Leerlingen.com Forum

Leerlingen.com Forum (https://forum.leerlingen.com/vbb/index.php)
-   Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden (https://forum.leerlingen.com/vbb/forumdisplay.php?f=12)
-   -   brommer leeftijd, rijbewijs gekte (https://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=41692)

PFP 9 January 2004 11:00

brommer leeftijd, rijbewijs gekte

Citaat:

Brommerleeftijd verhogen naar zeventien

Gepubliceerd op vrijdag 09 januari 2004

De minimumleeftijd voor het rijden op een brommer moet worden verhoogd. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat schrijft vandaag in een brief aan de Tweede Kamer dat de leeftijd van zestien naar zeventien moet worden gebracht.
Veiligheid
Volgens de minister schatten zestienjarigen verkeerssituaties minder goed in. De jongste bromfietsers zijn het vaakst betrokken bij ongelukken. In de praktijk zou het plan moeten leiden tot 54 minder doden in het verkeer en een daling van het aantal ziekenhuisgewonden met 1500.

Tegelijk met de leeftijdsverhoging wordt het verplichte kenteken voor brom-en snorfietsen ingevoerd.

De kosten van het plan bedragen jaarlijks 78 miljoen euro, de zogeheten 'maatschappelijke baten' worden vijfmaal hoger geschat, zo'n 402 miljoen euro.

De organisatie voor verkeersveiligheid 3VO juicht het plan toe, maar had nog liever achttien jaar als minimumleeftijd gezien. "Bij een verhoging naar 17 jaar scheelt dat zeventien doden per jaar blijkt uit onderzoek, maar bij 18 jaar 44," aldus een woordvoerster voor Radio 1 Journaal vrijdag.

In oktober stelde de Europese Commissie juist voor de leeftijdsgroep te verlagen van achttien naar zestien jaar. In elf EU-landen geldt dat al.

Leeftijd autorijden verlagen
Naast de leeftijdsverhoging voor brommerrijders wil het ministerie de mogelijkheid onderzoeken om jongeren vanaf hun 17e autorijlessen te laten nemen zodat ze alvast ervaring op kunnen doen. Zo wil de bewindsvrouw jongeren prikkelen de ´brommerfase´ over te slaan.

Verder komt er een proef met verplichte nascholing voor mensen die hun rijbewijs hebben. Ook wordt de ´gevaarherkenningstoets´ een nieuw onderdeel in het rijexamen. Deze is minder gericht op het oplepelen van feitelijke kennis en meer op inzicht en juist handelen in verkeerssituaties.

Het zogenoemde strafpuntenrijbewijs lijkt van de baan. Daarbij zouden alle bestuurders voor lichte en zware overtredingen punten krijgen en bij 19 punten het rijbewijs moeten inleveren. Uit onderzoek blijkt dat zo´n systeem veel administratieve rompslomp geeft en geen wezenlijke bijdrage levert aan verbetering van de verkeersveiligheid.

Het plan zou in 2006 in moeten gaan.
www.planet.nl
Moet niet veel gekker worden in Nederland

:no:

Sander 9 January 2004 11:12

Van mij mogen ze, heb nooit veel om die dingen gegeven.
Maar kan me voorstellen dat veel mensen het er niet mee eens gaan zijn.

Maar daarnaast is het wel makkelijk als je een jaar eerder kunt beginnen met rijlessen.

bartje518 9 January 2004 11:36

Brommer verhogen vind ik wanneer die cijfers kloppen prima, maar om dan het rijbewijs naar beneden te halen :no: Ze zegt zelf dat wanneer je de brommer naar 18 jaar doet, dat er dan nog minder dodelijke slachtoffers zouden vallen (zelfs meer dan van 16 naar 17!), en dan ga je het rijbewijs naar 17 doen? :?

Mozzel 9 January 2004 11:56

niet doen... ik wil op een brommer rijden !

Stapper 9 January 2004 11:59

vind dit echt onzin
het is wel zo dat vele jongeren op brommers een gevaar op de weg zijn, maar dat komt dan omdat die is opgevoerd
een strenger beleid op brommers en opvoeren is beter

ook is het rijbewijs erg makkelijk te halen, 50 nutteloze vragen, waarvan ook nog 5 fout mogen zijn
ze moeten er voor zorgen dat er ook een praktijk examen komt, beetje rondjes rijden op je brommer, speciale verrichtingen doen
dat is beter dan het verhogen van de leeftijd

als je 17 bent, kan je net zogoed een jaartje wachten op je auto rijbewijs, terwijl als je 16 bent, dit nog 2 jaar is, dan is het vooruitzicht naar een brommer leuker :yes:

bartje518 9 January 2004 12:00

Wat dacht je dan aan bijzondere verrichtingen stapper? 8) Fileparkeren met je brommer, hellingproef, of misschien bocht achteruit ;)

PFP 9 January 2004 12:06

Citaat:

Originally posted by bartje518
Wat dacht je dan aan bijzondere verrichtingen stapper? 8) Fileparkeren met je brommer, hellingproef, of misschien bocht achteruit ;)
hehe :D , maar ik vind het een belachelijk plan, de verkeersveiligheid in ons land schiet echt door tot buiten proportionele verhoudingen, voo je het weet moet een voetganger een loopbewijs halen op zn 16e ofzo Ze doen er gewoon alles aan om het de weggebruiker zo onaantrekkelijk mogelijk te maken om te rijden.

Stapper 9 January 2004 12:08

Citaat:

Originally posted by bartje518
zelfde dingen die er met de moter gedaan moeten worden, bochtje nemen, langzaam rijden, etc

bartje518 9 January 2004 12:09

Citaat:

Originally posted by PFP
hehe :D , maar ik vind het een belachelijk plan, de verkeersveiligheid in ons land schiet echt door tot buiten proportionele verhoudingen, voo je het weet moet een voetganger een loopbewijs halen op zn 16e ofzo Ze doen er gewoon alles aan om het de weggebruiker zo onaantrekkelijk mogelijk te maken om te rijden.
Tja, maar das het gevolg van het feit dat de wegen steeds verder dichtslippen, en de oneindige file's :(

@ Stapper: das rijvaardigheid man :)

Stapper 9 January 2004 12:14

ook goed 8)
maar dat moet gewoon ingevoerd worden, ik heb het ook gehad, dan wel van mijn vader, maar ik heb er veel aan gehad
je leert je brommer kennen en je weet wat je wel en niet kan doen

al blijft natuurlijk het hard rijden om een brommer het leukst en het gevaarlijkst
dit moet beter worden gecontroleerd, als er minder brommers te hard rijden word het vanzelf wel minder gevaarlijk
al moeten ze wel zorgen dat brommers op de weg 45 mogen en op het fietspad 30

vind de omzet van brommers op de weg ook gevaarlijk, voelde me niet veilig op mijn brommertje op de grote weg, terwijl er ook een fietspad was

ik_ben_de_man 9 January 2004 16:23

Citaat:

Originally posted by Stapper
ook goed 8)
maar dat moet gewoon ingevoerd worden, ik heb het ook gehad, dan wel van mijn vader, maar ik heb er veel aan gehad
je leert je brommer kennen en je weet wat je wel en niet kan doen

al blijft natuurlijk het hard rijden om een brommer het leukst en het gevaarlijkst
dit moet beter worden gecontroleerd, als er minder brommers te hard rijden word het vanzelf wel minder gevaarlijk
al moeten ze wel zorgen dat brommers op de weg 45 mogen en op het fietspad 30

vind de omzet van brommers op de weg ook gevaarlijk, voelde me niet veilig op mijn brommertje op de grote weg, terwijl er ook een fietspad was

ik heb juist het omgekeerde , ik rij altijd op de autoweg , omdat het fietspad erna zo slecht is , rijden ongeveer 1000 scholieren zonder licht op een fietspad van 2 a 3 kilometer. probeer daar met een scooter maar doorheen te komen.

verder vind ik die leeftijdgrenzen gewoon zo goed nu. en echt niet iedere jongere van 16 rijd als een gek op scooters/brommers. ik rijd zelf ( vind ik dan ) zeer netjes , praktijk examen vind ik aan de ene kant wel goed , je leert je brommer kennen enzow , maar aan de andere kant gaat dat waarschijnlijk weer honderden euro's kosten.:kwaaist:

Plankje 9 January 2004 16:41

hmz van mij mogen ze :). Ik heb mijn certificaat tog al... en die kunnen ze me moeilijk meer afnemen8)

ViveLaFète 9 January 2004 19:17

Citaat:

ze moeten er voor zorgen dat er ook een praktijk examen komt, beetje rondjes rijden op je brommer, speciale verrichtingen doen
dat is beter dan het verhogen van de leeftijd

Hier in Belgie (voor B-klasse) is dit al lang verplicht

Stapper 9 January 2004 19:25

Citaat:

Originally posted by ViveLaFète
Hier in Belgie (voor B-klasse) is dit al lang verplicht
:thumbsup:
maar we hebben het nu over dat stomme gezeik van een domme regering in nederland

electricity 9 January 2004 19:43

het ging er over dat die mensen op brommers te gauw stoer willen doen en daardoor te hard rijden. door ze een jaartje ta laten wachten willen ze dit verminderen, en er gebeuren teveel ongelukken met brommers en dat willen ze zeker vermindern.

door de leeftijd van 18 naar 17 voor de auto te doen willen ze dat mensen eerder voor de auto als voor de brommer kiezen.

en dat rijbewijs een een speciaal rijbewijs. deze mensen mogen alleen rijden als ze een volwassen bijrijder (met rijbewijs) hebben (vraag me af hoe ze dat willen controleren, maargoed)
en om op deze manier die mensen beter te laten rijden, en betere ervaringen op te doen. omdat er de eerste jaren nog veel ongelukken gebeuren.

ik vind het wel een goed punt. want als je 18 bent om auto te kunnen rijden, waarom dan niet 17? zoveel scheelt dat toch niet? en met een auto ga je neit zo makkelijk vet crossen als er een volwassene dr bij zit (of je moet zo'n relschopper hebben ofzo):yes:

Stapper 9 January 2004 19:47

Citaat:

Originally posted by electricity
ik vind het wel een goed punt. want als je 18 bent om auto te kunnen rijden, waarom dan niet 17? zoveel scheelt dat toch niet? en met een auto ga je neit zo makkelijk vet crossen als er een volwassene dr bij zit (of je moet zo'n relschopper hebben ofzo):yes:
als je op je 17e auto mag rijden, waarom dan niet op je 16e
zo kan je nog wel verder gaan
vind 18e goed, je word volwassen en mag dan lekker auto rijden

btw, bijrijder kunnen ze controlleren door het netzoals in frankrijk te doen, door een grote A op de achterruit te plakken
zo kan je zien dat diegene nog maar minder dan een jaar zijn rijbewijs heeft

electricity 9 January 2004 20:04

Citaat:

btw, bijrijder kunnen ze controlleren door het netzoals in frankrijk te doen, door een grote A op de achterruit te plakken
zo kan je zien dat diegene nog maar minder dan een jaar zijn rijbewijs heeft

ja maar dan kan je toch niet controleren of er echt iemand bij zit? alleen maar dat het moet...

L_angeldc 10 January 2004 17:22

ik vind het een goed plan
ik irriteer me aan al die aso mensen op hun scootertjes

en autorijden verlagen vind ik ook zeker goed, want dan zou ik nu al mijn rijbewijs kunnen halen ipv te wachten tot volgend jaar.

dit zal wel helpen mensen over te halen om meteen hun rijbewijs te halen, ipv dat ze eerst 2 jaar crossen op zon scooter en iedereen tot last zijn.

The6thgate 11 January 2004 12:21

rijbewijs invoeren voor de brommer en als de bliksem van de rijbewijs leeftijd afblijven. als die omlaag gaat verhogen ze alleen maar het aantal ongevallen als ik sommige weggebruikers nu al zie

PFP 11 January 2004 14:42

Citaat:

Originally posted by L_angeldc
ik vind het een goed plan
ik irriteer me aan al die aso mensen op hun scootertjes

onzin, ik irriteer me rot aan fietsers en daar gebeuren jaarlijks 100 keer zoveel ongelukken mee. Rijden altijd door rood en zonder licht. Soms ook nogeens 3 rijen dik. Maar wordt daar een leeftijd aan gesteld of een rijvaardigheids test? nope

Tyskie 11 January 2004 23:31

Dit zet toch geen zoden aan de dijk?

Ik zou structurele overlast-bezorgers op de scooter/ brommer gewoon de rijbevoegdheid op de scooter ontzeggen.
Drie keer aangehouden vanwege een probleem met jou op de scooter (opgevoerd, zonder helm rijden etc), telkens noteren in rijbewijs, na drie keer gewoon niet meer mogen rijden op dat ding. Worden ze daarna nog een keer aangehouden, terwijl ze niet meer mogen rijden: rijbevoegdheid voor de auto naar het 20e jaar opschroeven...
Vind ik dan. :Y)

theo tank 12 January 2004 18:13

Citaat:

Originally posted by electricity
het ging er over dat die mensen op brommers te gauw stoer willen doen en daardoor te hard rijden. door ze een jaartje ta laten wachten willen ze dit verminderen, en er gebeuren teveel ongelukken met brommers en dat willen ze zeker vermindern.

door de leeftijd van 18 naar 17 voor de auto te doen willen ze dat mensen eerder voor de auto als voor de brommer kiezen.

en dat rijbewijs een een speciaal rijbewijs. deze mensen mogen alleen rijden als ze een volwassen bijrijder (met rijbewijs) hebben (vraag me af hoe ze dat willen controleren, maargoed)
en om op deze manier die mensen beter te laten rijden, en betere ervaringen op te doen. omdat er de eerste jaren nog veel ongelukken gebeuren.

Waarom moet de leeftijdsdrempel voor brommers wel omhoog, omdat zou schelen en voor het rijbewijs omlaag omdat "dat ene jaartje toch niet uitmaakt"
Klinkt nogal tegenstrijdig als je het mij vraagt..

Ar-Tuur 12 January 2004 20:20

Een leeftijdsverhoging is geen structurele oplossing lijkt me. Roekelozen blijf je houden, en de goedwillende 16 jarigen worden gestraft. Beter is het dan om structureel de rijopleiding beter te maken, en strenger te zijn bij overtredingen.

Weirdo Me 18 January 2004 10:25

Wat een dikke onzin! Al die pubers eindelijk BLIJ dat ze een brommer kunnen kopen omdat ze 16 zijn.. Neemt men ze dat af!!
En wat hebben al die pubers eraan dat ze nu eerder auto mogen rijden?! Ze hebben op 17 jarige leeftijd echt het geld er niet voor hoor:rolleyes: Wat een ongelooflijk domme maatregel!

Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 20:17.

Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.