Citaat:
Originally posted by eneri
dit spreekt elkaar wel tegen. als je zegt dat ik degene is die alles en die niets is(waar ik t overigens mee eens ben)dan ben ik dus wel degelijk jij. aangezien ik alles ben, ben ik dus ook jij.
en dan zeg je dat het komt door de scheiding tussen de fysieke en de geestelijke wereld dat ik neit jij ben. Met daarachter de zin dat we fysiek t zelfde zijn. bedoel je daar dan dus mee da t t verschil zit in de geestelijke wereld, dat daar t onderscheid wordt gemaakt tussen ik en jij? dan snap ik al helemaal nie wat je met de alinea daarboven bedoelt, waarin je dus zegt dat ik alles is.
Ik geloof dat wij allen 1 zijn. Alleen door onze lichamen worden wij als t ware onderverdeeld. Hoe dat precies in elkaar zirt is vrij ingewikkeld omd at zo even uit te leggen, maar het zou de wereld n stuk mooier maken als we t allemaal geloofden: als je iemand anders pijn doet doe je in feite jezelf pijn, aangezien we 1 zijn. Alle negatieve energie die je uitstraalt komt bij je terug. Dus heeft het geen zin elkaar te kwetsen, of dingen van elkaar af te pakken of een deel van de wereld te laten verhongeren etc.etc.
|
Ik heb zo mun filosofie boek niet bij de hand, maar goed.
Wat ik bedoel te zeggen is dat wij allemaal de natuur zijn, of God, of opperwezen of hoe je het ook wil noemen. Wij zijn de idee "mens". Daarin hebben wij een fysiek voorkomen met bepaalde gemeenschappelijke overeenkomsten. Daarom maakt het fysieke in principe niets uit. De geestelijke helft (of God, of de natuur of wat mijn part noem je het wasgoed) is wat ons ons maakt. Daarin ligt het grote geheim van ons. Dat wij kunnen denken!
Wat ons dus scheidt van alles wat hier op aarde leeft. Waarin wij zelfstandig zijn. Waarom wij elkaar de hersens inslaan met geen ander doel dan bloed te laten spuiten. Kijk, als een leeuw een zwak paard aanvalt en opeet, nou ja, dat is slechts logisch, dat zwakke paard heeft weinig overlevings kans, dus wordt er ruimte gemaakt voor een nieuw paard. Dat is niet wreed want de leeuw kán niet anders doen. Dat is instinct. Datgene wat ons dus ons maakt is onze wil en vrijheid van handelen. Dat ligt dus niet in ons fysiek besloten, maar ergens anders. Wij kunnen een iemand anders zonder reden net zo goed vermoorden als mét reden! Of voor wat dat aangaat, we kunnen iemand lief hebben zonder reden of met reden.
Dat is denk ik wat ons ons maakt
-edit-
Verhip, het is zowaar half 4 ofzo