Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > School
FAQ Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

School Problemen met een verslag? Enquete houden? Plaats het hier als het met school te maken heeft.

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 26 October 2011, 23:52   #1
Young
Super Lid

Young's Avatar

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Chitesel Bekijk Bericht
We zullen zien! Ben benieuwd of we nog wat van ze horen.
Heh ik ook. Dan is m'n tijd toch nog voor iets goed geweest.
Ook al was ik aan het soggen en vind ik 't wel interessant kritisch naar onderzoekjes te kijken.
Young is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2011, 07:17   #2
Jennifer&Wendy
Lid

Standaard

Benieuwd of jullie nog iets horen, nou wellicht sneller dan gedacht
Hier een reactie.

Ten eerste bedankt voor de feedback.
Uiteraard is er vooronderzoek gedaan, alvorens een post op een (jongeren)forum te plaatsen.

In ons onderzoek hebben wij het níet over de jongeren die thuiszitten en niet gemotiveerd zijn om nog iets te doen. Deze groep jongeren is groot en onderzoek naar wat hulpverleners/scholen/leerplichtambtenaren beter kunnen doen, is dan vrij zinloos.
Echter, wij merken ook dat er jongeren niet binnen een bepaalde onderwijssetting passen, maar andere scholen hen ook niet aannemen.
Het regulier VMBO/MBO is dan niet passend omdat ze, zoals terecht wordt opgemerkt, niet voor niets van school zijn getrapt, voor Time-out of rebound voorzieningen is het op dat punt vaak te laat, immers een school moet nog wel van plan zijn de jongere terug te nemen. Een school voor speciaal onderwijs, vanwege de (gedrags)problemen van de jongeren kán niet omdat er geen diagnose is gesteld en ondertussen gaat het slechter met de jongere. Om een diagnose te laten stellen, moet een jongere angemeld worden bij de GGZ, die vaak een wachtlijst heeft. Een (tijdelijke) ontheffing van de leerplicht is een optie, dan kan de jongere gaan werken. Hier staan ouders dan bijv. niet achter: als hij een ontheffing krjigt, gaan instanties helemaal geen haast meer krijgen...

Daargelaten dat er veel jongeren (uit onderzoek blijkt dat bij 30% motivatie de nummer 1 oorzaak is voor thuiszitten) niet gemotiveerd zijn om naar school te gaan, is er ook voor veel jongeren simpelweg geen passend aanbod. Zij vallen tussen wal en schip, zoals ik hierboven probeer te schetsen.

Er is wel degelijk sprake van ketenproblematiek. dit blijkt ook uit de literatuurstudie die wij vooraf hebben gedaan. Met het vebeteren van de ketensamenwerkinig is niet alles opgelost, maar we kunnen het jongeren uiteindelijk toch niet aanrekenen niet naar school te gaan, als ze nergens worden aangenomen??

Verder is ons onderwerp niet zo breed als de openingspost doet vermoeden. Voor het beantwoorden van één van onze onderzoeksvragen, namelijk om welke jongeren het nu eigenlijk gaat, willen wij óók graag de jongere in beeld hebben en gesprekken met hen hebben. Uit literatuuronderzoek halen wij algemene gegevens, maar zien wij nog niet de persoon hierachter.

Ik hoop hiermee de vragen te hebben beantwoord en hoop nog meer op reacties van jongeren die zich herkennen in deze situatie.
Jennifer&Wendy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2011, 10:41   #3
Chitesel
Super Lid

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Jennifer&Wendy Bekijk Bericht
Verder is ons onderwerp niet zo breed als de openingspost doet vermoeden. Voor het beantwoorden van één van onze onderzoeksvragen, namelijk om welke jongeren het nu eigenlijk gaat, willen wij óók graag de jongere in beeld hebben en gesprekken met hen hebben. Uit literatuuronderzoek halen wij algemene gegevens, maar zien wij nog niet de persoon hierachter.
Citaat:
hoe verschillende 'ketenpartners' beter kunnen samenwerken om er zo voor te zorgen dat jongeren die verwijderd worden van school, niet meer langdurig thuis komen te zitten
Dus uiteindelijk wil je weten om welke jongeren het gaat, wat we moeten veranderen om deze jongeren weer terug in het leertraject te krijgen, en wil je ondertussen ook nog een oplossing voor de toekomst creëren.

