Citaat:
Originally posted by Chatty
Ja maar er is ook nog iets door god geschreven ( heb ik eens in film gezien en gelezen toevallig) dat een vent wat dagen naar een berg ging en terug kwam met een grote steen waar de woorden van god in stonden...
|
Heb je het niet over de tien geboden die God aan Mozes gaf op de berg Sinai?
Ik ben momenteel een herkansing van Grieks aan het leren, een deel van het Oude Testament (ik moet zeggen, het is beter leesbaar dan Plato

) en daar zit die tekst dus ook bij. Ik moet zeggen dat als je zo onduidelijk spreekt over de inhoud van de bijbel (want je omschrijving is ZEER vaag), dan vind ik dat je niet zomaar een oordeel mag vellen over het geloof. De familie van mijn moeders kant gelooft, en ik ben ermee opgegroeid, en ik weet er dus ook heel veel vanaf, en ik heb het zelf verworpen vanaf dat ik een jaar of twaalf was. Niet de wetenschappelijke feiten staan me in de weg daarbij, hoewel dat natuurlijk wel zeer discutabel is (I love your text Dimas

:respect: ) maar het feit dat het geloof zo duidelijk tijdsgebonden is. Toen de mens al kon denken geloofde men nog niet, kijk maar naar de Romeinen en Grieken. Pas rond het jaar 0 kwam Jezus in Rome, en ik weet toevallig dat Jezus niet in het jaar 0 is geboren maar iets ervoor, enfin daar weet ik ook het mijne niet van hoor. Maar een hoge beschaving bestond toen al zo'n 2000 jaar, sorry dat ik het zeg maar die draaide zonder christendom ook. En bovendien kwamen juist in die tijd van het christendom nog veel meer van die geloven op, zoals de Mithrasbeweging bijvoorbeeld. enkel doordat een Romeinse keizer (Constantijn) zich tot christen liet omdopen heeft het christendom standgehouden in deze tijd. Daarvoor geloofden ze in de GRiekse goden als Zeus, Athene, Hera, Poseidon, Aphrodite, Hades enzovoorts. Wat ik ook vreselijk vind (feministe ten voete uit

) is de superioriteit van mannen, altijd *grrr*
Tegenwoordig zijn er inderdaad nog mensen die zeggen dat de bijbel volledig waar is, en die missen inderdaad de tegenwoordigheid van geest om te zeggen dat het gewoon niet kan, nu niet maar vroeger ook niet. Maar de meeste gelovigen nemen de bijbel niet meer zo serieus. Ik vind, hoe kortzichtig je gelovige mensen ook vind, dat je iedereen moet accepteren zoals hij/zij is, want niemand is minder dan de ander, echt niet.
Ik ben het wel eens met het feit dat gelovigen hun kinderen indoctrineren met dit soort verhalen, want vroeger geloofde ik ook dat het allemaal waar was, tot ik de wereld van de Romeinen en Grieken leerde kennen, en de context waarin het christendom was ontstaan en toen vond ik mn antwoorden op vragen die ik mezelf wel al had gesteld over mn geloof maar nooit beantwoord had gekregen. Maar uiteindelijk zal een kind als het ouder wordt voor zichzelf uitmaken of ie er wel of niet voor kiest. Ik denk dat het heel moeilijk is om je kind niet bewust of onbewust kennis te laten maken met het geloof, gewoon omdat het een groot deel van het leven van vele gelovigen is. Maar zolang het christendom geen ongelofelijk enge sekte wordt zie ik er geen kwaad in die mensen net zo goed te respecteren.