Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 19 August 2003, 12:41   #1
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Exclamation Koningshuis, weg ermee!!

Tja, laatst bij de begrafenis van één van die stakkers werd mij, terecht overigens, erop gewezen dat dat welicht niet het gepaste moment was om de discussie te voeren. Dan nu maar. Het koningshuis is enkel oubollige folklore. Het dient nergens meer voor. Maar wat gebeurt er wel? Terwijl heel Nederland erop achteruit moet gaat er nóg meer geld naar het koningshuis! Bovendien, maar dat is persoonlijk, erger ik mij mateloos aan die domme Nederlanders (en dat zijn er héél veel) die feestend op straat staan bij debiele feesten als Koninginnedag enzovoorts. Wat mij betreft schaffen we dat helemaal af, gaan de sloebers maar eens werken voor de centen en krijgen we een President!
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 August 2003, 12:42   #2
Setragasj
mycodenameis:edman

Setragasj's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar Setragasj
Standaard

helemaal mee eens.
Oud 19 August 2003, 12:46   #3
Hanky
Guest

Standaard Re: Koningshuis, weg ermee!!

Citaat:
Originally posted by bartje518
Tja, laatst bij de begrafenis van één van die stakkers werd mij, terecht overigens, erop gewezen dat dat welicht niet het gepaste moment was om de discussie te voeren. Dan nu maar. Het koningshuis is enkel oubollige folklore. Het dient nergens meer voor. Maar wat gebeurt er wel? Terwijl heel Nederland erop achteruit moet gaat er nóg meer geld naar het koningshuis! Bovendien, maar dat is persoonlijk, erger ik mij mateloos aan die domme Nederlanders (en dat zijn er héél veel) die feestend op straat staan bij debiele feesten als Koninginnedag enzovoorts. Wat mij betreft schaffen we dat helemaal af, gaan de sloebers maar eens werken voor de centen en krijgen we een President!
Nice Post !!
Helemaal mee eens , er zijn inderdaad echt veeeeeel domme nederlanders. Gelukkig ga verhuizen !!( maja , dat zal nog wel een paar jaar duren ).
  Met citaat antwoorden
Oud 19 August 2003, 12:48   #4
Nightwolf
Nerd

Nightwolf's Avatar

Standaard Re: Koningshuis, weg ermee!!

Citaat:
en krijgen we een President!
wat moet die eigenlijk dan doen? ook toch vrij weinig?
Oud 19 August 2003, 12:49   #5
Hanky
Guest

Standaard Re: Re: Koningshuis, weg ermee!!

Citaat:
Originally posted by Nightwolf
wat moet die eigenlijk dan doen? ook toch vrij weinig?
't zelfde als president bush doet.......
  Met citaat antwoorden
Oud 19 August 2003, 12:52   #6
Nightwolf
Nerd

Nightwolf's Avatar

Standaard

zie m'n laatste post
Oud 19 August 2003, 12:53   #7
Setragasj
mycodenameis:edman

Setragasj's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar Setragasj
Standaard

Citaat:
Originally posted by Nightwolf
zie m'n laatste post
Oud 19 August 2003, 12:59   #8
Hanky
Guest

Standaard

gelezen
  Met citaat antwoorden
Oud 19 August 2003, 13:01   #9
Nightwolf
Nerd

Nightwolf's Avatar

Standaard

nou als je er op kan antwoorden, des te beter en anders post je niks als je t niet weet
Oud 19 August 2003, 14:41   #10
Hanky
Guest

Standaard

uhm... jongens ff ontopic plz
  Met citaat antwoorden
Oud 19 August 2003, 18:37   #11
inVision
Guest

Standaard

Mee eens, maar wil er geen president voor terug! gewoon een gereorganiseerde (goed werkende (aan duidelijke regels gebonden en in de grondwet opgenomen)) regering!
  Met citaat antwoorden
Oud 19 August 2003, 18:41   #12
dext0r
veteraan

dext0r's Avatar

Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

Citaat:
domme Nederlanders (en dat zijn er héél veel) die feestend op straat staan bij debiele feesten als Koninginnedag enzovoorts.
of euhm.. domme feesten zoals voetbal overwinningen enzo..,

Oud 19 August 2003, 18:42   #13
dext0r
veteraan

dext0r's Avatar

Standaard Re: Re: Re: Koningshuis, weg ermee!!

Citaat:
Originally posted by Hanky
't zelfde als president bush doet.......
als dat zo is, geef ik gerust het koningshuis een schepje meer en mogen ze blijven..
Oud 19 August 2003, 18:52   #14
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Standaard

Citaat:
Originally posted by dext0r
of euhm.. domme feesten zoals voetbal overwinningen enzo..,

Dan vált er voor sommigen tenminste wat te vieren. Nu staan we ongemeend blij te zijn voor een verjaardag van iemand die totaal niets nuttigs heeft gepresteerd in het leven, en haar rijkdom dankt aan onze belastingcenten.

Een president zou dezelfde bevoegdheden kunnen hebben als een Minister-president? Zoiets? We hoeven niet per se het amerikaanse model erop na te houden..
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
Oud 19 August 2003, 19:52   #15
Hanky
Guest

Standaard Re: Re: Re: Re: Koningshuis, weg ermee!!

Citaat:
als dat zo is, geef ik gerust het koningshuis een schepje meer en mogen ze blijven..
haha , oke , uhm... misschien hetzelfde als een "andere" president ?
  Met citaat antwoorden
Oud 19 August 2003, 20:13   #16
PFP
Guest

Standaard

ik word gewoon president!
  Met citaat antwoorden
Oud 19 August 2003, 20:28   #17
Hanky
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by PFP
ik word gewoon president!
haha , kan je dat aan ?

Nee ff serieus , ik denk dat we bush tot mede president van nederland maken ( zullen veeeeeeeeeeeel mensen blij mee zijn )
  Met citaat antwoorden
Oud 21 August 2003, 08:05   #18
anemic
Guest

Standaard

Citaat:
haha , kan je dat aan ?

Nee ff serieus , ik denk dat we bush tot mede president van nederland maken ( zullen veeeeeeeeeeeel mensen blij mee zijn )
of niet
  Met citaat antwoorden
Oud 21 August 2003, 09:45   #19
Assasin
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by anemic
of niet
Ik wel.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 August 2003, 12:29   #20
Ar-Tuur
Guest

Standaard

Tja, het is wel een traditie van vroeger en er is wat voor te zeggen om de weinige traditie die we in Nederland hebben, in stand te houden. Maar als je er nuchter naar kijkt, dan is het koningshuis niet echt meer van deze tijd en heeft het eigenlijk geen functie meer. Willem-Alexander maakt zich nog wel nuttig, maar dat kan hij ook zonder kroonprins te zijn. Maar afgeschaft zal het voorlopig wel niet worden, d'r zal wel teveel weerstand voor zijn. Maar ik raak er meer en meer van overtuigd dat we maar een republiek moeten worden.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 August 2003, 13:36   #21
Assasin
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Ar-Tuur
Tja, het is wel een traditie van vroeger en er is wat voor te zeggen om de weinige traditie die we in Nederland hebben, in stand te houden.
Wij waren anders al in de 17de eeuw een republiek dus dat is een iets oudere traditie.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 August 2003, 17:25   #22
dext0r
veteraan

dext0r's Avatar

Standaard

Citaat:
Originally posted by Assasin
Wij waren anders al in de 17de eeuw een republiek dus dat is een iets oudere traditie.
ej, nog vroeger waren wij een duits/germaans keizerrijk...
sigh, kun je daarop doorgaan?
Oud 21 August 2003, 17:38   #23
Babysmurfie
Guest

Standaard

Ben ook voorstander van een republiek.
Een koningshuis is ondemocratisch, en de leden kunnen niet zelf beslissen wat ze met hun leven willen doen, want dat ligt al vast. Een president kiest er zelf voor.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 August 2003, 23:09   #24
Forza
Guest

Standaard

helemaal mee eens

godverdomme rijkste mense van Nederland, en dan gaat die klote prins trouwe, en verwachte ze ook nog es dat wie die klote bruiloft gaan betalen!!! echt schandalig
  Met citaat antwoorden
Oud 22 August 2003, 09:20   #25
PFP
Guest

Standaard

Citaat:
ej, nog vroeger waren wij een duits/germaans keizerrijk...
sigh, kun je daarop doorgaan?
hij heeft natuurlijk wel gelijk, ons koningshuis heeft zichzelf tot koning uitgeroepen en heeft een verleden dat niet is te vergelijken met het veel oudere Engelse Franse en Spaanse kopningshuis
  Met citaat antwoorden
Oud 22 August 2003, 15:11   #26
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Standaard

Citaat:
Originally posted by Forza
helemaal mee eens

godverdomme rijkste mense van Nederland, en dan gaat die klote prins trouwe, en verwachte ze ook nog es dat wie die klote bruiloft gaan betalen!!! echt schandalig
Jah, ze kwamen hier meen ik langs de deur voor 'het cadeau van het volk ofzo'. Hehe, die deur bij ons is nog nooit zo hard dicht gemept geloof ik . En dan een feest geven in dat joden-stadion.. Brrr, een zware tijd was dat voor mij. En PFP heeft natuurlijk gelijk alsie zegt dat het koningshuis nog nooit iets van waarde heeft gedaan. (en al was dat wel zo, de huidige generatie hoeft daarom niet miljoenen aan belastinggeld te vangen). Daarnaast kunnen we voor die pieken mooi de wachtlijsten in de zorg wat verkorten, of wat leraren opleiden!!
Oud 22 August 2003, 16:32   #27
Hanky
Guest

Standaard

Citaat:
Jah, ze kwamen hier meen ik langs de deur voor 'het cadeau van het volk ofzo'. Hehe, die deur bij ons is nog nooit zo hard dicht gemept geloof ik . En dan een feest geven in dat joden-stadion.. Brrr, een zware tijd was dat voor mij. En PFP heeft natuurlijk gelijk alsie zegt dat het koningshuis nog nooit iets van waarde heeft gedaan. (en al was dat wel zo, de huidige generatie hoeft daarom niet miljoenen aan belastinggeld te vangen). Daarnaast kunnen we voor die pieken mooi de wachtlijsten in de zorg wat verkorten, of wat leraren opleiden!!
Hoe jij dat noemt "joden-stadion" slaat echt nergens op , ten eerste het De Arena , en ten tweede snap ik niet wat joden ermee te maken hebben
  Met citaat antwoorden
Oud 22 August 2003, 20:47   #28
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Standaard

Citaat:
Hoe jij dat noemt "joden-stadion" slaat echt nergens op , ten eerste het De Arena , en ten tweede snap ik niet wat joden ermee te maken hebben
Ze noemen zichzelf anders joden
Oud 22 August 2003, 23:57   #29
dext0r
veteraan

dext0r's Avatar

Standaard

Citaat:
Originally posted by PFP
hij heeft natuurlijk wel gelijk, ons koningshuis heeft zichzelf tot koning uitgeroepen en heeft een verleden dat niet is te vergelijken met het veel oudere Engelse Franse en Spaanse kopningshuis
ej in de tijd van de kruistochten en karel de grote verdreven wij de moren...
Oud 23 August 2003, 08:38   #30
Hanky
Guest

Standaard

Citaat:
Ze noemen zichzelf anders joden
oh.....
  Met citaat antwoorden
Oud 23 August 2003, 09:58   #31
TheGroovMaster
Über Mensch

TheGroovMaster's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar TheGroovMaster
Standaard

Citaat:
ej in de tijd van de kruistochten en karel de grote verdreven wij de moren...
mierenneuker

