Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 9 January 2004, 18:17   #1
eneri
Guest

Standaard straffen van dieren

gisteravond was op de BBC een programma over chimpansees en in hoeverre die overeenkomen met mensen. Er bleek dat chimpansees, net als mensen:

- gereedschap gebruiken
- basale culturen vormen(verschillende groepen gebruikten verschillende soorten gereedschap)
- theory of mind hebben( ze weten wat andere chimpansees, voelen, willen en weten, en handelen daar naar)
- vlees eten (andere apensoorten)
- oorlogen voeren waarbij ze soortgenoten vermoorden

Naar aanleiding van dat laatste punt, oorlogen voeren waarbij ze soortgenoten vermoorden, en t 3e punt, theory of mind, zaten de wetenschappers die dit hadden ontdekt, samen met verzorgers van chimpansees in dierentuinen(die testen hadden uitgevoerd om te controlerne of die theory of mind inderdaad echt was), te denken of ze apen misschien moesten straffen(dit ging om apen die in het wild leven, maar die dus wel werden bestudeerd door wetenschappers) omdat ze soortgenoten vermoordden, net zoals dat bij mensen gaat.
Het argument hiervoor was: chimpansees hebben theory of mind, dus ze weten dat ze een soortgenoot pijn doen, genieten hier zichtbaar van(de chimpansees stonden te springen op de borstkas van n ander tot zn ribben eruit kwamen), en gaan door tot hij doodgaat, waarmee ze dus ook beseffen dat ze andere chimpansees hier pijn mee kunnen doen( bij theory of mind hoort ook empathie en sympathie).

Verder was de vermoorde aap lid van een andere groep dan zijn moordenaars. Voorheen waren deze 2 groepen samen 1 groep, tot er blijkbaar een conflict is ontstaan en ze gesplitst zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Mag dit? We grijpen al op zoveel manieren in op het leven van dieren (voedsel geven bv), dus dan ook op deze manier? Of moeten we de natuur hier met rust laten?
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2004, 21:26   #2
dupke
Guest

Standaard

nee natuur met rust laten zo als het is..
dat mensen de theorie van apen bestuderen oke..
maar ik vind wel dat je ze in hun waarde moet laten het is immer in de nauur ETEN EN GEGETEN worden. net als een volgen een muisje op eet hebben apen onderling ruzie.. tja..
gaan mensen hier ook weer in grijpen gaat er gegarnadeerd weer vanalles anders mis.. dus neah.. laat maar lekker alles lopen zo als het nu is.. liefs alle dieren uit de hokken van de dierentuin.. lekker in het wild
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2004, 21:57   #3
WishfulDreaming
-

WishfulDreaming's Avatar

Standaard

De natuur moet je gerust laten.

Katten martelen muisjes soms ook letterlijk dood.
Leeuwen en andere roofdieren hebben ook geen medelijden met hun prooi...

Dat is ook allemaal moorden in mijn ogen, maar het is gewoon een instinct
WishfulDreaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2004, 08:25   #4
eneri
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Saartje18
De natuur moet je gerust laten.

Katten martelen muisjes soms ook letterlijk dood.
Leeuwen en andere roofdieren hebben ook geen medelijden met hun prooi...

Dat is ook allemaal moorden in mijn ogen, maar het is gewoon een instinct
ja maar daar hebben die katten en andere roofdieren n doel bij, namelijk eten en dus overleven. Dat is dus inderdaad hun instinct.
mensen en chimpansees zijn de enige zoogdieren die hun soortgenoten vermoorden, zonder enig instinctief doel. Ze krijgen er geen voedsel door, kunnen zich ook niet makkelijker voortplanten oid. Het enige motief is haat.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 January 2004, 09:18   #5
Dobbo
Guest

Standaard

ik denk dat als de apen in het wild leven dat je er niks aan kan moet doen. Dat is gewoon de natuur, ookal weten die apen dat ze een ander vermoorden.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 January 2004, 16:31   #6
Ar-Tuur
Guest

Standaard

In de natuur geldt nou eenmaal het recht van de sterkste, en dat is altijd zo geweest. Door de ogen van mensen gezien is de natuur soms gruwelijk, maar je moet haar daarom niet proberen menselijk te maken door in te grijpen. Moeten de dieren dan allemaal volgens menselijke, 'beschaafde' maatstaven leven? Dat is onmogelijk... door kunstmatig te willen ingrijpen, maak je van de natuur een onnatuurlijke situatie
  Met citaat antwoorden
Oud 12 January 2004, 17:08   #7
eneri
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Ar-Tuur
In de natuur geldt nou eenmaal het recht van de sterkste, en dat is altijd zo geweest. Door de ogen van mensen gezien is de natuur soms gruwelijk, maar je moet haar daarom niet proberen menselijk te maken door in te grijpen. Moeten de dieren dan allemaal volgens menselijke, 'beschaafde' maatstaven leven? Dat is onmogelijk... door kunstmatig te willen ingrijpen, maak je van de natuur een onnatuurlijke situatie
is dat neit al lang gebeurd dan?hebben we niet al veel te veel ingegrepen in de natuur?
  Met citaat antwoorden
Oud 12 January 2004, 17:22   #8
PFP
Guest

Standaard

wie zegt dat de mens geen onderdeel is van de natuur en dat wat we doen slechts deel is van de evolutie?
  Met citaat antwoorden
Oud 12 January 2004, 20:08   #9
Ar-Tuur
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
is dat neit al lang gebeurd dan?hebben we niet al veel te veel ingegrepen in de natuur?
Maar in welke zin? Wij hebben de natuur dan wel naar onze hand gezet, maar dieren in de wilde natuur leven niet naar onze maatstaven. We hebben huisdieren en cultiveren land, maar dat is toch wat anders? Daarnaast is het geen argument vóór ingrijpen...
  Met citaat antwoorden
Oud 12 January 2004, 20:27   #10
eneri
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Ar-Tuur
Maar in welke zin? Wij hebben de natuur dan wel naar onze hand gezet, maar dieren in de wilde natuur leven niet naar onze maatstaven. We hebben huisdieren en cultiveren land, maar dat is toch wat anders? Daarnaast is het geen argument vóór ingrijpen...
het is ook neit mijn mening hoor. dit was het argument van een dierenverzorger.

Ze bedoelde, we grijpen op zoveel manieren in op het leven van die chimpansees: we geven ze voedsel, we nemen ze op in t ziekenhuis als ze ziek zijn, we kappen bossen etc.
Verder heb je gelijk, het is geen argument vóór ingrijpen.

Maar ik vind het een interessant vraagstuk: als chimpansees zo op mensen lijken, dat ze beseffen wat ze doen als ze een soortgenoot vermoorden, moeten ze dan niet net als mensen gestraft worden?

Mijn eigen mening is zich nog aan het ontwikkelen, ik weet nog niet wat ik er van denken moet. Vandaar dat ik deze discussie opstartte, wilde weten wa jullie vonden.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 January 2004, 21:23   #11
Ar-Tuur
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
Ze bedoelde, we grijpen op zoveel manieren in op het leven van die chimpansees: we geven ze voedsel, we nemen ze op in t ziekenhuis als ze ziek zijn, we kappen bossen etc.
Verder heb je gelijk, het is geen argument vóór ingrijpen.

Maar ik vind het een interessant vraagstuk: als chimpansees zo op mensen lijken, dat ze beseffen wat ze doen als ze een soortgenoot vermoorden, moeten ze dan niet net als mensen gestraft worden?

Mijn eigen mening is zich nog aan het ontwikkelen, ik weet nog niet wat ik er van denken moet. Vandaar dat ik deze discussie opstartte, wilde weten wa jullie vonden.
Op zich begrijp ik die gedachtengang wel, maar ik denk niet dat het zo makkelijk werkt. We grijpen in in het leven van de chimpansees, maar dan gaat het toch om dieren die om wat voor reden dan ook uit de wildernis gehaald worden (bijvoorbeeld vanwege ziekte, uitsterving, voor een dierentuin, of wat dan ook). Het is niet zo dat we alle chimpansees in de vrije natuur helpen overleven door sreeds maar in te grijpen (behalve dan indirect door kappen van bossen of juist bescherming daarvan...)

Ik zie in ieder geval niet zo in waarom de mens de natuur zo nodig zou moeten 'verbeteren'. Om menselijke normen en waarden bij te brengen? Door dat te doen haal je de natuur niet zomaar uit de dieren, dat zouden we trouwens überhaupt niet eens moeten willen...
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Berichting Regels