Denk dat jullie eerst de onderzoeksvragen uit elkaar moeten trekken. Het is nu naar mijn idee nog steeds een bord vol spaghetti. Veel onderzoeksvragen lopen door elkaar heen, en een doel is nog steeds niet compleet duidelijk.
Chitesel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2011, 11:39   #4
Young
Super Lid

Young's Avatar

Standaard

Citaat:
Met het vebeteren van de ketensamenwerkinig is niet alles opgelost, maar we kunnen het jongeren uiteindelijk toch niet aanrekenen niet naar school te gaan, als ze nergens worden aangenomen??
Ik vind wel dat je ze het kunt aanrekenen, ze hebben er zelf voor gezorgd. Ik denk ook niet dat dit deze persoonlijke houding van die jongeren ook snel zal veranderen.

Citaat:
Verder is ons onderwerp niet zo breed als de openingspost doet vermoeden. Voor het beantwoorden van één van onze onderzoeksvragen, namelijk om welke jongeren het nu eigenlijk gaat, willen wij óók graag de jongere in beeld hebben en gesprekken met hen hebben.
De onderzoeksvraag die je hierboven stelt, om welke jongeren het nu gaat, is denk ik beter te beantwoorden met het afnemen van enquêtes.
Als je de jongeren persoonlijk gaat verhoren krijg je denk ik veel te weinig respons. Je hebt minimaal 100 respons nodig om je analyse te kunnen verantwoorden, het liefst eigenlijk 300. (Ik kan het mis hebben dat je niet genoeg respons zal krijgen, maar dat is een vermoeden dat ik heb)

Het klinkt wel goed dat jullie het probleem van meerdere kanten (integraal) willen benaderen. Klinkt als een behoefteonderzoek. In dat geval zul je dezelfde vragen eens voor kunnen leggen de ketenpartners waarbij die jongeren misschien wel terecht kunnen komen (of juist niet meer terecht kunnen), en vragen hoe zij denken dat de jongeren het ingevuld hebben. Leuk voor een kloof-analyse.

Verder kun je wel meerdere onderzoeksvragen hebben.
Als je het volgende maar eenduidig geformuleerd hebt, zodat alles ook netjes op een rijtje hebt voor jezelf:
- Doelgroepbeschrijving
- Probleemsituatie (gekwantificeerd)
- Probleemaanleiding
- Probleemstelling (SMART geformuleerd)
- Doelstelling (SMART geformuleerd)
- Onderzoeksdoel
- Opdracht
- Afbakening
- Aanpak (best geformuleerd met TGKIO)

Laatst aangepast door Young : 27 October 2011 om 11:52
Young is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2011, 15:11   #5
Jennifer&Wendy
Lid

Standaard

We hebben een onderzoeksplan opgesteld, welke inmiddels is goedgekeurd door de betreffende docent. Het onderzoek móet gaan over ketensamenwerking bij complexe problematiek. Of dat dus door sommige niet zo relevant wordt gevonden, maakt verder niet al teveel uit.
Ik vind het wel aardig dat jullie reageren en tips ter verbetering hebben.
Aan de andere kant gaan jullie er wel erg vanuit dat er geen onderzoeksplan met vooronderzoek ligt. De vraag die we hier stellen is slechts een onderdeel van het onderzoek.
Verder hoop ik ook nog op reacties op de vraag die ik stel in de openingspost en niet op enkel tips ter verbetering van onze aanpak Ik hou het topic in de gaten.
Jennifer&Wendy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels