Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Prev Vorige Bericht   Volgende Bericht Next
Oud 26 May 2006, 18:04   #1
Kwak
Lid

Kwak's Avatar

Standaard Waarom ben je jezelf?

Ik zit de laatste tijd te denken over een theorie die ik bedacht heb dat alle mensen gelijk kunnen zijn in hun gedrag. Echter, door verschillende ervaringen en opvoeding word je gedachtenpatroon en denkwijze in een bepaalde richting gestuurd(met uitzondering van het hele genetische verhaal dan).

De manier waarop jij denkt over bepaalde dingen is eigenlijk gebaseerd op ervaring en een karakter dat je zelf denkt dat je bent en hebt.

Voorbeeld: Waarom vinden sommige mensen bepaalde muziekgenres niet leuk? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit dan gebaseerd is op de muziek, maar op de emoties die de muziek wel of niet oproept bij iemand. Emoties die weer naar boven komen door bepaalde ervaringen waarbij je gedachten tegen je zeggen dat het bekend is. Dit omdat je al je hele leven in je hoofd denkt, en tegen jezelf zegt hoe je bent en hoe je moet reageren volgens een bepaald patroon dat je jezelf hebt aangeleerd.

Maar wat nu als je je eigen karakter los zou kunnen laten? Kun je jezelf trainen om van postzegelverzamelaar naar lolbroek te veranderen? Of van despressieve gothic jezelf tot supergabber om te toveren? Ik denk van wel!

Misschien zit ik maar vaag te lullen hier, maar ik ben benieuwd hoe andere mensen hierover denken. Dus mijn punt is: Ik denk dat je jezelf kan aanpassen en veranderen tot wie je maar zelf zou willen zijn..... of niet?

Berichting Regels