Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Gezondheid & Lifestyle
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Gezondheid & Lifestyle Gezondheidsvragen? Jouw lichaam, je kleding, of gewoon je manier van leven.

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 26 May 2006, 21:31   #1
K@rima!
Guest

Standaard

Nee, dat is idd iets anders. Dat heb ik ook een beetje. Maar dan met andere dingen.
Ik moet juist altijd over de lijn van de lantaarnpaal heen lopen, of over de lijn van een vuilnisbak of noem maar op. Ik sta iig nooit op strepen . Een paar jaar geleden was het echt extreem. Toen moest ik dingen ook altijd met allebei m'n handen aangeraakt hebben en het liefst ook even lang. Een deur dichtdoen vond ik ook heel irritant omdat ik dan de deurklinken niet tegelijkertijd kon aanraken.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 May 2006, 21:35   #2
Piraatje
Lid

Piraatje's Avatar

Standaard

Is dat (als je het erger hebt) niet een vorm van Gilles de la tourette? Kan zijn dat ik het helemaal fout heb hoor..
Oud 26 May 2006, 22:03   #3
AmbyPur
Lid

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Piraatje
Is dat (als je het erger hebt) niet een vorm van Gilles de la tourette? Kan zijn dat ik het helemaal fout heb hoor..
Nee, Gilles de la Tourette is dat je onbedwingbaar (rare) woorden eruit gooit.

Dat wat Karima zegt lijkt op dwanghandelingen. Iets (herhaaldelijk) moeten doen, wat je niet kunt laten omdat je bijvoorbeeld denkt dat er dan iets ergs gebeurt. Dat kan iets heel irreeels zijn, maar ook al besef je dat, dan moet je het toch doen. Het moeten aanraken van dingen hoor je vaak. Obsessief Compulsieve Stoornis (OCS) heet het.

Maar ik denk dat veel mensen het hebben in een hele kleine mate. Ik moet ook altijd van alles recht leggen, bijvoorbeeld de CD's in een winkel die opgestapeld liggen. Maar ik kan het wel laten als ik er bij nadenk, dan raak ik niet in paniek ofzo.
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 May 2006, 22:06   #4
Piraatje
Lid

Piraatje's Avatar

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door AmbyPur
Nee, Gilles de la Tourette is dat je onbedwingbaar (rare) woorden eruit gooit.

Dat wat Karima zegt lijkt op dwanghandelingen. Iets (herhaaldelijk) moeten doen, wat je niet kunt laten omdat je bijvoorbeeld denkt dat er dan iets ergs gebeurt. Dat kan iets heel irreeels zijn, maar ook al besef je dat, dan moet je het toch doen. Het moeten aanraken van dingen hoor je vaak. Obsessief Compulsieve Stoornis (OCS) heet het.

Maar ik denk dat veel mensen het hebben in een hele kleine mate. Ik moet ook altijd van alles recht leggen, bijvoorbeeld de CD's in een winkel die opgestapeld liggen. Maar ik kan het wel laten als ik er bij nadenk, dan raak ik niet in paniek ofzo.
Ja dat zocht ik! Kheb wel eens een artikel gelezen over een vrouw die iets met het cijfer 4. Die moest alles 4 doen, aanraken enz. Echt erg is dat.
Oud 30 May 2006, 21:33   #5
Saarah
Girls JustWannaHave Fun

Saarah's Avatar

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Piraatje
Ja dat zocht ik! Kheb wel eens een artikel gelezen over een vrouw die iets met het cijfer 4. Die moest alles 4 doen, aanraken enz. Echt erg is dat.
Dat met die alles 4 keer doen heb ik ook een heel klein beetje.
Dan leg ik bv. m'n gsm op m'n nachtkastje voor ik ga slapen (nadat ik op z'n minst 3x gecheckt heb of de wekker wel opstaat) en ik hou hem 4 tellen vast (nouja, ik tel 4 keer heel snel tot 4). Dat zijn dus drie tics: wekker controleren, gsm goedleggen, 4 tellen vasthouden.

Ik heb het niet extreem erg ofzo, ik zou het wel kunnen laten als ik erbij nadenk, maar ik doe het meestal toch .

Ik zal nog wel wat tics hebben wrs waar ik niet direct op kan komen
Saarah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2006, 22:02   #6
Sedes
° Blub °

Sedes's Avatar

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door AmbyPur

Was laatst een programma hierover op mtv. Over mensen die het echt in extreme vorm hadden en in therapie gingen om er vanaf te raken..

En in de winkel of bij andere mensen dingen recht leggen of juist hangen heb ik soms ook wel, dan wel onbewust. Als ik er idd bij stil sta dan doe ik het niet..
Sedes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2006, 22:29   #7
AMF
Super Lid

AMF's Avatar

Standaard

ik heb sommige periodes dat ik heel veel met m'n ogen knipper of m'n ogen 'wegdraai'..echt een superirritante tic (het ziet er ook niet uit ) maar ik moet het gewoon doen ik heb dr vooral veel last van als ik moe ben of heel zenuwachtig omdat ik dan met andere dingen bezig ben, terwijl normaal, als ik fit ben, kan ik het beter in bedwang houden
Oud 28 May 2006, 15:59   #8
fresh_lobster
Guest

Standaard

Ik heb best vaak de neiging om zomaar uit het niets scheldwoorden te roepen Dus ECHT zonder aanleiding, dan sta ik voor het raam en heb ik zoiets van: gotverdomme pleuriswijf.
En bewegingstics heb ik ook, dan beweegt je been/vinger/mondhoek/hoofd in een snel schokje. Dus ik Tourette lijer?
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2006, 15:10   #9
AMF
Super Lid

AMF's Avatar

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Saduf
Of heel onrustig met je ogen knipperen (is het meest voorkomend)
ojee
Oud 27 May 2006, 21:52   #10
L_angeldc
Guest

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door K@rima!
Nee, dat is idd iets anders. Dat heb ik ook een beetje. Maar dan met andere dingen.
Ik moet juist altijd over de lijn van de lantaarnpaal heen lopen, of over de lijn van een vuilnisbak of noem maar op. Ik sta iig nooit op strepen . Een paar jaar geleden was het echt extreem. Toen moest ik dingen ook altijd met allebei m'n handen aangeraakt hebben en het liefst ook even lang. Een deur dichtdoen vond ik ook heel irritant omdat ik dan de deurklinken niet tegelijkertijd kon aanraken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Obsessi...lsive_disorder
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels