|
Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen. |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
![]() |
#24 | |
Guest
|
![]() Citaat:
Wat ik bedoel te zeggen is dat wij allemaal de natuur zijn, of God, of opperwezen of hoe je het ook wil noemen. Wij zijn de idee "mens". Daarin hebben wij een fysiek voorkomen met bepaalde gemeenschappelijke overeenkomsten. Daarom maakt het fysieke in principe niets uit. De geestelijke helft (of God, of de natuur of wat mijn part noem je het wasgoed) is wat ons ons maakt. Daarin ligt het grote geheim van ons. Dat wij kunnen denken! Wat ons dus scheidt van alles wat hier op aarde leeft. Waarin wij zelfstandig zijn. Waarom wij elkaar de hersens inslaan met geen ander doel dan bloed te laten spuiten. Kijk, als een leeuw een zwak paard aanvalt en opeet, nou ja, dat is slechts logisch, dat zwakke paard heeft weinig overlevings kans, dus wordt er ruimte gemaakt voor een nieuw paard. Dat is niet wreed want de leeuw kán niet anders doen. Dat is instinct. Datgene wat ons dus ons maakt is onze wil en vrijheid van handelen. Dat ligt dus niet in ons fysiek besloten, maar ergens anders. Wij kunnen een iemand anders zonder reden net zo goed vermoorden als mét reden! Of voor wat dat aangaat, we kunnen iemand lief hebben zonder reden of met reden. Dat is denk ik wat ons ons maakt ![]() -edit- Verhip, het is zowaar half 4 ofzo ![]() |
|
![]() |