Citaat:
Originally posted by Fade of Light
-knip blabla-
Ik betwijfel echter of het altijd waar is. Voorbeeld:
Je loopt wat over straat, en ineens wordt er een vrouw van haar tas beroofd en de dief loopt langs je. Je tackelt die gast en blabla (rest is niet van belang).
Het is zo'n reflex dat je die vrouw wilt helpen (en dus die dief neerhaalt), dat ik bewtijfel of het in dat geval om eigenbelang zou gaan....
|
Citaat:
maar over je voorbeeld: dat het een reflex is om die vrouw te helpen, betekent nog niet dat dat de enige reden is. Misschien zit het er wel zo ingebakken dat helpen iets goeds is, dat je t daarom automatisch doet. Ook om jezelf te strelen, ookal heb je dat niet in de gaten. Dat heb je trouwens meestal niet in de gaten, daar denk je niet over na.
|
ik kan er nog aan toevoegen: En jah, ik kan niet goed onbewust en bewust uit elkaar halen, maar ik geloof dat als je erg critisch vragen stelt aan jezelf en die ook 100% met eerlijkheid beantwoord voor jezelf dat iedereen heel goed z'n onderbewuste kan begrijpen. (zoals ik al eerder zei, misschien niet aan te raden)
Maar goed..
Naast wat eneri al zei, heb ik
zeer m'n trijwels over wat jij een "reflex" noemt.
Ten eerste onderschat jij de reactie snelheid van je hersenen misschien en de snelheid waarmee het nog steeds weloverwogen beslissingen kan maken. Wat is volgens jouw dan precies de reflex?
Laten we de REFLEX even uit elkaar halen:
Ten eerste
1 je hebt al bepaald dat het een dief is met een gestolen tasje

(ja we hebben het hier nog steeds over een reflex hoor... (sarcastisch)
2 je
weet al dat je een dief moet stoppen, maakt niet om welke reden dat is... (opgevoed, teveel films gezien, is gewoon
goed)
3 je weet al hoe je iemand moet tackelen, en timed dat op precies het goede moment... anders valt ie niet namelijk.
Alleen de derde stap, kan naar mijn mening een reflex zijn maar dat is niet om het oude dametje te helpen maar om iemand te tackelen.
Kijk, dit is dan alleen met dit voorbeeld maar zo kan je bijna elk reflex uiteensplitsen.
Ik bedoel hiermee te zeggen, wat is er dan een reflex aan? het is gewoon een snelle combinatie van goede keuzes, ONBEWUST (tja anders denk je weer dat ik gek ben

) voorgeprogrammeerd door je hersenen.
En dan nog iets...
veel belangrijker eigenlijk, maar daarvan kan ik jullie niet genoeg mee overtuigen over mijn manier van denken, denk ik, daarom heb ik ook eerst over het "reflex" gehad. Vraag jezelf dit eens kritisch af(anderen naast Fol mogen dat ook doen

);
Zou JIJ die dief gestopt hebben?
hoeveel mensen uit de 10 zouden dat gedaan hebben? (ben ik benieuwd naar)
En hallo, voordat mensen gaan zeggen: "Jah tuurlijk had ik die dief gestopt, dat zou jij toch ook doen? blabla..." Dan is het geen reflex meer he? als het zo stelt. want dan weet je al het een dief is enz enz zoals ik hierboven al zei dus.
dus naja,
ik hoop dat ik nou het idee van Reflex nou een beetje ontkracht heb. Of heb ik ongelijk?