|
Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken! |
![]() |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
![]() |
#1 |
architect of life
|
![]()
N.a.v. een reportage die wij gezien hebben op school:
Is de wetenschappelijke vooruitgang wel zo goed als het lijkt? Bijvoorbeeld: door de wetenschappelijke vooruitgang is het mogelijk om vroeggeborenen in leven te houden. Waar het vroeger de artsen onmogelijk leek om het te vroeg geboren kind te redden, kunnen ze nu het leven redden van prematuurbaby's waarbij er 90% kans is op een handicap. (Zowel fysisch als motorisch.) De ouders, noch de artsen, hebben het recht niet om te beslissen dat deze kinderen sterven, zelfs niet als blijkt dat het kind zwaar gehandicapt is en dit wel eens zwaar zou kunnen zijn voor de ouders en het kind zelf in een latere levensfase. Vroeger zou de baby gewoon gestorven zijn en was er geen sprake geweest van een handicap oid. Dit ten gevolge van de vooruitgang in de medische wereld.
![]() |
#2 |
jocking
|
![]()
Tja, het mes snijd aan 2 kanten. Er kunnen door de wetenschap ook veel mensen geholpen worden die anders gehandicapt zouden worden. (bijvoorbeeld amputaties die tegenwoordig veel minder voor komen, of orgaanstransplantaties)
Dus almetal werkt de wetenschap wel in ons voordeel. Alleen in extreme gevallen zoals je nu aanhaalt is het de vraag of we er beter van woorden. Maarja, zoals je al zegt, niemand heeft het recht om er over te beslissen of hij of zij nou maar beter niet zou kunnen leven.
![]() |
#3 |
architect of life
|
![]()
Maar 't is niet alleen op medisch gebied dat het zo is: het gat in de ozonlaag is nog nooit zo groot geweest. Dat is toch ook vanwege de wetenschap?
![]() |
#4 |
p 0 m p . .
|
![]()
Tegenwoordig moet alles blijven leven en daar ben ik in sommige gevallen tegen. Ik vind niet dat je een mogelijk mongooltje moet laten verwijderen 1) omdat ze nooit 100% gelijk hebben 2) en het kind alsnog een super leven kan leiden, ook voor de ouders. 3) de natuur zelf het kind neemt als er geen leven mogelijk is. En een beetje wetenschappelijk hulp kan wel helpen bij het geboren te laten worden.
Maar als alles in het werk gesteld moet worden om een kind 'levend' op aarde te krijgen en dat het zwaar gehandicapt is, nee. En die grens ik vaag, weet ik. Er moet meer naar de natuur geluisterd worden. Is de dood zo erg dan. Leven is je gegeven met de weet dat er een einde is.
"this is for information purposes only,and although I have done my best to ensure its accuracy, I cannot be held responsible for any errors. I always suggest getting professional help which can be found by contacting your local psychiatrist" |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Lid
|
![]()
er zullen altijd genoeg mensen zijn die vraagtekens zetten bij de wetenschap. beste voorbeeld is denk ik de onderzoeken in de ruimte: jaarlijks gaan daar miljarden naartoe terwijl dat geld ook voor betere doeleinden gebruikt zou kunnen worden.
maar om even in te gaan op jouw voorbeeld: ja dat is altijd moeilijk. maar ik vind ook niet dat wij mogen beslissen over leven of dood. tegenwoordig kun je ook abortus laten plegen als blijkt dat het ongeboren kind het syndroom van down oid heeft. ik vind dat ethisch onverantwoord, maar als ik voor die keuze zou komen te staan zou ik het ook nog niet weten. de wetenschap biedt ons steeds onbegrensdere mogelijkheden, maar daarmee gaan dit soort moeilijke keuzes mee gepaard.
![]() |
#6 | |
architect of life
|
![]() Citaat:
Mijn voorbeeld was trouwens gewoon een korte samenvatting van de videoreportage die wij gezien hebben. Ik kan zo nog vijf dingen zeggen waarbij de vooruitgang negatieve gevolgen heeft.
![]() |
![]() |
#7 |
Guest
|
![]()
Personelijk is mijn mening dat de wetenschap van alledag erg prettig voor ons is. De technologische vooruitgang ect. Het heeft enkel het nadeel dat het ons van de werkelijkheid weghoud. Zoveel mogelijk pijn houden we uit ons leven en we worden er gewoon lui van. Je kunt het zien met de vetzucht in het westen...
En bij babies, jullie weten hoe mijn "nazie" gedachtens zijn. Ik vind niet dat je zo'n kindje in leven mag houden. |
![]() |
![]() |
#8 |
Aachen TSV
|
![]()
Natuurlijk kun je je afvragen of de wetenschap wel in alle gevallen een zegen voor de mensheid is. Echter dit onderwerp is zó gecompliceerd dat je geen eenduidig 'ja' of 'nee' kunt antwoorden. Als je het alleen op de medische wetenschap betrekt dan zijn er honderden missers te bedenken, maar ook honderden zeges voor de mensheid. Kijk naar het 'kanker'-probleem, hoeveel mensen hiervan genezen.
Vroeger overleden mensen al aan de griep, kun je nagaan..
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Guest
|
![]()
Wetenschap dient voor het geluk van de mensheid.
Elk ongeluk dient vermeden te worden. |
![]() |
![]() |
#10 | |
FORE!!!
|
![]() Citaat:
Denk alleen wel dat in het geval dat thaliaaglaja beschrijft de ouders of de artsen de mogelijkheid zouden moeten krijgen om het kind toch te laten overlijden ...
![]() |
![]() |
#11 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |