Onderwerp: straffen van dieren
Enkele bericht bekijken
Oud 12 January 2004, 21:23   #11
Ar-Tuur
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
Ze bedoelde, we grijpen op zoveel manieren in op het leven van die chimpansees: we geven ze voedsel, we nemen ze op in t ziekenhuis als ze ziek zijn, we kappen bossen etc.
Verder heb je gelijk, het is geen argument vóór ingrijpen.

Maar ik vind het een interessant vraagstuk: als chimpansees zo op mensen lijken, dat ze beseffen wat ze doen als ze een soortgenoot vermoorden, moeten ze dan niet net als mensen gestraft worden?

Mijn eigen mening is zich nog aan het ontwikkelen, ik weet nog niet wat ik er van denken moet. Vandaar dat ik deze discussie opstartte, wilde weten wa jullie vonden.
Op zich begrijp ik die gedachtengang wel, maar ik denk niet dat het zo makkelijk werkt. We grijpen in in het leven van de chimpansees, maar dan gaat het toch om dieren die om wat voor reden dan ook uit de wildernis gehaald worden (bijvoorbeeld vanwege ziekte, uitsterving, voor een dierentuin, of wat dan ook). Het is niet zo dat we alle chimpansees in de vrije natuur helpen overleven door sreeds maar in te grijpen (behalve dan indirect door kappen van bossen of juist bescherming daarvan...)

Ik zie in ieder geval niet zo in waarom de mens de natuur zo nodig zou moeten 'verbeteren'. Om menselijke normen en waarden bij te brengen? Door dat te doen haal je de natuur niet zomaar uit de dieren, dat zouden we trouwens überhaupt niet eens moeten willen...
  Met citaat antwoorden