|
Sport Alles wat met sport te maken heeft, professioneel en je eigen sport! |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
![]() |
#1 |
Aachen TSV
|
![]()
Alemannia Aachen- 1. FC Nürnberg, maandagavond. Een op het oog onopvallende wedstrijd in de 2e Bundesliga. In Nederland zou je denken aan 1500, 2000 toeschouwers. Niets is minder waar! Met 20.000 toeschouwers was het Tivoli-stadion in Aken volledig uitverkocht. Ik behoorde tot de gelukkigen die in het bezit van een toegangsbewijs was, waarvoor ik wel een uur in de rij moest staan.
Mijn plaats was op de zogeheten 'Aachener und Münchener'-tribune. De lange zijde; overdekt staan, in 'Block S'. Precies op het midden van het veld. Voor de wedstrijd even 'Bier und wurst' consumeren. Wat een verademing na al dat gore stadionvoedsel in Nederland! En wat een verademing na dat halfkoude bier in veel te kleine plastic bekertjes tegen 3 euro! In Aken pakt men het anders aan. Lekkere broodjes verse worst, en bier in harde plastic bekers. Je betaald in eerste instantie 3 euro voor een beker (33 cl!), maar bij terugbrengen van je beker krijg je een euro statiegeld terug. Handig! De enige reden dat het geen glazen zijn is de rotzooi die het geeft met opruimen. De broodjes kosten ook €2,-. In Nederland krijg je daar tegenwoordig met een beetje geluk een zakje chips voor. Het bier is koud, en vakkundig getapt in lange bierstands. Door de nederlaad van Energie Cottbus daags tevoren stond Aken met een wedstrijd minder gespeeld 1e, op bezoek kwam de nummer 4 van de 2e Bundeliga, 1. FC Nürnberg. Bij Aken spelen de Nederlandsers Eric van der Luèr en Erik Meijer. Van der Luer kwam net terug van een blessure, en zat op de bank. Meijer stond in de basis, en is nu al zowat een levende held in Aken, aangezien hij symbool staat voor de wederopstanding van de club. Ik nam plaats met nog 5 andere Roda-fans helemaal beneden op de tribune, aangezien we wat te lang waren blijven hangen bij de bierstand moest dat wel, de rest van de tribune stond werkelijk NOK-vol. Helaas staan de dug-outs van Aken bij de staantribune, zodat we de hele wedstrijd eromheen moesten kijken. Wel konden we precies horen wat trainer Jörg Berger zijn manschappen toeriep. Ook eens leuk om mee te maken. Voor de wedstrijd werden wij positief verrast door een gigantisch spandoek boven ons vak gemaakt door fans van Aken. Over de hele lengte van het veld viel te lezen: Kerkrade-Aachen, 2 Verreine, eine Freundschaft. De sfeer is niet te omschrijven voor iemand die het nooit heeft meegemaakt. Mensen die eens in Enschede bij FC Twente zijn geweest: de sfeer in Duitsland is nog 20x beter. Waar men in Enschede eerst 5 minuten moet zingen: Goat stoan a je veur Twente bin hoeft men in Aken maar 10 seconde te zingen om de zittribune staand te krijgen. Wat heet, soms beginnen de sponsoren zelf spontaan te zingen en te staan! Er zijn mensen die helemaal in de hoek van de korte zijde zitten. Naar mijn smaak zijn zij maar 1 helft van het veld, maar ook dát vak is tot de nok toe gevuld, met ook vlaggen en mensen met sjaals. Het niveau van het voetbal is niet geweldig. Te vergelijken met Vitesse of ADO in Nederland. Met deze aantekening dat er wordt gevochten voor iedere meter. In de eerste helft is Aken verruit de betere ploeg, waarbij Erik Meijer zijn ploeg op voorsprong had móeten zetten. Toch zijn er maar spaarzame kansjes. In Nederland zou de sfeer al lang tot een nulpunt gedaald zijn. In Aken gaat men er nog eens extra achterstaan, met overbekende voetbalsongs. Anders is het massale Aachen Aachen altijd een mooie om op terug te vallen, of het mooie: Ein Tag so wunderschön wie heute. Na rust laten de gasten uit Nürnberg zich steeds meer gelden, maar komt Aken toch op 1-0, door Daniel Gomez. Het stadion ontploft werkelijk, en luidkeels wordt het Spitzenreiter Spitzenreiter HEY HEY aangeheven, wat iets betekend als Koploper. Toch dreigt Aken de wedstrijd te ontglippen door een domme actie van Meijer, die hard doorgaat op doelman Darius Kampa van Nürnberg. Rood voor Meijer, en de wedstrijd een kwartier gestaakt omdat enkele Aken-fans de reserves van Nürnberg begonnen te bekogelen. Nadat met name de stadionspeaker (alweer: wat een verademing in vergelijking met nederland!) de supporters weer tot bedaren heeft gebracht kon de wedstrijd hervat worden, zonder noemenswaardige gebeurtenisen. Na afloop gaan de spelers elke tribune wel 2 keer langs om de fans te bedanken, want Aken klopt weer op de deur van de Bundesliga, waar ook rivaal Gladbach speelt. Na afloop ben je wel een uur kwijt om weg te komen met de auto, aangezien meer mensen op het idee kwamen om hem voor €2,- op 10 minuten lopen te parkeren, maar het was het waard! Dit is voor herhaling vatbaar. We hebben we onze mond vol over Engeland, maar Duitsland evenaart dat denk ik al in de 2e Bundesliga. Wat lijkt t me maf om volgend jaar naar Aken-Bayern te kunnen ![]()
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-.. |
![]() |
![]() |