|
Gezondheid & Lifestyle Gezondheidsvragen? Jouw lichaam, je kleding, of gewoon je manier van leven. |
![]() |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
|
![]() |
#1 | |
Beheerder
|
![]() Citaat:
Jij neemt geen boodschap aan de uitkomsten van een onderzoek dat ik hier post (wat ook samenvatting is van diverse universitaire onderzoeken), ik neem ook geen boodschap aan die van jou, gezien ze gelinkt zijn aan sites waarvan ik de wetenschappelijke waarde ten strengste in twijfel trek. Nog even over een medicijn als ritalin, in diverse RCT studies is naar voren gekomen dat kinderen met klinisch gediagnostiseerde ADHD wel degelijk baat hebben bij het gebruik van het middel. Daarnaast heeft ritalin in de doses waarin het normaliter wordt toegepast geen nadelige gevolgen voor uitscheidende nieren als de lever en de nieren. Ik ben overigens wel met je eens dat er te snel het stempel ADHD op een kind wordt geplakt, veelal is deze stempel een uitvloeisel van de leerkracht (die daar geen kennis over heeft) die het kind als druk bestempeld. Voor deze kinderen lijkt mij een behandelijk ook nogal overbodig
![]() |
#2 |
Lid
|
![]()
Chrizly,
De site kidsopdekorrel werd door jezelf per direct gelinkt aan de oprichter(s), is ook geen belangrijk discussiepunt lijkt me. Wat jouw bronnen betreft kom ik er geen enkele tegen die ik kan plaatsen in een onafhankelijk biologisch academisch universitair onderzoek. In één van jouw bronnen word de naam van een universiteit genoemd; 5. Wender, PH. Attention-Deficit Hyperactivity Disorder in Adults. New York, Oxford University Press, 1995. Heb een beetje gezocht maar kan nergens terughalen dat PH.Wender een klinische biologische studie heeft gedaan naar de hersenen van ADHD kinderen. Waarschijnlijk heeft hij/zij gewoon een ADHD-omgangsboekje geschreven. Dit kan hij uiteraard gedaan hebben op een universiteit, kan ik ook als ik me daar inschrijf en toegelaten word. Misschien is het het beste om de eventuele meelezende geïnteresseerde scholieren zelf de bronnen maar te laten beoordelen. Het is zal misschien een beetje te kinderachtig zijn om al mijn universitaire bronnen te verzamelen en te publiceren op dit bord. Maar goed als ik je daarmee kan overtuigen dan doe ik dat, dan vraag je maar... |
![]() |
![]() |
#3 | |
Lid
|
![]() Citaat:
Een zwaar amfetamine middel als Ritalin wat vergelijkbaar is met de sterkte van cocaïne is altijd gevaarlijk in welke dosis dan ook. Vele klinische medische universitaire studies bevestigen dit. |
|
![]() |
![]() |
#4 |
Beheerder
|
![]()
Pure nonsens
#5 |
Lid
|
![]()
Nou slik ze dan maar Chrizly!
Maar let er wel op dat het jouw tekst is en dat je alleen voor jezelf spreekt. Laat de andere scholieren en kinderen zelf maar beslissen ok? |
![]() |
![]() |
#6 |
Beheerder
|
![]()
Als ik ADHD had zou ik dat zeker doen ja
#7 |
Lid
|
![]()
Daar hebben we Moong, de psycholoog weer!
Om te beginnen wil ik je graag verwijzen naar het forum van trosradar.nl Kijk onder gezondszorg/instellingen, daar vind je "psychiatrie is oplichterij" Zie daar mijn reactie over psychologen. Het is erg grappig om te constateren dat je mij een diagnose probeert op te spelden(doe dit als psycholoog zijnde overigens niet bij de scholieren op dit forum, dit is vast en zeker niet toegestaan) en dat je me beter wilt leren kennen zonder inhoudelijk ergens op in te gaan... Ik bespeur hier toch de nodige onkunde van jouw kant om mij als mens te kunnen benaderen en niet als psycholoog... En je kunt het blijkbaar ook niet aan om over mijn onderbouwde feitelijkheden en bronvermeldingen te debatteren. Psychiatrische medicatie blijft altijd experimenteel en risicovol, zeker die voor kinderen met een altijd mindere fysieke weerstand t.o.v. volwassenen. Jarenlange studies zijn niet mogelijk, niemand weet wat de risico's over twintig jaar zijn. Vele psychische medicamenten zijn door de jaren heen weer van de markt genomen om de bijwerkingen te heftig en zelfs dodelijk bleken te zijn. Hoewel je blijkbaar niet in staat bent inhoudelijk te reageren op bepaalde (inter)nationale officiele waarschuwen omtrent ADHD-medicatie probeer ik het (tegen beter weten in) toch nog maar een keer MoonG... komen ze; 17 december 2004: De FDA eist dat er een nieuwe waarschuwing wordt toegevoegd aan de verpakking van Strattera, een antidepressivum dat voorgeschreven wordt bij “ADHD” (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). In de waarschuwing staat dat patiënten die gele koorts of leverbeschadiging oplopen, moeten stoppen met het middel. De FDA stelde: “Het etiket dient te waarschuwen dat ernstige leverbeschadiging zich kan ontwikkelen, tot en met het uitschakelen van de lever, hetgeen kan leiden tot de dood of een levertransplantatie bij een klein percentage van de patiënten.”3 21 april 2005: De Amerikaanse organisatie Partnership for a Drug-free America publiceert de resultaten van hun onderzoek dat 10% van de tieners (2,3 miljoen tieners) de stimulerende middelen Ritalin en Aderall hebben misbruikt. (gebruikt als drugs). 28 juni 2005: Een document op de website van de FDA kondigt aan dat er vraagtekens zijn omtrent de veiligheid van middelen met de grondstof methylfenidaat. Onder andere Ritalin en Concerta blijken zeer negatieve psychiatrische effecten te veroorzaken. Deze middelen worden voorgeschreven aan kinderen die de diagnose “ADHD” hebben gekregen. Het betreft: visuele hallucinaties, zelfmoordgedachten, psychotisch gedrag, agressie en gewelddadig gedrag. De FDA overweegt om de etiketten te laten wijzigen en stelt ook een onderzoek in naar andere stimulerende middelen die zijn goedgekeurd voor de behandeling van ADHD.6 |
![]() |
![]() |
#8 |
Lid
|
![]()
MoonG, volgende;
7 juli 2005: Het National Center on Addiction and Substance Abuse publiceert een rapport waarin staat dat 15 miljoen Amerikanen regelmatig high zijn geworden van geneesmiddelen, pijnstillers en psychiatrische middelen, zoals Xanax, Ritalin en Adderall. Deze middelen worden in totaal vaker misbruikt dan cocaïne, heroïne en methamfetamine tezamen. Volgens het rapport misbruiken ongeveer 2,3 miljoen tieners deze middelen. Het onderzoek toonde tevens aan dat tieners die voorgeschreven middelen als drugs misbruikten, 12 maal zo veel kans liepen heroïne te gaan gebruiken, 14 maal zo veel kans liepen XTC te gaan gebruiken en 21 maal zo veel kans liepen om cocaïne te gaan gebruiken, vergeleken met tieners die deze middelen niet misbruikten.8 Augustus 2005: Columbia University publiceert een onderzoek naar het misbruik van voorgeschreven middelen door tieners, getiteld: “National Survey of American Attitudes on Substance Abuse X: Teens and Parents”. Hierin wordt gesteld, dat het aantal Amerikanen dat voorgeschreven middelen als drugs gebruikt tussen 1992 en 2003 bijna is verdubbeld, in de leeftijdscategorie van 12-17 is het aantal met 212% toegenomen. Daarnaast onthult de studie, dat het percentage tieners dat iemand kent of heeft gekend die voorgeschreven middelen als drugs (heeft) gebruikt, van 2004 tot 2005 met 86% is toegenomen.10 19 augustus 2005: De Europese Unie, waarin 25 landen zijn vertegenwoordigd, publiceert haar beslissing om de, tot nu toe, strengste waarschuwing tegen het gebruik van antidepressiva door kinderen, zoals afgegeven door de European Committee for Medicinal Products for Human Use (CHMP), te onderschrijven en te verspreiden als na het opnieuw evalueren van klinische onderzoeken is gebleken dat deze middelen zelfmoordgedachten, zelfmoordpogingen, agressie, vijandigheid en/of vergelijkbaar gedrag veroorzaken.11 13 september 2005: Het Drug Effectiveness Review Project van Oregon State University publiceert een belangrijke studie waarin de effectiviteit van ADHD-medicatie in twijfel wordt getrokken. De onderzoekers bekeken 2287 onderzoeken, waaronder vrijwel elk onderzoek dat er ooit naar ADHD is gedaan, en publiceerden een rapport van 731 bladzijden. De conclusie was dat er weinig bewijs is dat de middelen die worden gebruikt om ADHD te behandelen, daadwerkelijk helpen, veilig zijn op lange termijn of helpen om de schoolprestaties te verbeteren.13 29 september 2005: De FDA geeft Eli Lilly opdracht om de bijsluiter van Strattera te wijzigen en een waarschuwing toe te voegen vanwege het verhoogde risico op suïcidale gedachten in kinderen en adolescenten. 29 september 2005: Het Nederlandse CBG geeft een waarschuwing af vanwege het zelfmoordrisico bij kinderen die Strattera slikken en kondigt een verder onderzoek aan. 29 september 2005: De FDA geeft opdracht om waarschuwingsstickers te plaatsen op [de verpakking van] een veel voorgeschreven ADHD middel, nadat klinische onderzoeken het middel in verband hadden gebracht met zelfmoordgedachten en zelfmoordpogingen. De FDA geeft aan dat de nieuwe waarschuwing voortkomt uit een nog niet afgerond onderzoek naar alle ADHD middelen en hun mogelijke verband met zelfmoord.17 30 september 2005: In een historisch rapport geeft het Comité voor de Rechten van het Kind van de Verenigde Naties, de hoogste autoriteit in de wereld op het gebied van rechten voor kinderen, een stevige waarschuwing af tegen het onterecht diagnosticeren van kinderen met de psychiatrische diagnose “Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)” en het toedienen van ADHD-medicatie. In de conclusies van rapporten betreffende naleving van de Conventie van de Verenigde Naties voor de Rechten van het Kind, door Australië, Finland en Denemarken, spreekt het Comité haar bezorgdheid uit over het “ten onrechte stellen van ADHD en Attention Deficit Disorder (ADD) diagnoses, waardoor psychostimulerende middelen te vaak worden voorgeschreven, ondanks het toenemend bewijs dat deze middelen schadelijke effecten hebben.”18 |
![]() |