Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 22 March 2004, 12:18   #1
PFP
Guest

Standaard Israël doodt Hamasleider Yassin

Citaat:
Israël doodt Hamasleider Yassin

Gepubliceerd op maandag 22 maart 2004

In Gaza-Stad is de begrafenis van de door Israël gedode oprichter en leider van Hamas sjeik Achmed Yassin begonnen. Tienduizenden Palestijnen begeleiden de stoet, honderdduizenden zijn de straat opgegaan.I
Lees ook: Yassin: architect van het Palestijnse verzet

Israël doodde met een raketaanval op Gaza de oprichter en de geestelijk leider van Hamas, sjeik Achmed Yassin. Yassin werd in zijn rolstoel voortgeduwd na het ochtendgebed in de moskee toen een raket hem trof. Israëlische helikopters vuurden die raketten af.

Volgens bronnen in ziekenhuizen zijn zeven anderen in de aanval gedood, onder wie twee van Yassins lijfwachten en vijf omstanders. Ook raakten tenminste vijftien Palestijnen gewond.

Woede
De Palestijnse Hamasbeweging heeft bevestigd dat Yassin is gedood en verklaarde 'de dood te brengen in elk Israëlisch huis'. Een Hamaswoordvoeder zei dat Israël met de aanval de 'poorten naar de hel' heeft geopend en dat ongekende wraakacties het gevolg zullen zijn. De militante al-Aqsa Brigades zeiden de moord snel te zullen vergelden.

De Palestijnse leider Arafat heeft drie dagen van rouw afgekondigd.

Duizenden mensen in Libanon, Jordanië en de Palestijnse gebieden zijn woedend de straat opgegaan, in Gaza-stad is een algemene staking uitgeroepen. Israël heeft direct de grenzen met Gaza en de Westelijke Jordaanoever gesloten en bevindt zich in de hoogste staat van paraatheid.

Internationale reacties
De Palestijnse leider Ahmed Qurei heeft de aanval door Israël scherp veroordeeld. Hij noemde het een 'gevaarlijke en krankzinnige daad'. Volgens hem is dit het begin van grote chaos, omdat Hamas nu stuurloos zou zijn.

De Nederlandse regering heeft de aanslag veroordeeld. Minister van Buitenlandse Zaken Bot noemde de actie 'strijdig met het internationale recht'. De Britse minister van Buitenlandse Zaken Jack Straw noemde de actie 'onacceptabel' en 'niet te rechtvaardigen'.

Yassin richtte in 1987 de Hamas-beweging op met als doel de ondergang van Israël. Dit land had het al veel langer op de 67-jarige Hamasleider gemunt en voerde al eerder aanvallen op hem uit. Deze liquidatie-pogingen mislukten.

Sharon
Militaire bronnen vertelden de BBC dat de aanval op Yassin persoonlijk georganiseerd en geregiseerd was door premier Ariel Sharon. De minister van Defensie Zeev Boim verklaarde dat Yassin achter een terreurnetwerk in Gaza zat en 'ten dode opgeschreven was'.

Bij een kabinetsvergadering werd afgelopen week besloten tot de liquidatie van degenen die verantwoordelijk waren voor de dubbele zelfmoordaanslag in de haven van Ashod op 14 maart, waarbij tien Israëliers de dood vonden.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2004, 12:56   #3
Ar-Tuur
Guest

Standaard

Ik vind het een moeilijke kwestie, zeker is wel dat dit de vrede in het Midden-Oosten niet ten goede komt. Het zal verder geweld en radicalisering met zich mee brengen en een vredesproces zal weer enorm ver weg zijn. Hamas en haar zaak zullen alleen maar aan populariteit winnen in de palestijnse gebieden en de Arabische wereld.

Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat deze man zo radicaal was dat mét hem ook niet reëel over vrede gepraat kon worden, aangezien hij "de ondergang van Israël" ten doel had. Maar ook Sharon is een hardliner waar niet mee te praten valt en ik vind het tekenend voor het gebrek aan tact en inzicht van zijn regering.

