Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 19 April 2006, 20:23   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard cryonisme

Citaat:
Being born is not a crime, so why must it carry a sentence of death? - Robert Ettinger.

'Cryonics', 'cryonisme' of 'cryogene suspensie' is een wetenschappelijk experiment, waarbij mensen die klinisch dood zijn worden ingevroren in vloeibaar stikstof (-196 oC) zodat hun lichaam vrijwel onbeperkt behouden blijft. De achterliggende hoop is dat in de toekomst de wetenschap zich ver genoeg zal ontwikkelen om de patiënt te kunnen genezen van de ziekte waaraan hij is overleden, zijn lichaam te verjongen en de gevolgen van het invriezen zelf ongedaan te maken.

Met nadruk wijzen we erop dat cryonisten zich er van bewust zijn dat cryonics een experiment is en dat er dus geen garanties zijn dat het zal lukken. Mensen die serieus in cryonisme geïnteresseerd zijn en ernaar streven na hun dood te worden ingevroren noemt men 'cryonisten'. Mensen die inmiddels zijn ingevroren noemt men in de oudere literatuur ludiek 'cryonauten'; de cryonics service providers spreken liever van 'patiënten' or 'suspended individuals'. Op deze website gebruiken we de woorden 'cryonics', 'cryonisme' en 'suspensie' door elkaar.
Bron.
Ik heb hier zo mijn bedenkingen bij. Maar eerst even horen hoe jullie hiertegenover staan.

Is invriezen van klinisch dode patiënten een oplossing of is het gewoon een verschuiving van het probleem en een energieverspilling?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2006, 21:10   #2
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Ik denk dat je, door het lichaam aan dergelijke temperaturen bloot te stellen, het lichaam onherstelbaar beschadigt. Een energieverspilling dus.
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2006, 08:17   #3
AriesNL
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het probleem is eerder dat je geest (jij zelf dus) allang ergens anders is

gaat niet werken en heeft ook helemaal geen zin
  Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2006, 16:22   #4
Cataclysm
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Dood is dood. Vanwaar toch die drang naar het eeuwige leven?
  Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2006, 19:42   #5
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Ik denk dat wetenschappers die er 50 jaar ervaring in hebben beter kunnen inschatten of invriezing het lichaam onherstelbaar beschadigen .

Die geest kwestie is discutabel. Zij die zich laten invriezen geloven blijkbaar iets anders.

Na miljoenen jaren evolutie is het toch niet zo gek dat mensen verlangen naar een langer leven. Als je na denkt kom je er juist achter dat er iets mis met je is als je niet naar een lang leven verlangt (maatschappelijke factoren die over de jaren veranderen en weinig met evolutie te maken hebben buiten beschouwing gelaten).

edit; ik zie nu pas trouwens dat de forumklok 2 uur achterloopt ofzo
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2006, 19:52   #6
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Foetsy
Ik denk dat wetenschappers die er 50 jaar ervaring in hebben beter kunnen inschatten of invriezing het lichaam onherstelbaar beschadigen .
Kan je dit bewijzen?
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2006, 20:18   #7
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door elvenkindje
Kan je dit bewijzen?
Cellen kunnen tegen heel koude temperaturen, het is alleen wanneer ze boven de 50°C gaan er chemische reacties optreden waardoor de inwendige structuur verandert en de cel onherstelbaar aangetast wordt.

Ik weet alleen niet of ze werkelijk tegen zo'n koude temperaturen kunnen voor zo'n lange tijd...

Als je voedsel in de diepvries stopt, dan moet je het ook binnen het jaar eruit halen, want anders is het goed voor de vuilbak. (Of de honden.)
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 April 2006, 07:34   #8
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door elvenkindje
Kan je dit bewijzen?
Jij wil bewijs hebben dat wetenschappers die er 50 jaar ervaring mee hebben er meer vanaf weten dan jij?
Kan ik natuurlijk niet bewijzen, maar gezond verstand wijst die richting op

Ik maak op uit jou 'ik denk dat' dat je het niet zeker weet. Een wetenschapper die er zijn halve leven aan heeft gewijd zal dat wel weten (mag ik hopen). Of zijn antwoord vrij aardig zal kunnen onderbouwen.
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 April 2006, 07:40   #9
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die doodgaan door onderkoeling. Blijkbaar kunnen de cellen dan niet tegen een lage temperatuur.

Bovendien, wat mensen geloven hoeft niet altijd te kloppen. Om een ander voorbeeld erbij te pakken: Vroeger geloofde men dat de aarde plat was en de wetenschappers die destijds beweerden dat de aarde rond was werden scheef aangekeken.
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 April 2006, 08:00   #10
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door elvenkindje
Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die doodgaan door onderkoeling. Blijkbaar kunnen de cellen dan niet tegen een lage temperatuur.

