|
Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken! |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
30 May 2005, 16:36 | #1 | |
Lid
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
|
Supermarkten boycotten produkten.
Citaat:
Vind jij het terecht dat supermarkten overgaan tot dit soort stappen, waar de klant tijdelijk de dupe van is? Of is dit gerechtvaardigd om de lage prijs te kunnen blijven bieden aan de klant?
__________________
"Groetjes terug." |
|
30 May 2005, 18:52 | #2 |
Guest
Berichten: n/a
|
De lage prijzen van met name albert heijn zijn gewoon schandalig, het gaat ten koste van de werknemers en van a merken
|
31 May 2005, 08:56 | #3 |
FORE!!!
|
ik vind het opvallend dat ze nog wel Coca Cola blijven verkopen. Ze willen zich dus niet echt hard maken in hun boycot en laten het grootste product nog wel toe, want Coca Cola verkoopt goed aangezien wij daar ook elke week mee out-of-stock zijn (beter dan Pepsi). Ik vind dat ze dan ook alles moeten boycotten.
__________________
(\_/) (O.o) This is Hassan bin Ali. (> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination. |
31 May 2005, 10:58 | #4 |
Lid
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
|
Als je Coca Cola out of stock hebt doe je toch iets fout.
En wed maar dat ze bij Coca Cola (het bedrijf) wel voelen als er geen fanta en sprite meer verkocht wordt bij de bij superunie aangesloten supermarkten. @ PFP, marktwerking he.
__________________
"Groetjes terug." |
31 May 2005, 11:11 | #5 | |
Super Lid
|
Citaat:
|
|
31 May 2005, 12:36 | #6 | |
FORE!!!
|
Citaat:
__________________
(\_/) (O.o) This is Hassan bin Ali. (> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination. |
|
31 May 2005, 13:16 | #7 |
Lid
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
|
Dan zorg je er toch voor dat je zaterdagmiddag om 3 uur het schap weer helemaal volgooit? Als je zaterdag aan het eind van de dag geen Coca Cola meer kan bieden doe je toch echt iets fout hoor.. Gewoon zorgen dat je een stuk of wat kratten meer besteld.
__________________
"Groetjes terug." |
31 May 2005, 14:22 | #8 |
Super Lid
|
Ik wou net zeggen.. Ik zie ze hier in de supermarkt altijd om 20.00 uur (sluitingstijd) nog de schappen vullen.
|
31 May 2005, 14:26 | #9 | |
Guest
Berichten: n/a
|
Citaat:
|
|
31 May 2005, 15:26 | #10 |
Lid
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
|
Dan moet ik helaas concluderen dat jij er niet veel van snapt.
Juist de AH als grootste speler op de markt wordt gedwongen door goedkopere supermarkten als Jumbo, Deen, Aldi, Lidl, Nettorama (en nog veel meer) zijn prijzen te verlagen... Dat heet marktwerking, concurrentie. Dit gaat in veel gevallen ten koste van assortiment, medewerkers, en inkoopprijzen ja, zoals het altijd het geval is bij veel concurrentie op een markt. Maar AH heeft dus absoluut geen monopolie-positie, als je dat denkt dan heb je er dus echt helemaal niets van begrepen.
__________________
"Groetjes terug." |
31 May 2005, 16:20 | #11 | |
Guest
Berichten: n/a
|
Citaat:
Hieruit kan je dus concluderen dat de AH een monopolie positie zal gaan verwerven in een zeer korte periode zoals bijvoorbeeld de ICA in Zweden heeft gedaan. In een dorp is alleen maar een ica, de slager, bakker, sigarenboer, groenteman, platenboer etc etc worden verdreven, want die kunnen daar niet tegen op. |
|
31 May 2005, 17:02 | #12 |
Lid
Geregistreerd op: 23 March 2005
Berichten: 79
|
als er geen concurrentie meer is dan kunnen ze binnenkort vragen wat ze willen, dat kan toch niet.
elk bedrijf doet zijn best om de beste producten tegen de laagste priijzen te verkopen, ze kijken hoe ze goedkoper kunnen werken, hoe ze goedkopen kunnen produceren. maar als er maar een bedrijf meer is, dan hoeven ze dat toch niet meer te doen. kan iemand mij dat eens uitleggen |
31 May 2005, 20:41 | #13 |
FORE!!!
|
de AH heeft helemaal geen monopolie, het is alleen marktleider wat betekend dat het een oligapolie is ... maar als de AH te duur wordt gaan mensen naar andere winkels zoals de Plus, de Super, C1000, Edah en noem maar op.
__________________
(\_/) (O.o) This is Hassan bin Ali. (> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination. |
1 June 2005, 00:07 | #14 | |
Lid
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
|
Citaat:
AH is de leider op de markt, maar met 28% bij lange na geen monopolist. Ze hebben net hun marktaandeel teruggewonnen wat ze hadden ingeleverd voor de prijzenoorlog, maar qua omzet hebben ze ingeleverd. En het feit dat je Lidl als enige succes noemt, tekent wederom dat je helaas geen verstand hebt van dit marktgebied. Zo heeft Jumbo een omzetstijging van 50% gerealiseerd. Tamelijk succesvol lijkt mij. Overal waar een Jumbo verschijnt moet AH met noodacties proberen zoveel mogelijk klanten te behouden, maar leveren ze omzet in. Dat je zegt dat huismerken de A-merken verdrijven klopt, hoewel het A-merk nog steeds een stuk succesvoller is dan het huismerk.. Klanten zijn prijsbewuster geworden, mede door de economisch slechte tijden. Ze kiezen dan eerder voor een huismerk, dat over het algemeen gewoon een goed product is. Het huismerk is in status gestegen, door verkooptactieken (plek in het schap), prijs en omdat het er tegenwoordig luxer uitziet (mede door het kopieren van uiterlijke kenmerken van A-merken). Ik weet zeker dat AH niet veel meer zal stijgen qua marktaandeel. Zeker niet nu Jumbo (en zo nog veel meer soortgelijke formules) een enorme groei laten zien. En qua prijzen kunnen ze echt niet veel lager, want ik heb het gevoel dat AH ook niet erg veel financiele ruimte meer heeft. Zeker op DKW valt nauwelijks winst meer te behalen voor bijna elke supermarkt, dus ook voor AH.
__________________
"Groetjes terug." |
|
1 June 2005, 14:07 | #15 |
Aachen TSV
|
Tja, om even in te breken in deze discussie en terug te gaan naar het onderwerp:
Supermarkten bepalen 'uiteindelijk' zelf wat ze afnemen. Zo simpel is het. Dat je daarmee misschien je doel voorbij schiet is wat anders. Klanten kunnen altijd nog kiezen voor andere soorten frisdrank en ook voor andere soorten limonade. Wil men per se de Fanta of de Sprite, dan kan men altijd nog naar andere supermarkten gaan. Je hebt altijd de die-hards natuurlijk. Of die hele prijzenoorlog zo verstandig geweest is weet ik niet. Ikzelf merk er trouwens vrij weinig van. Ik ben niet iemand die alles narekend, maar ik heb niet de indruk dat ik euro's goedkoper uit ben. En inderdaad gaat het ten koste van de medewerkers die toch al geen vetpot verdienen.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-.. |
1 June 2005, 17:32 | #16 |
Super Lid
|
Kleine toevoeging overigens wel op dit onderwerp..
Het is wel zo dat AH en andere supermarkten weigeren bepaalde producten te verkopen. Zo heeft de AVIKO (bijvoorbeeld, toevallig iets waar ik het van weet) onlangs enkele nieuwe producten op de markt gebracht, waarvan een reclamecampagne ook direct van start ging. (Het gaat hierbij om de AVIKO Geselecteerd lijn. Speciaal uitgezochte aardappelen die passen bij het te maken product.) Voornamelijk AH weigerde dit product op te nemen in het assortiment; de reden (na vragen van klanten): ze waren zelf bezig met het ontwikkelen van dit product en ze gaan het als huismerk verkopen. Als je het mij vraagt is dit wel een stukje valse concurrentie.. |
4 June 2005, 01:56 | #17 |
Lid
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
|
De grenzen van het toelaatbare worden heel duidelijk afgetast door de supermarkten.. AH heeft van de rechter voor 90% gelijk gekregen in die zaak van het nabootsen van merkproducten...
Is natuurlijk geen goede zaak, want als merken onder druk komen te staan verdwijnt de inventiviteit en verschraalt de markt. Overigens nog ff voor PFP ter verduidelijking van zijn geblaat. AH had een paar maanden terug een marktaandeel van 26,9 (nu weer iets gestegen), terwijl Superunie (inkooporganisatie van diverse regionale supermarkten zoals Deen, Jumbo, Nettorama etc) een marktaandeel van 26,3 heeft. Monopolypositie? Bij lange na niet. Als dat zo was was de prijzenoorlog uberhaupt nooit uitgebroken.
__________________
"Groetjes terug." |