Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 22 January 2004, 20:20   #1
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard Celstraf voor moord naar 30 jaar?

Citaat:
Kamer wil celstraf van 30 jaar invoeren

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil een celstraf van dertig jaar mogelijk maken. CDA, PvdA en LPF vinden het gat tussen de maximale tijdelijke gevangenisstraf van twintig jaar en levenslang te groot. Het CDA dient binnenkort een amendement in.

Aanleiding voor het voorstel is onder meer de straf voor Volkert van der G., die 18 jaar cel kreeg voor de moord op Pim Fortuyn. In de praktijk komt dat neer op 12 jaar, na automatische aftrek van eenderde van de straf. Een deel van de aanhang van Fortuyn vond dat te kort.

Het probleem is dat de rechtbank moet kiezen tussen 20 jaar, in de praktijk na strafvermindering 13 jaar, of levenslang, wat in Nederland ook echt levenslang is. Het gat daartussen is te groot, vindt de meerderheid in Kamer. Daarbij komt criminaliteit vaker op jongere leeftijd voor en worden mensen ouder dan vroeger.

CDA'er Van Haersma Buma wil het amendement indienen op een wetsvoorstel van minister Donner (Justitie) om de strafmaat voor een aantal ernstige misdrijven te verhogen.

De PvdA en de LPF zijn het met Van Haersma Buma eens. VVD-Kamerlid De Griffith houdt nog een slag om de arm. Ze wil wel zwaardere straffen, zoals Donner voorstelt.

Roekeloosheid
Zo wordt de maximumstraf voor dood door schuld verhoogd van negen maanden naar twee jaar, of zelfs tot vier jaar als de dood het gevolg is van roekeloosheid van de dader.

De maximale straf voor eenvoudige mishandeling wordt verhoogd van twee naar drie jaar. Ook komen er meer mogelijkheden om recidivisten zwaarder te straffen. De strafmaat voor mensensmokkel waarbij mensenlevens in gevaar komen, gaat omhoog van vier naar acht jaar.

Ook bij zedendelicten waarbij mensenlevens in gevaar komen, wordt de strafmaat verhoogd tot acht jaar. De maximale straf voor geweldsdelicten die worden gepleegd met een terroristisch oogmerk wordt met de helft verhoogd.
Wat vinden jullie hiervan? Is het wel goed om de straffen zover te verhogen, heeft een bijzonder nut? En wat moet er gebeuren met de "levenslange" straf?
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2004, 20:30   #2
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Hoe hoger hoe beter natuurlijk, maar naar mijn smaak komt het hier te vaak voor dat er te lichte straffen zijn.

Ik pleit niet voor een verhoging van de maximum straffen (alhoewel dat wel afschrikwekkender zal worden), maar voor een verhoging van de minimum straffen, sterker nog, die zijn er nog niet eens, dus dat zou denk ik een betere investering voor de maatschappij zijn, dan al dat geneuzel met maximum straffen.

Het zou opzich geen gek idee zijn, maar je moet met meerdere dingen rekening gaan houden (in beide gevallen). O.a. dat het ons weer een hoop geld gaat kosten want de meeste gevangen leven van onze portomonee. Dat is iets waar ik het ook niet mee eens ben, maar goed, we moeten wat over hebben voor onze "democratie" en "veiligheid"

Nou ja, gooi maar omhoog wat mij betreft, maar ik denk dat het nuttiger is om het eens van de andere kant te gaan bekijken
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2004, 22:55   #3
Sanne
Whooohooo
 
Sanne's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 December 2003
Locatie: Tilburg
Berichten: 7.664
Standaard

Als je zo'n hoge straf krijgt dan zul je het wel verdiend hebben en dan heb ik geen medelijden meer met je. Van mij mogen ze het dus best invoeren.
__________________
Well they said it changes when the sun goes down
Around here
Sanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2004, 23:08   #4
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Ik zou eerder willen pleiten voor afschaffen van strafverminderings-regelingen dan voor hogere straffen...

Maar er zit inderdaad wel iets in dat er een erg groot gat zit tussen 20 jaar (wat dus op 13 jaar neer komt) en levenslang..
Maar aan de andere kant. Als iemand tot 20 jaar wordt veroordeeld en 20 jaar moet zitten komt dat toch op hetzelfde neer als 30 jaar straf, maar 1/3e korting krijgen...
Laat ze maar gewoon hun daadwerkelijke straf uitzitten, dan is de strafmaat al hoog genoeg.. Want volgens mij onderschatten velen de duur van 20 jaar...
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2004, 09:23   #5
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

Citaat:
Originally posted by BlackMystery
men maat heeft al 30 jaar gekregen
wist niet dat het iets nieuws was
majah
het rechtsysteem is altijd eerlijk he
Dit gaat over het Nederlandse rechtssysteem, ik weet niet hoe dat in België zit..

En ik vind die strafvermindering ook vreemd. Ik snap namelijk niet helemaal hoe dat zit. Er werd eerst gezegd dat er, als je 2/3 van je straf hebt uitgezeten, er dan werd gekeken of je gedrag is verbeterd etc. en dat je dan eventueel vrij zou kunnen komen. Maar bij die zaak Volkert v/d G. werd al meteen gezegd dat hij ipv van 18 jaar 12 jaar zou zitten. Dat is toch vreemd
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2004, 13:10   #6
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Originally posted by Stevie
Maar bij die zaak Volkert v/d G. werd al meteen gezegd dat hij ipv van 18 jaar 12 jaar zou zitten. Dat is toch vreemd
Dat is wat de media er van maakt... Maar ook wel het meest waarschijnlijke.. Die kerel gedraagt zich waarschijnlijk gewoon keurig en zal dan idd vervroegd vrijkomen.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2004, 13:24   #7
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik vind dit een goed voorstel, bovendien moet het verjaren van een moord afgeschaft worden.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2004, 15:58   #8
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

Citaat:
Originally posted by bartje518
Ik vind dit een goed voorstel, bovendien moet het verjaren van een moord afgeschaft worden.
Precies. Door deze manier komen vooral veel oud SS'ers en oud-NSB'ers goed weg (voor zover dezen nog leven dan).

Verder ben ik het er ook mee eens dat al die strafverminderingsregels afgeschaft moeten worden. Als je op goed gedrag vrij wil komen, had je je ook goed kunnen gedragen voor je de bak in ging. En naast de strafvermeerdering op moorden, mogen van mij de meeste straffen wel met een flinke tijd verlengd worden, al is het maar in het geval van draaideurcriminelen.

Verder vind ik dat een gevangenis weer echt een gevangenis moet worden en geen 3-sterrenhotel. Ook ben ik voor de 2-in-1-celregeling. In Nederland is er namelijk een cellentekort en het geld om nieuwe cellen te bouwen is er in een schaarse hoeveelheid. Ik vind namelijk niet dat gevangenen recht op privacy mogen hebben. Het is veelal het uitschot van de maatschappij. Zij hebben de maatschappij niet goed behandeld, waarom zou de maatschappij hen dan wel goed behandelen!?
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 January 2004, 17:02   #9
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Hogere straffen voor zaken als moorden klinkt natuurlijk heel goed. Ik bedoel, of een moordenaar nu voor 12 jaar de bak in gaat, of voor 24..dan klinkt dat laatste beter want jah, diegene heeft immers een moord gepleegd en dat soort gasten horen niet op de straat te komen in mijn ogen.

Maar of het zin heeft, da's een tweede. Ik denk dat hogere straffen sommige mensen toch niet weerhouden om te moorden, ze doen het toch wel. Dus jah..het heeft een beetje twee kanten.
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 January 2004, 18:18   #10
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik denk dat eerder tbs geven meer effect zou hebben dan meer jaar cel
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2004, 01:08   #11
siNix
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

TBS? .. mensen die uberhaupt tot moord instaat zijn moet men verbannen uit de samenleving , Tenzij het natuurlijk niet opzettelijk is.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2004, 18:19   #12
ViveLaFète
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by siNix
TBS? .. mensen die uberhaupt tot moord instaat zijn moet men verbannen uit de samenleving , Tenzij het natuurlijk niet opzettelijk is.
Volgens mij is iedereen wel tot moord in staat hoor....
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2004, 19:57   #13
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Even het topic opgeschoond. Het gaat hier niet om persoonlijke ervaringen en voorbeelden uit België, maar om het rechtssysteem in Nederland en de eventuele veranderingen. Blijf daar bij. Dank u.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2004, 19:59   #14
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Tyskie
Ik zou eerder willen pleiten voor afschaffen van strafverminderings-regelingen dan voor hogere straffen...

Maar er zit inderdaad wel iets in dat er een erg groot gat zit tussen 20 jaar (wat dus op 13 jaar neer komt) en levenslang..
Maar aan de andere kant. Als iemand tot 20 jaar wordt veroordeeld en 20 jaar moet zitten komt dat toch op hetzelfde neer als 30 jaar straf, maar 1/3e korting krijgen...
Laat ze maar gewoon hun daadwerkelijke straf uitzitten, dan is de strafmaat al hoog genoeg.. Want volgens mij onderschatten velen de duur van 20 jaar...
Hier ben ik het volledig mee eens. Ik denk ook niet dat het nog uitmaakt voor de maatschappij als iemand 30 of 20 jaar zou vast zitten.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2004, 21:38   #15
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by ViveLaFète
Volgens mij is iedereen wel tot moord in staat hoor....
Om even op het hele TBS verhaal terug te komen.

_Alle_ mensen denken wel eens duistere dingen, maar de meesten van ons zijn in staat om deze neigingen goed te onderdrukken of bedwingen, hier moet speciaal gelet worden op het woordje "meestal"

Je hebt nl. leipo's die een aangeboren neiging tot moorden hebben. Wat dacht jullie van Jack The Ripper? Die gast was natuurlijk niet goed bij zun harsens en psychisch instabiel. Daar kan je denk ik net zoveel TBS tegen aangooien als je wil, maar dat heeft geen nut imho, want die mensen hebben dat nou eenmaal en die krijg je er met "softe" therapie en medicatie echt niet uit. Dan zal je compleet de hersens letterlijk moeten verbouwen.

Daarom zeg ik "opsluiten tot ze erbij neervallen".

Dat is imho de enige manier om van dat gespuis af te komen. Na TBS weer terug in de maatschappij? De meesten doen het net zo hard weer
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2004, 22:34   #16
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by WhizzCat
Om even op het hele TBS verhaal terug te komen.

_Alle_ mensen denken wel eens duistere dingen, maar de meesten van ons zijn in staat om deze neigingen goed te onderdrukken of bedwingen, hier moet speciaal gelet worden op het woordje "meestal"

Je hebt nl. leipo's die een aangeboren neiging tot moorden hebben. Wat dacht jullie van Jack The Ripper? Die gast was natuurlijk niet goed bij zun harsens en psychisch instabiel. Daar kan je denk ik net zoveel TBS tegen aangooien als je wil, maar dat heeft geen nut imho, want die mensen hebben dat nou eenmaal en die krijg je er met "softe" therapie en medicatie echt niet uit. Dan zal je compleet de hersens letterlijk moeten verbouwen.

Daarom zeg ik "opsluiten tot ze erbij neervallen".

Dat is imho de enige manier om van dat gespuis af te komen. Na TBS weer terug in de maatschappij? De meesten doen het net zo hard weer
recidive komt bij tbs procentueel toch echt veel minder voor dan bij gewone gevangenisstraffen hoor. Je kunt het probleem wle wegstoppen, maar daar los je niets mee op. Je moet het probleem bij de wortels aanpakken, oftewel tbs
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2004, 00:13   #17
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

Citaat:
Originally posted by Plankje
Je moet het probleem bij de wortels aanpakken, oftewel tbs
Alleen blijkt die aanpak dan niet effectief genoeg. Ik kan me vaag nog herinneren dat uit onderzoek is gebleken dat een ruime meerderheidspercentage van de gevangenen, die tbs-behandeling gehad hebben, weer verder gingen waar ze ooit gebleven waren.
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2004, 08:35   #18
BlackMystery
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

waarom verdwijnen mijn posts over deze topic?
al wat ik deed was men mening geven
ik ben nu eenmaal tegen de straf nog zwaarder maken
en vind dat ze een meer effectievere manier zouden moeten vinden
majah ik ga maar niet al te veel posten of anders word ie weer verwijdert
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2004, 08:57   #19
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Bird Of Prey
Alleen blijkt die aanpak dan niet effectief genoeg. Ik kan me vaag nog herinneren dat uit onderzoek is gebleken dat een ruime meerderheidspercentage van de gevangenen, die tbs-behandeling gehad hebben, weer verder gingen waar ze ooit gebleven waren.
is niks van waar. Ik heb voor maatschappijleer een verslag moeten maken over recidive bij TBS patiënten , so I know the facts
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 14:22.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.