![]() |
Dialecten...
Naar aanleiding van dit topic, welke grappige dialectwoorden hebben jullie allemaal? 8)
|
krijg de tering :+
|
woorden?
westfries is sowieso zo'n raar noordhollands taaltje :D pff... ja denk' benne het je dat teugen hem sait.... (heb je dat tegen hem gezegd...) simpele voorbeelden :+ (phonetisch..) |
donderdeldoekje --> parachute
mai ik ek sa'n aai ? --> mag ik ook zo'n ei (was een x bij de konmar) deze woorden gebruik ik dus voor de grap :p |
Dextor, doet me denken aan een tv-programma van vroeger, was Fries denk'k, van een klein meisje, die praatte ook zo raar :p
*denkt* Woorden die nederlanders niet kennen... Ijrebezen (dankzij bluewolf) zijn aardbeien :p Brossen is niet naar school gaan (maar kennen jullie wel zeker?) Keun is een konijn Stuutjes zijn boterhammen :p |
Citaat:
|
dak - dat ik
mak - mag ik zak - zou ik lak - zoals kik - ik salaat - sla appelsienen - sinaasappelen frinket - vork taloor - bord jetbeze - aardbeien biekes - bijen draperies - gordijnen sloefen - pantoffels |
Citaat:
|
Citaat:
|
wudder = wij
hudder = hun/hen zudder = zij stremien = vergiet junen = uien pelek = paling een zeeuwse drolle = een bolus:) een blaetore = een huilebalk |
kennen kannen kunnen 't verschil niet, dus gebruiken we er maar een :p
meer algemeen nederlands: enigSTe kanis porum ennuh verder weet ik er niet zoveel :p |
Citaat:
Joam= Ja (voor meervoud wou) Joans= Ja (voor meervoud zij) Joas= Ja (voor enkelvoud zij) Joaj= Ja (voor enkelvoud hij) Joak= Ja (voor enkelvoud ik) Wunder= wij Zunder= zij Boeboe= hond :p Drelle= niet zo leuk meisje :p Afwasmachiene= vaatwas Kinésist= fysiotherapeut :p |
ja dat heeft ze = jassedoet
ja dat heeft hij= jattedoei wij = widr zij = zidr praten= klapn of koetn teken doen = mènche moakn op de hoogte zijn = beskit weetn waarrimpel(haha ik zou eigenlijk echt niet weten hoe ik het het beste kan vertalen) = mezinke vork = forsette bord= talworre rugzak = buzze ..... |
belgie heeft toch:
'de straat waarin een droogkuis staat keren' ofzo? :p :p |
Citaat:
|
Citaat:
(ik weet het lekker als nederlander :p) |
ach ja, pleurt toch een end op :z
|
EE OE AA
Heej, je AA drink :+ Domme twentse dozen achter de kassa in een snackbar. We stammen dus toch af van de apen, de twenstenaren in ieder geval :+ |
eh mej jeu mej erpel
ei met ui met aardappelen :p ja dingen zoals bekant (haast, bijna) en ik ben net aangereden (ben net weggereden) en ben wezen stappen.. maarmeer dingen nie echt dacht ik |
Citaat:
hellega (helemaal ofzo? :D) berespek (ontbijtkoek) het is altijd.. TE bed.. TE fiets.. TE werk.. rare mensen :+ als ik daar weer ben zal ik wel ff goed naar zn moeder luisteren :z :+ en twents: tuk - zak tuffel - aardappel jipke en jannoaken - jip en janneke kats - heel erg hej mangs - heb je soms onmeunig - enorm gangs - bezig vort - weg (van weg gaan.. niet zo van waar je op rijdt :+) hellig - boos heannig an / doe kalm an - doe rustig aan (afscheid :p) houwn - meppen geern - graag hej't zo wiet? - heb je het zover? voort - zometeen enz... :z |
Citaat:
Katskadaver=straalbezopen |
Citaat:
|
Citaat:
|
kopstubbe = ragebol
ge-bélschap = masker stevels = laarzen scheuvels = schaatsen dit als aanvulling op Ambi :) |
Flakkees:
Kiek een kachel op d'n diek Kijk een schaap op de dijk Ben ik even blij dat ik redelijk ABN praat |
Citaat:
(zal wel fout accent zijn... ben er niet zo supergoed in zoals jij :+) |
sebiet a ne keej me a bakkes overt beton rosse se :p
|
Alderstroepstjerenst!!!:+
|
Citaat:
|
Citaat:
doe most die de bek holln'n, ik ben hellig :yes: |
Citaat:
|
Ik bin gewoohn een twentenaar...
en die proaten wat debiel... se slikkeh wa letters in onmeunig dom dialect duss |
Eujeuh soapbonke!
|
wada?
moejda? huh? ooooo :+ |
He'j ow goed wies kapot? :Y)
|
vlaams/antwerps:
jot- ja dampkap- afzuigkap droogkuis- droger vuilbak- afvalbak zot- gek ofzo :+ ambetant- irritant, vervelend vrijen- een vriend(in) hebben je lief- je vriend(in) kom aan- kom op allee/allei- zoiets zoals kom op ofzo int- in de naar t school gaan- naar school gaan graaf- tof ge moogt- jij mag schetse- schaatsen als k nog meer tegen kom zal k ze d'r nog wel bij zetten 8) |
Ik ben gelukkig de enige die zonder dialect of accent praat :?
|
Citaat:
ik praat dat ook.. :{ irl niet dan.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Weet ik zo niet, maar zal hier eens een voorbeeld noemen hoe ik een zin "vermakkelijk" :
Week zo nie, ma zals hiero n voarbeeld noem'n hoek n zin "vermakkelijk" Zoiets :? |
een trui = nen boai
een jas = nen frak trein = tring aardappelen = petatn witloof = checong gras = ges boekentas = carnechère |
een fok :yes:
|
Citaat:
|
Ik heb ooit zo moeten lachen om een belg die nor zeine moeke ging:d
|
roekoe ( ik ruik je)
eumeunig (heel erg) |
Citaat:
|
Hoe smek ow den dan!
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 01:58. |
Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.