Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 6 October 2004, 11:49   #1
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Verbod op sluiers en naveltruitjes Universiteit?

Citaat:
Vrije Universiteit praat over sluierverbod

AMSTERDAM - De Vrije Universiteit in Amsterdam houdt maandag een openbaar debat over kledingvoorschriften. Het college van bestuur van de VU is van plan bindende kleding- en gedragsvoorschriften aan studenten op te leggen. Als dat doorgaat, mogen gezichtsbedekkende sluiers maar ook aanstootgevende kleding niet meer worden gedragen.

Met het plan volgt de VU de Universiteit Leiden die heeft verboden dat studenten kledingstukken dragen die de "non-verbale communicatie" tussen student en docent ernstig beperken.

Ruim een jaar geleden kwam minister Van der Hoeven (Onderwijs) met een richtlijn. Die maakt het mogelijk sluiers, maar ook petjes en bivakmutsen te verbieden.
Vinden jullie dit terecht? Mag een universiteit kledingvoorschriften opstellen of mag onder het mom van vrijheid iedereen zich uiten? Waar ligt de grens? Speelt de communicatie tussen docent en student hierin een rol? Moeten dit soort beperkingen op meerdere plekken ingevoerd worden?
  Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2004, 12:19   #2
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik weet het niet... Aan de ene kant kan ik hoofddoekjes niet uitstaan, ik vind het achterlijk overkomen als ik op station lelylaan alleen maar hoofddoekjes zie. Sommige maken er hele soepjurken van en dan vinden ze het nog gek dat ze niet worden aangenomen bij een solicitatie gesprek.

Van mij mag het wel verbannen worden, in Frankrijk is ook alles vlekkeloos verlopen.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2004, 12:37   #3
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

en in Turkije maalt ook niemand om een hoofddoekjes verbod in openbare gebouwen. Maar dan vind ik wel dat ook keppeltjes en alle andere geloofsdingen moeten worden verbannen. Ja, ook lauwerkransen en andere dingen met een kruis.
De VU is trouwens een katholieke of christelijke school dacht ik, in een islamitische school zullen waarschijnlijk mensen die een keppeltje ophebben of een boedhalaken omhebben ook vreemd nagekeken worden, en erop gewezen dat het niet op hun school thuis hoort.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2004, 15:06   #4
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
lijkt me sterk dat een VU christelijk is
vrije universiteit..
volgens mij ook niet
  Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2004, 15:40   #5
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

De VU is wel als een christelijke universiteit begonnen, zoals iedereen rond amsterdam weet
  Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2004, 15:57   #6
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

maar dat van die naveltruitjes is dan wel weer jammer
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2004, 17:48   #7
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verbod op sluiers en naveltruitjes Universiteit?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ar-Tuur
Vinden jullie dit terecht? Mag een universiteit kledingvoorschriften opstellen of mag onder het mom van vrijheid iedereen zich uiten? Waar ligt de grens? Speelt de communicatie tussen docent en student hierin een rol? Moeten dit soort beperkingen op meerdere plekken ingevoerd worden?
Mja opzich wel logisch vind ik. Ik vind het ook niet vreemd dat men op een christelijke school elke ochtend bid bijvoorbeeld. Als je er heen wil, accepteer je de regels nou eenmaal. Op een vrije school (of welk instituut dan ook) is het dus ook normaal dat men kan eisen om niet (opvallend) met geloofs overtuiging aan te komen zetten. Verder heeft het ook wel voordelen mbt contact tussen personen. Sommigen gebruiken het als middel om zich achter de verbergen, wat ook niet de bedoeling is.
Mja acht uitgesproken kan ik er verder niet over zijn. Argumenten van beide kanten zijn redelijk sterk.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2004, 19:06   #8
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Als het wordt verboden vanwege het belemmeren van non-verbale communicatie heb ik er niet zo'n problemen mee, dan vind ik dat ze gewoon consequent zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2004, 21:03   #9
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik heb erg ook weinig problemen mee. Als je het niet eens bent met de kledingsvoorschriften ga je gewoon niet naar die uni.
Ze hebben er ook hun eigen reden daarvoor.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2004, 21:44   #10
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

even een ander:

moeten petten mutsen en dergelijke dan ook verboden worden, of gaat het over de geloofsovertuiging?
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2004, 01:02   #11
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

petten en mutsen mochten wij ook niet op hebben op school.
Ze moderniseren maar of gaan terug naar hun eigen land.

Met het toestaan van het dragen van hoofdoeken geven wij toe aan een geloof waarin een ander geslacht de overmacht heeft.

Naar mijn mening is dit in een democratisch land onacceptabel, daar het strookt met, "het uiten van je mening is vrij als je er anderen er niet mee kwetst of pijn doet".
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2004, 09:26   #12
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anemic
even een ander:

moeten petten mutsen en dergelijke dan ook verboden worden, of gaat het over de geloofsovertuiging?
ja dat wilde ik zeggen, als je die dingen verbiedt omdat ze uiting geven aan een geloof, ben je mijns insziens verkeerd bezig.

