Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ik_ben_de_man
zit nu beetje te lezen over verschillende netwerken , maar ben best n00b op dat gebied. p2p snap ik redelijk , maar ik kom n u allemaal termen tegen , dhcp en dns , AD , OSI, enz wat betekent dat allemaal ?
|
DHCP: Dynamic Host Configuration Protocol, regelt het uitdelen van IP adressen in een netwerk
DNS: Domain Name System, vertaling tussen IP adressen en domeinnamen, bijvoorbeeld google.com heeft IP 216.239.57.99. Zo kan je dus elke pc een naam geven, die via het DNS systeem weer vertaald wordt tot zn eigen IP adres
AD: Active Directory, is een centraal gebruikersbeheer waarbij je pc's in een domein kan hangen zodat je op elke pc kan inloggen die bij het domein hoort. Dit domein heeft niets van doen met internet domeinen. Voor thuisgebruik is dit totaal onzinnig
OSI: dit is de lagenstructuur die in de meeste netwerken wordt gebruikt. Als je er ooit nog eens in gaat studeren hierin krijg je dit wel, ik ga het iig niet helemaal uitleggen.
Voor een standaard netwerk koop je een router, deze router regelt heel veel al zelf. Het enige waar je nog voor moet zorgen dat de pc's die er aan hangen een IP van DHCP krijgen. Daarnaast moet je de mappen delen die je gedeelt wil hebben. Geef iedereen een user accountje op je pc en klaar ben je.