|
Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken! |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
![]() |
#1 |
Lid
|
![]()
In de ogen van velen bestaat er veel onrecht met betrekking tot ons rechtssysteem. Maar wat ik vaak zie is dat dit komt door onwetendheid.
Neem het geval van de twee AH-mederwerkers die een overvaller een tikje te veel hadden gegeven. Velen zien dat als onrecht als twee helden die een overvaller pakken zelf gestraft worden. Vanuit het recht gezien is hier echter een zeer logische verklaring voor. (iemand interesse om hem ook te horen? ![]() Verder zullen ook lage straffen regelmatig genoemd worden verwacht ik. Op zich vind ik de straffen niet te laag, maar wel aan de lage kant soms. Zeker gezien het feit dat veel gevangenen vervroegd vrijkomen wegens goed gedrag en dergelijke. Een laatste punt zijn de minimumstraffen. Hier ben ik op tegen. Een rechter heeft jarenlange opleiding en ervaring achter de rug en is m.i. dus zeer goed in staat een deugdelijke straf uit te spreken, waarbij hij wel rekening kan houden met de omstandigheden van een geval. Leg je hem minimumstraffen op, dan gaat de wetgevende macht in feite op de stoel zitten van de rechtsprekende macht. De wetgevende macht (regering en staten generaal) heeft de taak wetten te maken, maar laat de rechter dan de vrijheid om met al zijn deskundigheid te bepalen welke straf hij oplegt. Nou, zeg het maar. Wat vinden jullie er van?