Bovendien, wat mensen geloven hoeft niet altijd te kloppen. Om een ander voorbeeld erbij te pakken: Vroeger geloofde men dat de aarde plat was en de wetenschappers die destijds beweerden dat de aarde rond was werden scheef aangekeken.
Het probleem is dat het menselijke lichaam grotendeels uit water bestaat. En zoals iedereen weet zet water uit als het bevriest. Dit heeft als gevolg dat cellen die ingevroren worden kunnen barsten, waardoor het lichaam en voornamelijk de hersenen beschadigd worden.

Maar jah, het is dus wel mogenlijk om iemand in te vriezen. Alleen is het momenteel nog niet mogenlijk om iemand daarna weer te ontdooien zonder schade. Maar wie weet wat er in de toekomst allemaal mogenlijk is.

Misschien zijn ze over pakweg honderd jaar geavanceerd genoeg om de beschadigde cellen te herstellen. Of vinden ze een soort van antivries uit om de cellen van het lichaam niet te laten bevriezen. Alles is mogenlijk.
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 April 2006, 08:06   #11
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Er is een verschil in onderkoeling en bevriezing. Bij onderkoeling zakt de temperatuur van je lichaam een paar graden waardoor je lichaam niet goed of een stuk langzamer werkt. Maar je leeft nog wel normaal en je hebt wel een normaal werkend lichaam nodig. En dus ga je dood, vrij simpel uitgelegd. (wat een drama uitleg, maar ja)
Bij invriezen wordt het lichaam gewoon stop gezet, je leeft dan nauwelijks meer.
Onderkoeling en invriezing hebben vrij weinig met elkaar te maken. Ik weet er ook niet veel vanaf maar dat nog net wel. (en ik weet dat alleen mdat ik er de afgelopen jaren hier en daar wat van op heb gepikt, moet je naagaan wat je allemaal oppikt als je je 50 jaar intensief met dit onderwerp bezig houd)

edit; ik zie al dat Sander er meer vanaf weet dan ik.

En dat andere; de onderzoeksmethodes (of is het methoden) zijn ietwat verandert de afgelopen 500 jaar. Dingen worden nu onderzocht voordat ze beweert worden. Cryonisme is onderzocht. De bewering dat de aarde plat was, werd gegeven door mensen die zich lieten leiden door hun geloof. Volgens mij zonder goede wetenschappelijke gronden.

edit 2; de klok loopt nog steeds 2 uur achter Of ligt dat aan mij
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 April 2006, 08:11   #12
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

De klok staat bij mij gewoon bij hoor.
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 April 2006, 08:27   #13
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Sander0201
De klok staat bij mij gewoon bij hoor.
bij mij zegt ie dat jouw reactie om 7.11 is gepost
denk dat het een instelling in m'n profiel is ofzo, zal wel ff kijken
edit; fout bij mij idd
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 May 2006, 17:49   #14
.:Shy:.
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ahh! Het lijkt me zo eng als het lukt!! Dan weet je in principe of er leven naar de dood is, en je kunt eeuwig leven als ik het goed begrijp! Misschien heb je dan al een hele vervelende 'bijna-doodervaring' gehad! Nee, als ik eerlijk ben zal ik niet eeuwig willen leven. Ik weet niet waarom maar het lijkt me gewoon heel eng. En dat invriezen zou ook niks voor mij zijn! En dan 20 jaar of nog langer 'slapend' of klinisch dood zijn! Dat klinisch dood zijn lijkt me al eng.. oh wat lijkt ik een watje maar het is niks voor mij!
  Met citaat antwoorden
Oud 10 May 2006, 17:56   #15
Pakspul
Banned
 
Pakspul's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 February 2002
Locatie: Hengelo
Berichten: 12.521
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Cataclysm
Dood is dood. Vanwaar toch die drang naar het eeuwige leven?
Bang voor de dood duh... netzo als gelovigen
Pakspul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 May 2006, 18:14   #16
.:Shy:.
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nee.. ik ben ook gelovig.. en volgens mij zijn gelovigen juist niet bang want dan gaan ze eindelijk naar God
  Met citaat antwoorden
Oud 11 May 2006, 13:01   #17
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door .:Shy:.
Ahh! Het lijkt me zo eng als het lukt!! Dan weet je in principe of er leven naar de dood is, en je kunt eeuwig leven als ik het goed begrijp! Misschien heb je dan al een hele vervelende 'bijna-doodervaring' gehad! Nee, als ik eerlijk ben zal ik niet eeuwig willen leven. Ik weet niet waarom maar het lijkt me gewoon heel eng. En dat invriezen zou ook niks voor mij zijn! En dan 20 jaar of nog langer 'slapend' of klinisch dood zijn! Dat klinisch dood zijn lijkt me al eng.. oh wat lijkt ik een watje maar het is niks voor mij!
op zich heb je het helemaal niet door. Dat is het doel ervan (ongeveer).
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 01:12.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.