Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Prev Vorige Bericht   Volgende Bericht Next
Oud 1 June 2005, 21:14   #1
koekje
tijd om op te staan

koekje's Avatar

Question handicap

Onlangs ben ik gaan kamperen in Hekelgem en daar had ik een leuk meisje ontmoet... later op de avond is haar geahandicapte neef ook gekomen( hij zat nl in een rolstoel, en deed tal van spastische bewegingen). Dit gaf aanleiding tot serieus gesprek daar ivm .

Hieruit vloeide mijn vraag naar haar toe , nl: stel dat je later met je man/vrouw een kind gaat krijgen, en je weeet dat het kind er als een gehandicapte zal rondlopen, wat doe je dan ? zou je het laten leven ? of niet ? Als het aan mij lag, dan zou ik dat kind niet hoeven, om 2 redenen :

Volgens mij is de kans miniem dat dat kind wel echt gelukkig zal zijn, in een wereld waarhij als abnormaal en onbenul wordt gezien , hoewel het andersom zou kunnen. In dit geval zou hij misschien juist wel gelukkig zijn.. maar wat kan me het dan bewijzen? ...

2de punt: (in eerste instantie) Ik zou uiteraard ook aan mezelf denken ( hoe egoistisch het mag klinken) Wetend dat het kind niet gelukkig zou zijn, zou er eveneens voor zorgen dat ik niet gelukkig ben, tenslotte neemt het tal van moeilijkheden/momenten met zich mee die je moet kunnen verdragen en aanvaarden. Je zou er jezelf enkel maar mee kwetsen...

Dat meisje waarmee ik toen praatte , was het met mij eens.

Wat zouden jullie doen ? het kind het leven toeschenken, en het niet begrijpen? of praat je er nooit meer over?

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels