![]() |
Koningshuis, weg ermee!!
Tja, laatst bij de begrafenis van één van die stakkers werd mij, terecht overigens, erop gewezen dat dat welicht niet het gepaste moment was om de discussie te voeren. Dan nu maar. Het koningshuis is enkel oubollige folklore. Het dient nergens meer voor. Maar wat gebeurt er wel? Terwijl heel Nederland erop achteruit moet gaat er nóg meer geld naar het koningshuis! Bovendien, maar dat is persoonlijk, erger ik mij mateloos aan die domme Nederlanders (en dat zijn er héél veel) die feestend op straat staan bij debiele feesten als Koninginnedag enzovoorts. Wat mij betreft schaffen we dat helemaal af, gaan de sloebers maar eens werken voor de centen en krijgen we een President!
|
helemaal mee eens.
|
Re: Koningshuis, weg ermee!!
Citaat:
Helemaal mee eens , er zijn inderdaad echt veeeeeel domme nederlanders. Gelukkig ga verhuizen !!( maja , dat zal nog wel een paar jaar duren ). |
Re: Koningshuis, weg ermee!!
Citaat:
|
Re: Re: Koningshuis, weg ermee!!
Citaat:
|
zie m'n laatste post
|
Citaat:
|
gelezen :d
|
nou als je er op kan antwoorden, des te beter en anders post je niks als je t niet weet :)
|
uhm... jongens ff ontopic plz :)
|
Mee eens, maar wil er geen president voor terug! gewoon een gereorganiseerde (goed werkende (aan duidelijke regels gebonden en in de grondwet opgenomen)) regering!
|
Citaat:
|:( |
Re: Re: Re: Koningshuis, weg ermee!!
Citaat:
|
Citaat:
Een president zou dezelfde bevoegdheden kunnen hebben als een Minister-president? :? Zoiets? We hoeven niet per se het amerikaanse model erop na te houden.. |
Re: Re: Re: Re: Koningshuis, weg ermee!!
Citaat:
|
ik word gewoon president! :thumbsup:
|
Citaat:
Nee ff serieus , ik denk dat we bush tot mede president van nederland maken ( zullen veeeeeeeeeeeel mensen blij mee zijn :D:D:D ;):p ):P |
Citaat:
|
Citaat:
|
Tja, het is wel een traditie van vroeger en er is wat voor te zeggen om de weinige traditie die we in Nederland hebben, in stand te houden. Maar als je er nuchter naar kijkt, dan is het koningshuis niet echt meer van deze tijd en heeft het eigenlijk geen functie meer. Willem-Alexander maakt zich nog wel nuttig, maar dat kan hij ook zonder kroonprins te zijn. Maar afgeschaft zal het voorlopig wel niet worden, d'r zal wel teveel weerstand voor zijn. Maar ik raak er meer en meer van overtuigd dat we maar een republiek moeten worden.
|
Citaat:
|
Citaat:
sigh, kun je daarop doorgaan? |
Ben ook voorstander van een republiek.
Een koningshuis is ondemocratisch, en de leden kunnen niet zelf beslissen wat ze met hun leven willen doen, want dat ligt al vast. Een president kiest er zelf voor. |
helemaal mee eens
godverdomme rijkste mense van Nederland, en dan gaat die klote prins trouwe, en verwachte ze ook nog es dat wie die klote bruiloft gaan betalen!!! echt schandalig |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik ben ook voor een republiek. Het koningshuis kost ons zakken vol belastings geld wat inderdaat zoals bartje zegt beter naar de gezondheids zorg en onderwijs kan gaan. Investeren voor de langere termijn. Tuurlijk gaan een aantal feest dagen verloren zoals koninginnen dag maar daarvoor krijgen we een vrijheids dag terug :+ :p Al dat gedoe met feesten begravenissen trouwerijen kost het volk gewoon zoooo veel geld, hoeveel koste die trouwerij van maxima en willempie ook alweer, 3 miljoen als het niet meer was?? goeie inkomer voor het leraren tekort. De begravenis ook, koste ook handen vol met geld. Huppa naar de gezondheids zorg, weer kortere wachtlijsten. Ik zou wel een president willen maar niet die zo machtig is al bush, dat zint me niet, krijg je van die gare types die het land overhoop gooien. Het zal uiteindlijk een democratisch gekozen regering moeten zijn die het laatste woord zou moeten hebben. De president zou ons moeten vertegenwoordigen vind ik. |
President kost echt wel net zoveel geld.
