, vallen de kleine dingetjes op, en dan denk je: leuk gedaan. maarja, dat dacht ik bij the sixth sense ook, en wat maakt fight club dan zo bijzonder? de maatschappijkritiek, zegt men. de verstokte fight club fans kunnen mij vertellen dat het een reactie is op het consumentengedrag, de jaren '90 en het individualisme. maakt die maatschappijkritiek fight club dan een goede film? wordt deze film over 30 jaar nog steeds zo vereerd zoals a clockwork orange nu? ik betwijfel het ![]()