Maar ik ben ook voor een republiek. Het koningshuis kost ons zakken vol belastings geld wat inderdaat zoals bartje zegt beter naar de gezondheids zorg en onderwijs kan gaan. Investeren voor de langere termijn.
Tuurlijk gaan een aantal feest dagen verloren zoals koninginnen dag maar daarvoor krijgen we een vrijheids dag terug
Al dat gedoe met feesten begravenissen trouwerijen kost het volk gewoon zoooo veel geld, hoeveel koste die trouwerij van maxima en willempie ook alweer, 3 miljoen als het niet meer was?? goeie inkomer voor het leraren tekort. De begravenis ook, koste ook handen vol met geld. Huppa naar de gezondheids zorg, weer kortere wachtlijsten.

Ik zou wel een president willen maar niet die zo machtig is al bush, dat zint me niet, krijg je van die gare types die het land overhoop gooien. Het zal uiteindlijk een democratisch gekozen regering moeten zijn die het laatste woord zou moeten hebben. De president zou ons moeten vertegenwoordigen vind ik.
TheGroovMaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 August 2003, 13:30   #32
FiZz
Guest

Standaard

President kost echt wel net zoveel geld.

En daarbij komt ook nog, zullen we dan ook maar verjaardagen, pasen, kerstmis, sinterklaas etc. etc. afschaffen? Dat zijn ook tradities, net zoals het koningshuis.

En het koningshuis kost ons burgers ongeveer 2 gulden per persoon per jaar. Zo erg is dat toch niet? Zoals ik al zei, een president kost net zoveel

En om maar even naar iets leuks te kijken. Owkee, we kunnen in nederland een president kiezen. Hoe groot zou de kans zijn geweest dat Pim Fortuin president zou zijn geworden? Erg groot ben ik bang, en ik persoonlijk vind dat nou niet echt zo'n goede ontwikkeling. De massa is nou eenmaal makkelijk te beinvloeden.

Tada.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 August 2003, 14:46   #33
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

Dat jij (en ik) Fortuijn niet zo'n geschikte vent vinden om president te worden is natuurlijk geen argument waarom er geen president zou moeten komen...

Verder denk dat deze discussie vrij nutteloos is. Zoals Fizz al aangaf kost een president waarschijnlijk evenveel. Daarbij heeft de Koningin louter een symbolische functie in het staatsbestel en heeft de MP de taken die de President zou uitvoeren, icm de taken die de Koningin heeft.

In Nederland is wel degelijke een traditie opgebouwd met het koningshuis, dat Nederland vroeger een Republiek was is natuurlijk een kulargument van jewelste.
En zoals Bart zelf al aangaf in zijn openingspost, er zijn genoeg mensen heel tevreden over, die gaan dan als debiele feesten..

Waar ik het wel mee eens ben is dat het Koningshuis best wel wat minder zou mogen krijgen en dat al die neven en nichten zichzelf uitstekend kunnen bedruipen. Maar goed, dan praat je over peanuts ivm andere uitgaven...
Oud 23 August 2003, 17:56   #34
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Standaard

Er gaat echt wel meer dan 2 miljoen euro per jaar naar de monarchie, hoor Een president verdient echt niet zo veel, bovendien valt de minister-presidentpost in zo'n geval weg. We moeten ons niet te blind staren op het amerikaanse model, dat moeten we namelijk niet eens wíllen. Bovendien, Tijs, weet jij net zo goed als ik dat diezelfde hossende menigte net zo makkelijk achter een president gaat staan. Zij hebben namelijk geen mening. Als de TV hen zegt dat een president geweldig zou zijn, dan vinden zij het ook. De macht van de media geldt als een idioot voor dat soort types. Jammer maar helaas! Noem eens een argument waarom wel wél het koningshuis zouden moeten houden
Oud 23 August 2003, 18:32   #35
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

En op welke gronden denk jij dan te weten wat het beste voor die zogenaamde menigte is, Bart?
Oud 23 August 2003, 18:53   #36
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Standaard

Citaat:
Originally posted by Tyskie
En op welke gronden denk jij dan te weten wat het beste voor die zogenaamde menigte is, Bart?
Aangezien er een heleboel argumenten verzonnen kunnen worden waarom het koningshuis weg moet (geldbesparend, nutteloos, republiek zorgt voor een betere democratie). En jij mij er niet zo snel een kan noemen voor het behoud van een koningshuis?
Oud 23 August 2003, 20:03   #37
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

Ik heb niets met het koningshuis, maar er zijn genoeg mensen die daar wel iets mee hebben.

Verder zijn de argumenten die jij noemt niet al te sterk, hoewel dat op het eerste oog wel zo lijkt.
De koning heeft slechts een symbolische functie in onze democratie, 'betere' democratie is dus geen argument..
Nutteloos is het dus ook niet, het zorgt voor vermaak van vele mensen.
Geldbesparend kan ik een eind in meegaan. Er zijn een groot aantal nutteloze neven en nichten die wel zakken met geld krijgen. Daarbij kan de koningin ook best rondkomen met een wat kleinere toelage.

Maar verder gelden de meeste argumenten die jij tegen de koningin noemt ook tegen een eventuele president.. Met dan als verschil dat de koning(in) speciaal getraind wordt voor deze functie, terwijl elke nobody met uitstraling (jim ) bijvoorbeeld president kan worden, met daadwerkelijk macht, ipv de symbolische functie van de koningin.
Oud 23 August 2003, 20:17   #38
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Standaard

Citaat:
Originally posted by Tyskie
Ik heb niets met het koningshuis, maar er zijn genoeg mensen die daar wel iets mee hebben.

Verder zijn de argumenten die jij noemt niet al te sterk, hoewel dat op het eerste oog wel zo lijkt.
De koning heeft slechts een symbolische functie in onze democratie, 'betere' democratie is dus geen argument..
Nutteloos is het dus ook niet, het zorgt voor vermaak van vele mensen.
Geldbesparend kan ik een eind in meegaan. Er zijn een groot aantal nutteloze neven en nichten die wel zakken met geld krijgen. Daarbij kan de koningin ook best rondkomen met een wat kleinere toelage.

Maar verder gelden de meeste argumenten die jij tegen de koningin noemt ook tegen een eventuele president.. Met dan als verschil dat de koning(in) speciaal getraind wordt voor deze functie, terwijl elke nobody met uitstraling (jim ) bijvoorbeeld president kan worden, met daadwerkelijk macht, ipv de symbolische functie van de koningin.
Een koningin wordt getraint? Waarvoor? Lintjes doorknippen? En wie zegt dat ze de overige ongetwijfeld cruciale functies die ze heeft wel goed uitoefent?

Vermaak voor mensen, daar hebben we zat andere recreatie-gelegenheden voor. Daarvoor hoeven we niet te bezuinigen op veel belangrijker zaken, zodat de monarchie nog meer geld kan krijgen. Bovendien zie ik niet in waarom er geld naar de monarchie dient te gaan, voor het 'vermaak' waar jij het over hebt hoeven zij geen geld te krijgen, dat kunnen zij ook door hard te werken verdienen. DUS, afschaffen die zooi.
Oud 26 August 2003, 21:19   #39
The Phit
Guest

Standaard

Schaf dat Carnaval maar af, koninginnedag moet blijven

ff serieus nu.
zoals Fizz zegt, een president shit zooi zal wel evenveel of misschien wel meer kosten dan t koningshuis, daarbij levert het koningshuis zelf geld op, want er zijn veel buitenlanders die ons koningshuis zeer boeiend vinden. Ook zal het reorganiseren van het land tijd en geld kosten. Ik zie er eigenlijk alleen maar nadelen aan. Alleen zonen en dochters van een huidige of vroegere koning of koningin krijgen een bijdrage van t rijk in ruil voor activiteiten die ook weer voor het rijk geld opbrengen. Dan ook nog een de commercie en de roddelpers die er heerlijk van leeft en niet te vergeten onze heerlijke koninginnedag .
Ik mag misschien wel zo'n dom achterlijk schaap zijn, maar t oranje gevoel vind ik gewoon heerlijk.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 August 2003, 21:36   #40
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Standaard

Je bent een dom schaap ja. Een koningshuis kost op jaarbasis 10-tallen miljoenen. Iemand hier heeft ooit gezegt dat een president net zoveel kost, en nu roept iedereen dat maar naar, terwijl een president maar een scheintje kost van een koningshuis. Bovendien zijn de industriéen die erop leven totaal niet relevant. Een roddelpers kan makkelijk andere bronnen zoeken, daar hebben wij totaal geen baat bij. Toerisme komt slechts sporadisch voor een koningshuis naar Nederland. Neem een voorbeeld aan de VS, het witte huis is toch écht wereldberoemd. Koninginnedag is daarnaast een feestdag zonder enige achtergrond. Zelfs bevrijdingsdag, een feest voor allure, wordt door het domme nederlandse deel van de bevolking verpulvert tot een 2e koninginnedag. Het herdenken komt er totaal niet aan te pas. Zelfs ons Nationale elftal ontkomt er niet aan. De stadions zitten vol met pseudo-persoonlijkheden, die getooid in een oranje molen 11 voetballers in een oranje shirt staan aan te moedigen. Terwijl onze kleuren toch écht rood-wit-blauw zijn.

Een president zou miljoenen schelen, en ook over hem kan de roddelpers genoeg schrijven, daar hebben wij geen monarchie voor nodig
Oud 26 August 2003, 21:40   #41
dext0r
veteraan

dext0r's Avatar

Standaard

de voetballers vertegenwoordigen toch het koninkrijk der nederlanden? min of meer gefundeerd door: Willem van Oranje . kvind het een goed gepaste kleur voor het team.
Oud 26 August 2003, 22:07   #42
Jochemmm
jocking

Jochemmm's Avatar

Stuur een bericht via ICQ naar Jochemmm Stuur een bericht via AIM naar Jochemmm
Standaard

Citaat:
Je bent een dom schaap ja. Een koningshuis kost op jaarbasis 10-tallen miljoenen. Iemand hier heeft ooit gezegt dat een president net zoveel kost, en nu roept iedereen dat maar naar, terwijl een president maar een scheintje kost van een koningshuis. Bovendien zijn de industriéen die erop leven totaal niet relevant. Een roddelpers kan makkelijk andere bronnen zoeken, daar hebben wij totaal geen baat bij. Toerisme komt slechts sporadisch voor een koningshuis naar Nederland. Neem een voorbeeld aan de VS, het witte huis is toch écht wereldberoemd. Koninginnedag is daarnaast een feestdag zonder enige achtergrond. Zelfs bevrijdingsdag, een feest voor allure, wordt door het domme nederlandse deel van de bevolking verpulvert tot een 2e koninginnedag. Het herdenken komt er totaal niet aan te pas. Zelfs ons Nationale elftal ontkomt er niet aan. De stadions zitten vol met pseudo-persoonlijkheden, die getooid in een oranje molen 11 voetballers in een oranje shirt staan aan te moedigen. Terwijl onze kleuren toch écht rood-wit-blauw zijn.

Een president zou miljoenen schelen, en ook over hem kan de roddelpers genoeg schrijven, daar hebben wij geen monarchie voor nodig
10 tallen miljoenen is enigsinds overdreven.

De enige mensen van het koningshuis die geld krijgen zijn beatrix, haar ouders, en willemalexander en maxima. Er even van uitgaand dat deze mensen 5 ton per persoon per jaar krijgen zit je op 2,5 miljoen.
Verder komt daar nog kosten bij voor het onderhoud van paleisen e.d. maar die zijn bijna allemaal eigendom van de staat dus die kosten hou je hoe dat ook in het kader van behoud van nationaal erfgoed.
verder komt er natuurlijk wat kosten bij voor beveiliging e.d.

Als we dit alles zouden vervangen door een president kom je minstens aan de zelfde kosten. Bovendien verlies je een nationaal beeld dat wereldwijd bekent is. Het enige wat je er voor terug krijgt is zo'n nietszeggende president die elke 4 jaar weer van gezicht veranderd.
Bovendien brengt het koningshuis natuurlijk ook nog eens veel geld in het laatje door touristme. Dat lukt je met een president echt niet
Jochemmm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 August 2003, 22:28   #43
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Standaard

Check je bronnen, Jochem Er gaat veel meer geld naar de monarchie (want zo heet de uitgavenpost). Daar hoort veel meer bij dan alleen het geld dat die stakkers krijgen. Ik mee te weten dat het boven de 40 miljoen euro uitkomt
Oud 27 August 2003, 12:01   #44
The Phit
Guest

Standaard

[schaapmode]blehhhheheheehee[/schaapmode]
  Met citaat antwoorden
Oud 27 August 2003, 12:17   #45
Babysmurfie
Guest

Standaard

Het probleem met de monarchie is dit: het staatshoofd wordt niet geselecteerd op grond van geschiktheid of op grond van de wil van de bevolking, maar gewoon op grond van geboorte. Je wijst toch ook niet de oudste zoon of dochter van de buschauffeur van lijn 11 aan als de nieuwe buschauffeur van lijn 11? Bovendien is een koning of koningin in principe staatshoofd voor het leven. Met een slechte president hoef je het nog maar vier jaar uit te zingen en zelfs dan nog is er de mogelijkheid tot impeachment. Een koning zet je niet zomaar af, dan moet hij het wel heel erg bont gemaakt hebben.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 August 2003, 12:29   #46
The Phit
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Babysmurfie
Het probleem met de monarchie is dit: het staatshoofd wordt niet geselecteerd op grond van geschiktheid of op grond van de wil van de bevolking, maar gewoon op grond van geboorte. Je wijst toch ook niet de oudste zoon of dochter van de buschauffeur van lijn 11 aan als de nieuwe buschauffeur van lijn 11? Bovendien is een koning of koningin in principe staatshoofd voor het leven. Met een slechte president hoef je het nog maar vier jaar uit te zingen en zelfs dan nog is er de mogelijkheid tot impeachment. Een koning zet je niet zomaar af, dan moet hij het wel heel erg bont gemaakt hebben.
hier in nederland heeft de koning of koningin nooit t hoogste woord, dat is altijd de premier. Veel heeft een koning of koningin niet in te brengen, juist om die reden.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 August 2003, 12:35   #47
Babysmurfie
Guest

Standaard

Jah hier ook, maar daar gaat het niet over. In theorie is de koning of koningin wel nog steeds het staatshoofd, hij/zij heeft niet veel te zeggen, maar toch moet hij/zij alle besluiten goedkeuren of ondertekenen, maakt nu niet uit. Hij/zij heeft een ceremoniële functie, en een functie is en blijft een functie.
Daar moet je geschikt voor zijn, dat kan niet omdat je toevallig zoon van de vorige koning bent.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 August 2003, 12:38   #48
Kire
Guest

Standaard

het koningshuis moet gewoon blijven, ja kan de koningin toch niet doodmaken

Laatst aangepast door Dimas : 27 August 2003 om 13:15
  Met citaat antwoorden
Oud 27 August 2003, 13:15   #49
Dimas
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Kire
het koningshuis moet gewoon blijven, ja kan de koningin toch niet doodmaken
alsof de koningin dood moet als het koningshuis wordt afgeschaft . Ga eerst is nadenken voordat je iets post
  Met citaat antwoorden
Oud 27 August 2003, 13:18   #50
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Standaard

LOL, inderdaad ..

Phit, wanneer die koning toch niets te vertellen heeft, kunnen we het toch net zo goed afschaffen?
Antwoord

Berichting Regels