Petten en mutsen dan ook ja
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2004, 10:04   #13
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

wat mij betreft mogen ze het best ... ik vind een universiteit is een instelling waarin enige vorm discipline wel op zijn plaats is ...
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2004, 10:28   #14
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

je kan het mijns inziens alleen maken als je dan ALLE hoofddeksels verbiedt..

een burka is daarentegen volgens mij zelfs in strijd met de wet, want je mag ook niet met een bivakmuts over straat lopen..

nou heb ik nog nooit een vrouw in een burka gezien hier in nederland..
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2004, 11:09   #15
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klootzak

Met het toestaan van het dragen van hoofdoeken geven wij toe aan een geloof waarin een ander geslacht de overmacht heeft.

Oh, op elk forum is het ook hetzelfde. Mensen komen altijd veel te snel met hun mening op de proppen. Kijk eens niet teveel naar Nova, en kijk eens om je heen. Spreek meisjes aan, vraag ze of ze die hoofddoek uit zichzelf dragen, of ertoe gedwongen zijn
Dan pas mag je iets zeggen. Ik geloof niet dat je dat al hebt gedaan. En please.. voor je dingen over een geloof gaat zeggen lees er dan eerst wat over. Je moet een onderwerp van vele kanten benaderen. En niet vanuit jouw 'westerse bril' bekijken en dingen zo beoordelen!! Nergens in de Koran staat dat een vrouw minderwaardig is aan de man! Maar ik geloof dat ik weer tegen muren sta te praten.. Je gelooft het vast niet
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2004, 15:48   #16
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Petten en mutsen waren op de school waar ik mijn diploma's heb gehaald ook niet toegestaan
Probleem is dat dit soort dingen niet per wet geregeld zijn

Laatst aangepast door klootzak : 7 October 2004 om 17:02
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2004, 17:02   #17
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K@rima!
knip

Daar gaat het helemaal niet om.
Het gaat erom dat dat geloof niet hoord in de westerse samenleving die democratie als speerpunt heeft.

Het is een feit dat de koran niet vrouwvriendelijk is.

Alleen de gedachte achter die hoofdoek als, een vrouw moet zich onaantrekkelijk maken en een man mag zich kleden zoals hij wil, is al oneerlijk niet ?

als mannen in dat geloof nou ook verplicht waren zichzelf minder intressant te maken, dan was er sprake van gelijkheid.

Er zijn nog veel meer vrouwonterende dingen in de koran maar ik heb geen zin om allelei refentie matteriaal op te spitten, daarbij wijkt dit dan af van de discussie die gaat over een hoofdoek.

Los daarvan gaat het gewoon ook om een principe baseball petjes mogen niet, longsdale shirts mogen niet, etc.

Alleen een geloof is niet genoeg, ze passen zich maar aan, en als ze dat niet willen kiezen ze maar om terug te gaan naar hun dictoriale land waar in sommige landen een moord goed is als een man denkt dat zijn vrouw vreemdgaat.

Helaas wordt dit beleid niet consequent uitgevoert, zou werd in de tijd dat ik nog op school zat een groepje met een legerpak met nederlandse vlag erop aangesproken omdat het racitisch zou kunnen zijn en mogen jassen truien en weet ik veel wat met een marrokaanse vlag wel.

Los daarvan zou het wel mooi zijn als dit soort dingen in de wet worden opgenomen zoals frankrijk dat voorkomt situatie's zoals bovenstaand voorbeeld en zorgt uiteindelijk voor minder provocerend gedrag(of maakt het in ieder geval strafbaar)
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2004, 17:47   #18
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

We zijn allemaal goed in het verbieden van dingen die ons niet aanstaan. Enkele jongeren die racistisch zijn en Lonsdale dragen---> Lonsdale verbieden.

Het is te kinderachtig voor woorden. Het moet enkel gaan om communicatieproblemen. Een burka is dus storend voor de communicatie en kan om die reden verboden worden. Je verbiedt verder niet iets omdat je het er niet mee eens bent.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 October 2004, 22:50   #19
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik was met een kennis aan het praten die doceert op de UVA over dit onderwerp. Hij zei dat van de truitjes wel een goede reden heeft. Een vriend/collega van hem was ook aangeklaagd door een slettebak omdat hij te erg zat te loeren terwijl zij haar decollete zo ongeveer in zn gezicht duwde..
die man is daarna ontslagen..
dat is tevens de reden dat ze nu op de UVA nooit meer 1 op 1 gesprekken voeren met vrouwelijke studenten..
  Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2004, 10:27   #20
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klootzak
knip
We dwalen idd een beetje af
Maar wat ik dus duidelijk wilde maken is dat het juist geen feit is dat de Koran vrouwonvriendelijk is. De vrouw moet zich berschermen tegen de mannen met losse handjes (in meerdere opzichten). En iets wat wel een feit is: ook een man moet zich kleden volgens bepaalde voorschriften. Lange kleren aan. Nou gebeurd dit lang niet altijd, maar dat gebeurd net zo min als bij vrouwen (ik bijv ). Misschien denken mensen dat het alleen voor vrouwen geld, die kledingvoorschriften maar dat is niet zo, het valt alleen vaak minder op + dat de mannen zich er minder aan houden dan de vrouwen.. Maar ik zal niet meer offtopic gaan hoor
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 23:07.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.