Het is om moedeloos van te worden er zou gewoon een jonge, intellectuele, progressieve/ruimdenkende Palestijnse politcus moeten opstaan die Arafat opvolgt en samen met een gematigdere Israëlische regering en met behulp van internationale steun een vredesproces moeten zet. Maar dat lijkt verder weg dan ooit.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2004, 13:01   #4
TheGroovMaster
Über Mensch

TheGroovMaster's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar TheGroovMaster
Standaard

ik hoorde het vanmorgen op de radio. Jeetje Israel lijkt wel duitsland met die muur en moorden die ze plegen, waarom kunnen ze niet mee buigen en de pallesteinen grond (terug) geven.

Ik geef de pallesteinen wel gelijk. Het word echt weer oorlog tussen die 2 bevolkings groepen, jammer maarja. israel snapt wel dat zo een liquidati als deze zulke gevolgen kan hebben. Als die gast in een rolstoel zat laat em dan lekker dood rotten zou ik zeggen maar nee hoor pleur der maar raketten op. Het zijn ook van die slimme rakkers die israeliers.

Ik word echt gek van israel. net zoals ik gek word van bush
TheGroovMaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2004, 13:34   #5
PFP
Guest

Standaard

Ik sta volledig achter het israelische besluit om dit kopstuk van de hamas uit de weg te ruimen. Zoals de woordvoerder van sharon al zei, is deze man verantwoordelijk voor tientallen aanslagen met honderden doden en gewonden tot gevolg. Het moet het recht zijn van iedere zelfrespecterende natie om dit soort gevaren uit de weg te kunnen ruimen, desnoods met geweld. Zal er een haan om kraaien als osama wordt vermoord door Pakistani? Ik erger me dood aan het nieuws dat uitgebreid aandacht besteedt en hem als een soort Palestijnse leider probeert neer te zetten, maar het is en blijft gewoon een smerige terrorist en Sharon heeft goed gehandeld om hem uit de weg te ruimen. Van mij hadden de Israëli ook wel wat bommen op die begrafenis mogen gooien die nu aan de gang is.

Palestijnen dreigen nu met een totale oorlog, maar ze zullen dan zeker het onderspit delven tegenover het superieure en befaamde Israëlische volksleger en dit laat slechts zien dat afscheiding de beste oplossing is Ik vrees voor de Palestijnen dat als hun aanslagen gaan uitvoeren ,Israël kei en keihard terug zal slaan. Met het volste recht.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2004, 17:36   #6
BlackTurtle
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Ik sta volledig achter het israelische besluit om dit kopstuk van de hamas uit de weg te ruimen. Zoals de woordvoerder van sharon al zei, is deze man verantwoordelijk voor tientallen aanslagen met honderden doden en gewonden tot gevolg. Het moet het recht zijn van iedere zelfrespecterende natie om dit soort gevaren uit de weg te kunnen ruimen, desnoods met geweld. Zal er een haan om kraaien als osama wordt vermoord door Pakistani? Ik erger me dood aan het nieuws dat uitgebreid aandacht besteedt en hem als een soort Palestijnse leider probeert neer te zetten, maar het is en blijft gewoon een smerige terrorist en Sharon heeft goed gehandeld om hem uit de weg te ruimen. Van mij hadden de Israëli ook wel wat bommen op die begrafenis mogen gooien die nu aan de gang is.

Palestijnen dreigen nu met een totale oorlog, maar ze zullen dan zeker het onderspit delven tegenover het superieure en befaamde Israëlische volksleger en dit laat slechts zien dat afscheiding de beste oplossing is Ik vrees voor de Palestijnen dat als hun aanslagen gaan uitvoeren ,Israël kei en keihard terug zal slaan. Met het volste recht.
ben ik het voor de volle 100% mee eens
  Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2004, 17:43   #7
theo tank
Nostalgisch lid

Standaard

Ik ga niet ontkennen dat die man geen gevaar was voor de vrede, maar ik denk eerder dat je (als Israel zijnde) een weg geopend hebt voor nieuwe gevaren dan dat je er één hebt afgesloten.