En daarbij komt ook nog, zullen we dan ook maar verjaardagen, pasen, kerstmis, sinterklaas etc. etc. afschaffen? Dat zijn ook tradities, net zoals het koningshuis. En het koningshuis kost ons burgers ongeveer 2 gulden per persoon per jaar. Zo erg is dat toch niet? Zoals ik al zei, een president kost net zoveel En om maar even naar iets leuks te kijken. Owkee, we kunnen in nederland een president kiezen. Hoe groot zou de kans zijn geweest dat Pim Fortuin president zou zijn geworden? Erg groot ben ik bang, en ik persoonlijk vind dat nou niet echt zo'n goede ontwikkeling. De massa is nou eenmaal makkelijk te beinvloeden. Tada. |
Dat jij (en ik) Fortuijn niet zo'n geschikte vent vinden om president te worden is natuurlijk geen argument waarom er geen president zou moeten komen... :)
Verder denk dat deze discussie vrij nutteloos is. Zoals Fizz al aangaf kost een president waarschijnlijk evenveel. Daarbij heeft de Koningin louter een symbolische functie in het staatsbestel en heeft de MP de taken die de President zou uitvoeren, icm de taken die de Koningin heeft. In Nederland is wel degelijke een traditie opgebouwd met het koningshuis, dat Nederland vroeger een Republiek was is natuurlijk een kulargument van jewelste. En zoals Bart zelf al aangaf in zijn openingspost, er zijn genoeg mensen heel tevreden over, die gaan dan als debiele feesten.. Waar ik het wel mee eens ben is dat het Koningshuis best wel wat minder zou mogen krijgen en dat al die neven en nichten zichzelf uitstekend kunnen bedruipen. Maar goed, dan praat je over peanuts ivm andere uitgaven... :z |
Er gaat echt wel meer dan 2 miljoen euro per jaar naar de monarchie, hoor :Y) Een president verdient echt niet zo veel, bovendien valt de minister-presidentpost in zo'n geval weg. We moeten ons niet te blind staren op het amerikaanse model, dat moeten we namelijk niet eens wíllen. Bovendien, Tijs, weet jij net zo goed als ik dat diezelfde hossende menigte net zo makkelijk achter een president gaat staan. Zij hebben namelijk geen mening. Als de TV hen zegt dat een president geweldig zou zijn, dan vinden zij het ook. De macht van de media geldt als een idioot voor dat soort types. Jammer maar helaas! Noem eens een argument waarom wel wél het koningshuis zouden moeten houden :?
|
En op welke gronden denk jij dan te weten wat het beste voor die zogenaamde menigte is, Bart?
|
Citaat:
|
Ik heb niets met het koningshuis, maar er zijn genoeg mensen die daar wel iets mee hebben.
Verder zijn de argumenten die jij noemt niet al te sterk, hoewel dat op het eerste oog wel zo lijkt. De koning heeft slechts een symbolische functie in onze democratie, 'betere' democratie is dus geen argument.. Nutteloos is het dus ook niet, het zorgt voor vermaak van vele mensen. Geldbesparend kan ik een eind in meegaan. Er zijn een groot aantal nutteloze neven en nichten die wel zakken met geld krijgen. Daarbij kan de koningin ook best rondkomen met een wat kleinere toelage. Maar verder gelden de meeste argumenten die jij tegen de koningin noemt ook tegen een eventuele president.. Met dan als verschil dat de koning(in) speciaal getraind wordt voor deze functie, terwijl elke nobody met uitstraling (jim ;)) bijvoorbeeld president kan worden, met daadwerkelijk macht, ipv de symbolische functie van de koningin. |
Citaat:
Vermaak voor mensen, daar hebben we zat andere recreatie-gelegenheden voor. Daarvoor hoeven we niet te bezuinigen op veel belangrijker zaken, zodat de monarchie nog meer geld kan krijgen. Bovendien zie ik niet in waarom er geld naar de monarchie dient te gaan, voor het 'vermaak' waar jij het over hebt hoeven zij geen geld te krijgen, dat kunnen zij ook door hard te werken verdienen. DUS, afschaffen die zooi. |
Schaf dat Carnaval maar af, koninginnedag moet blijven :yes:
ff serieus nu. 8| zoals Fizz zegt, een president shit zooi zal wel evenveel of misschien wel meer kosten dan t koningshuis, daarbij levert het koningshuis zelf geld op, want er zijn veel buitenlanders die ons koningshuis zeer boeiend vinden. Ook zal het reorganiseren van het land tijd en geld kosten. Ik zie er eigenlijk alleen maar nadelen aan. Alleen zonen en dochters van een huidige of vroegere koning of koningin krijgen een bijdrage van t rijk in ruil voor activiteiten die ook weer voor het rijk geld opbrengen. Dan ook nog een de commercie en de roddelpers die er heerlijk van leeft en niet te vergeten onze heerlijke koninginnedag :9. Ik mag misschien wel zo'n dom achterlijk schaap zijn, maar t oranje gevoel vind ik gewoon heerlijk. :love: |
Je bent een dom schaap ja. Een koningshuis kost op jaarbasis 10-tallen miljoenen. Iemand hier heeft ooit gezegt dat een president net zoveel kost, en nu roept iedereen dat maar naar, terwijl een president maar een scheintje kost van een koningshuis. Bovendien zijn de industriéen die erop leven totaal niet relevant. Een roddelpers kan makkelijk andere bronnen zoeken, daar hebben wij totaal geen baat bij. Toerisme komt slechts sporadisch voor een koningshuis naar Nederland. Neem een voorbeeld aan de VS, het witte huis is toch écht wereldberoemd. Koninginnedag is daarnaast een feestdag zonder enige achtergrond. Zelfs bevrijdingsdag, een feest voor allure, wordt door het domme nederlandse deel van de bevolking verpulvert tot een 2e koninginnedag. Het herdenken komt er totaal niet aan te pas. Zelfs ons Nationale elftal ontkomt er niet aan. De stadions zitten vol met pseudo-persoonlijkheden, die getooid in een oranje molen 11 voetballers in een oranje shirt staan aan te moedigen. Terwijl onze kleuren toch écht rood-wit-blauw zijn.
Een president zou miljoenen schelen, en ook over hem kan de roddelpers genoeg schrijven, daar hebben wij geen monarchie voor nodig :no: |
de voetballers vertegenwoordigen toch het koninkrijk der nederlanden? min of meer gefundeerd door: Willem van Oranje . kvind het een goed gepaste kleur voor het team.
|
Citaat:
De enige mensen van het koningshuis die geld krijgen zijn beatrix, haar ouders, en willemalexander en maxima. Er even van uitgaand dat deze mensen 5 ton per persoon per jaar krijgen zit je op 2,5 miljoen. Verder komt daar nog kosten bij voor het onderhoud van paleisen e.d. maar die zijn bijna allemaal eigendom van de staat dus die kosten hou je hoe dat ook in het kader van behoud van nationaal erfgoed. verder komt er natuurlijk wat kosten bij voor beveiliging e.d. Als we dit alles zouden vervangen door een president kom je minstens aan de zelfde kosten. Bovendien verlies je een nationaal beeld dat wereldwijd bekent is. Het enige wat je er voor terug krijgt is zo'n nietszeggende president die elke 4 jaar weer van gezicht veranderd. Bovendien brengt het koningshuis natuurlijk ook nog eens veel geld in het laatje door touristme. Dat lukt je met een president echt niet :) |
Check je bronnen, Jochem :no: Er gaat veel meer geld naar de monarchie (want zo heet de uitgavenpost). Daar hoort veel meer bij dan alleen het geld dat die stakkers krijgen. Ik mee te weten dat het boven de 40 miljoen euro uitkomt :no:
|
[schaapmode]blehhhheheheehee[/schaapmode]
|
Het probleem met de monarchie is dit: het staatshoofd wordt niet geselecteerd op grond van geschiktheid of op grond van de wil van de bevolking, maar gewoon op grond van geboorte. Je wijst toch ook niet de oudste zoon of dochter van de buschauffeur van lijn 11 aan als de nieuwe buschauffeur van lijn 11? Bovendien is een koning of koningin in principe staatshoofd voor het leven. Met een slechte president hoef je het nog maar vier jaar uit te zingen en zelfs dan nog is er de mogelijkheid tot impeachment. Een koning zet je niet zomaar af, dan moet hij het wel heel erg bont gemaakt hebben.
|
Citaat:
|
Jah hier ook, maar daar gaat het niet over. In theorie is de koning of koningin wel nog steeds het staatshoofd, hij/zij heeft niet veel te zeggen, maar toch moet hij/zij alle besluiten goedkeuren of ondertekenen, maakt nu niet uit. Hij/zij heeft een ceremoniële functie, en een functie is en blijft een functie.
Daar moet je geschikt voor zijn, dat kan niet omdat je toevallig zoon van de vorige koning bent. |
het koningshuis moet gewoon blijven, ja kan de koningin toch niet doodmaken :)
|
Citaat:
|
LOL, inderdaad :D..
Phit, wanneer die koning toch niets te vertellen heeft, kunnen we het toch net zo goed afschaffen? |
Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 07:39. |
Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.