|
Films, Tv en Radio Praat hier over jouw favoriete films, de nieuwste tv-series en de leukste radio-programma's! |
![]() |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
|
![]() |
#1 | |
Lid
|
![]() ![]() Titel Festen Jaar 1998 Regie Dat blijft de vraag. Het is geschreven door Thomas Vinterberg. Met o.a. Ulrich Thomsen, Henning Moritzen, Thomas Bo Larsen, Paprika Steen e.a. Genre Drama Waar gaat het over? De familie Klingenfeldt en vrienden komen samen voor de 60ste verjaardag van vader Helge. De familie lijkt op het eerste gezicht normaal, maar er lopen wat vreemde figuren tussen. Dat is ook de reden dat het volledig misgaat. Wat vond je ervan? Op zoek naar achtergrondinformatie van deze film, kwam ik op het spoor van Dogme 95. Dat is een stroming onder films die zich aan een tiental regels houden, dat is hier te lezen. Ik had voordat ik dit las geen idee dat het bestond, laat staan wat het inhield. Toen ik de tien regels las, kwam ik tot de conclusie dat Festen zich aan elk van deze regels heeft gehouden. Nu over de film. De familie Klingenfeldt lijkt een normale familie, maar tijdens het familiefeest komen allerlei oude koeien uit de sloot, die niet voor iedereen even positief zijn. Het heeft allemaal te maken met het overleden zusje Linda, die achteraf samen met de hoofdpersoon Christian een groot geheim meedroeg. Dat geheim wordt tijdens dit feest onthult, en heeft grote gevolgen. Festen is een indrukwekkende film. De karakters zijn meeslepend en emotioneel ondanks dat je je moeilijk met ze kunt identificeren. Het script is niet erg ingewikkeld maar wel mooi. Toch zitten er wat vreemde scenes in, bijvoorbeeld als
Beoordeling
![]() |