Laten we hopen dat de Internationale gemeenschap zich is eens echt gaat inzetten in dit deze kwestie. De Joden zijn daar ,mede door Britten, heen verplaatst maar daarna is er merendeel gedoogd en bekijken we het liefst alles van een afstandje. Of sluiten we een verdrag, wat na een bepaalde periode weer geflopt is.

De vergeldingen die nu elke keer plaats vinden bij beide partijen leveren nul komma nul op, en zullen alleen maar de partijen uit elkaar drijven.

Laatst aangepast door theo tank : 23 March 2004 om 16:37
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 March 2004, 16:08   #8
MasterB
Guest

Standaard

Ik denk dat het een goede keus van Sharon is geweest. De rechtse leiders in Israel willen in ruil voor het vertrekken van de kolonisten een afname van terroristen. Immers wanneer er ooit deels een Palestijnse staat gevormd kan worden (grenzen 1947 of 1967) dan moet er zo min mogelijk dreiging zijn van die staat. Met het wegnemen van een geestelijk leider neem je (vaak) een deel van de kracht weg.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 March 2004, 16:21   #9
Ar-Tuur
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MasterB
Ik denk dat het een goede keus van Sharon is geweest. De rechtse leiders in Israel willen in ruil voor het vertrekken van de kolonisten een afname van terroristen. Immers wanneer er ooit deels een Palestijnse staat gevormd kan worden (grenzen 1947 of 1967) dan moet er zo min mogelijk dreiging zijn van die staat. Met het wegnemen van een geestelijk leider neem je (vaak) een deel van de kracht weg.
Erg naïef gedacht. Als je ziet wat voor een woede en behoefte aan wraak er nu aangewakkerd wordt, is vrede verder weg dan ooit. Hamas en haar zaak winnen aan populariteit en radicalisering zal zich uitbreiden onder de Palestijnse bevolking. Sharon wil voorkomen dat het beeld ontstaat van een nederlaag van Israël door terugtrekking uit de Gaza strook en dus werd deze compleet misplaatste actie uitgevoerd.

Als er ooit een staat gevormd moet worden, vergroot je de dreiging alleen maar als je grote delen van die gebieden blijft bezetten en als je de situatie in deze gebieden zo slecht en zonder toekomstperspectief maakt. Het gaat vooral om voedingsbodems voor terreur, niet om één van de geestelijke leiders. Hoe radicaal deze top van Hamas ook is, Israël op haar beurt doet ook in het geheel geen concessies om tot een vreedzame oplossing te komen. En in dit conflict moet je dan niet alleen met de beschuldigende vinger wijzen op de Palestijnse terroristen die dat blokkeren, want het mes snijdt aan twee kanten.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 March 2004, 17:19   #10
PFP
Guest

Standaard

Israel heeft al enkele keren de hand toegerijkt aan de palestijnen en dan bedoel ik vooral onder de regering van Barak. Telkens werd er echter weer een aanslag gepleegd oid. Dan vind ik het niet gek dat mensen kiezen voor een daadkrachtige man als Sharon. En weer zijn het de palestijnen die roet in het eten blijven gooien met hun radicale opvattingen. De toerijkende hand werd weggeslagen keer op keer. Zelfs Sharon heeft zijn goede wil getoont door het terugtrekken en ontmantellen van enkele posten en nederzettingen, maar weer die verdomde aanslagen.

Dat hoor je amper op het nieuws, het leed van de israeli's
  Met citaat antwoorden
Oud 23 March 2004, 22:00   #11
theo tank
Nostalgisch lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
.

Dat hoor je amper op het nieuws, het leed van de israeli's
Kom op zeg, wees realistisch,moordaanslagen op bussen, markten en dergelijke worden ruim uitgemeten in de pers.

Net of Israeli's alleen maar een schoon geweten hebben, die hebben ook wel eens 'per ongeluk' een tentenkamp geraakt...

Ook onder Barak ging het bouwen van Joodse nederzetting door.

De gehele geschiedenis staat vol met akkoorden die niet nagekomen werden, of gestaakt werden door acties van één van de twee partijen om wat voor reden dan ook.
Oud 24 March 2004, 08:14   #12
The Phit
Guest

Standaard

tja, dat ze zo moeilijk moeten doen om een invalide bejaarde man die gewoon vrij tussen het volk leeft af te knallen.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2004, 19:26   #13
Senseless
Guest

Standaard

Het is wel lichtjes overdreven 3 raketten af te vuren op een bejaarde, oude, weerloze man in een rolstoel, vind je ook niet? En het helpt geen hol om de vrede in Israël te herstellen hoor.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2004, 16:32   #14
BlackTurtle
Guest

Standaard

ik geloof dat ze dat vuur met vuur bestrijden noemen.

en jij vind het wel normaal dat die oude man , er voor zorgt dat busladingen vol israeli's opgeblazen worden, vrouwen kinederen...mannen ook....?
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2004, 16:53   #15
not-known
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Senseless
Het is wel lichtjes overdreven 3 raketten af te vuren op een bejaarde, oude, weerloze man in een rolstoel, vind je ook niet? En het helpt geen hol om de vrede in Israël te herstellen hoor.
De instelling van beide kanten maakt het nu totaal onmogelijk.

Beide kanten zijn even slecht.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 April 2004, 09:12   #16
FunFair
.

Standaard

ondertussen is zijn opvolger ook al omgebracht (toch???)....

ik ben niet voor Israel en ook niet voor Palestina ... ik ben van mening dat Sharon heel snel moet opflikkeren, want die man is geestelijk ook niet helemaal inorde. Die man is altijd al gefixeerd geweest op oorlog. Ik geloof dat hij ook een oorlog tegen Egypte had gestart ofzow (weet ik niet zeker) en daar vervolgens stukken land heeft gejat. Echter kon Europa weer niet ingrijpen, omdat hij het slim speelt, door de ander de eerste zet te laten zetten. Dan is het namelijk rechtvaardig als je een land binnenvalt.
Daarnaast moet Arafat ook opdonderen.... wat hebben we toch aan van die leiders die allebij zo koppig als een ezel zijn?

vond het eerst geen slimme zet, om die hamasleider om te brengen... maar aangezien ze nu de functie heel erg ontmoedigen wordt de organisatie misschien ook wat minder.
Oud 27 April 2004, 21:19   #17
Senseless
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FunFair

vond het eerst geen slimme zet, om die hamasleider om te brengen... maar aangezien ze nu de functie heel erg ontmoedigen wordt de organisatie misschien ook wat minder. [/b]

Zeker niet, het wordt gewoon met de dag erger en ik zie ook nog niet direct een oplossing voor het conflict, aftreden zal ook wel geen zak helpen want dan komen er toch gewoon weer andere fanatieke leiders opzetten?!
  Met citaat antwoorden
Oud 28 April 2004, 00:02   #18
not-known
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Senseless
Zeker niet, het wordt gewoon met de dag erger en ik zie ook nog niet direct een oplossing voor het conflict, aftreden zal ook wel geen zak helpen want dan komen er toch gewoon weer andere fanatieke leiders opzetten?!
Klopt. Maar 1 ding staat nu wél als een paal boven water: met deze leiders zullen ze NOOIT tot een oplossing komen
  Met citaat antwoorden
Oud 28 April 2004, 10:38   #19
Senseless
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle
en jij vind het wel normaal dat die oude man , er voor zorgt dat busladingen vol israeli's opgeblazen worden, vrouwen kinederen...mannen ook....?
Dat heb ik niet gezegd, ik vind het gewoon ronduit belachelijk dat ze er 3 raketten aan verspillen, maar dat is eigenlijk niet het punt.
Het punt is eigenlijk dat beide partijen Jeruzalem willen 'bezitten'
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Berichting Regels