Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Gezondheid & Lifestyle
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Gezondheid & Lifestyle Gezondheidsvragen? Jouw lichaam, je kleding, of gewoon je manier van leven.

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 16 February 2005, 11:15   #1
bootje
Meest gerespecteerde forummer

bootje's Avatar

Question hand verbrand dringend

er is net een hete pan op mn hand gevallen. wat moet ik doen? ik kan niet de hele dag in ijsblokjes blijven zitten. iemand middeltjes?
Oud 16 February 2005, 11:17   #2
Sanne
Whooohooo

Sanne's Avatar

Standaard

water en de rest komt later?

Nee sorry behalve koud erop weet ik niks
Oud 16 February 2005, 11:20   #3
appelshampoo
Guest

Standaard

Inderdaad behalve goed koud houden weet ik ook niet wat je eraan kunt doen? Ik weet niet hoe ernstig het is maar hier een stukje tekst van gezondheidsplein.nl, want brandwonden kun ernstiger zijn dan je denkt.

Citaat:
Als je huid met iets heel heets in contact komt, ontstaat een brandwond. Hierin bestaan gradaties van ernst. Een eerstegraads brandwond is een rode, droge, zere plek. Veel strandgasten zien er in de zomer zo uit en ook de (hoogte)zon kan brandwonden veroorzaken. Een tweedegraads brandwond is ook rood en pijnlijk, maar is vochtig, soms met blaren. Een derdegraads brandwond is de meest ernstige verbranding. Deze is niet rood, maar geelwit, en doet geen pijn. Dat komt doordat de zenuwuiteinden in de huid beschadigd zijn. Hoewel het geen pijn doet, is dit een ernstige verbranding. Als de huid nog erger verbrandt, ‘verkoolt’ deze. Dan ontstaan zwarte plekken.

Een brandwond ontstaat meestal thuis, door een ongelukje. Een theepot of frituurpan valt om en je brandt je aan het hete water of vet. Je pakt een pan beet waarvan je dacht dat hij nog niet heet was. Je brandt je per ongeluk aan een kaars op tafel als je wat onhandig de schaal groente doorgeeft. Elektriciteit is ook een oorzaak van sommige brandwonden.

De meeste verbrandingen geven schrik en doen een tijdje pijn. De ernst van de wond hangt af van hoe diep de huid verbrand is, en hoe groot de wond is. Als een heel groot huidoppervlak verbrand is, kunnen daar blaren op komen waar vocht uitkomt. In dat geval kan je lichaam uitdrogen. Bij verbrandingen groter dan je handpalm kun je daarom beter contact opnemen met je huisarts. Dat geldt ook als de wond verandert in een geelwitte, droge plek die geen pijn doet. Of als je een vochtige rode wond of blaar hebt in je gezicht, op je handen of geslachtsdelen. Als na een paar dagen de wond begint te infecteren, zie je dat doordat er pus uitkomt. Dan is het verstandig de huisarts te bellen. Een ander soort brandwonden ontstaat door het inademen van hete lucht of stoom. Raadpleeg je arts het liefst onmiddellijk zodat deze kan zien of je inwendige verbrandingen hebt opgelopen.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 February 2005, 11:21   #4
appelshampoo
Guest

Standaard

en volgens gezondheidsplein.nl kun je dit eraan doen

Citaat:
Zelfhulpmiddelen
Als je je brandt, is afkoeling heel belangrijk. Je kunt het betreffende lichaamsdeel 5 tot 10 minuten onder een lauwe, zachtstromende kraan of douche houden. Laat de straal liefst niet direct op de wond komen, maar liever iets ernaast. Zo houd je de schade beperkt. Koel de wond niet langer dan 10 minuten en gebruikook geen ijskoud water; dit in verband met de kans op onderkoeling. Is er geen stromend water in de buurt? Dan is het zelfs beter om het lichaamsdeel onder te dompelen in een sloot, dan niks te doen. Dit is echter een uiterste redmiddel; slootwater is door de afwatering verre van schoon.
Trek nooit de kleding los als die aan de brandwond is vastgeplakt. Zo trek je misschien een stuk huid mee, laat de kleding dus gewoon zitten. Smeer ook geen olie of zalf op de wond, en raak de wond liever niet aan om infectie te voorkomen. Aan een droge rode plek hoef je niets te doen (verbrandingsgraad 1 of 2). Maar op een wond die open is, of blaren heeft, kun je beter een verband doen. Daarvoor kun je een schone theedoek of laken gebruiken, zolang er maar geen vuil bij komt.
Als je kleine kinderen hebt, probeer dan om gevaarlijke situaties te voorkomen. Zo kun je pannen achterop het fornuis plaatsen, een hete schotel of theepot midden op de tafel zetten in plaats van op de rand. Als een klein kind een brandwond oploopt, koel dan eerst 5 minuten met zacht stromend water en ga er daarna even mee langs de huisarts.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 February 2005, 11:27   #5
bootje

bootje's Avatar

Standaard

ff naar apotheek. moet van m'n neef-dokter.
Oud 16 February 2005, 11:46   #6
bootje

bootje's Avatar

Standaard

natuurlijk niks open
Oud 16 February 2005, 11:58   #7
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard

Flamazine erop smeren. Tenminste dat doen wij toch altijd.
Oud 16 February 2005, 12:45   #8
bootje

bootje's Avatar

Standaard

ja heb ik gedaan en gespalkt
Oud 16 February 2005, 14:00   #9
Pakspul
Banned

Pakspul's Avatar

Standaard

gewoon ff onder de koude kraan en doorbikkelen, moet je me zus eens zien hoevaak die onder de brandplekken zit, anders gooi je een natte doek in de diepvries en wikkel je die er omheen
Pakspul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 February 2005, 14:10   #10
FunFair
.

Standaard

10 minuten onder een koude (niet te koude) kraan en dan calendula erop smeren.. en niet te zuinig doen.. want van die calendula wordt de boel ook een beetje soepeler
maar je zult het wel blijven voelen voor een paar dagen denk ik gewoon negeren die pijn
Oud 16 February 2005, 15:10   #11
LexS
BeHeerser

Standaard

Tandpasta erop smeren. helpt echt...

Ik verbrand me minimaal 1x per 2 weken aangezien ik in een restaurantkeuken werk en soms heb ik ff niet de tijd om voorzichtig te zijn als ik iets uit de oven haal oid

Eerst koud water er over laten stromen (indirect, dat wil dus zeggen dat je het via een andere niet verbrande plek op je brandwond moet laten stromen) en vervolgens afdrogen, even wachten en er tandpasta op smeren. Of van dat groene verbrand-gaas natuurlijk als je dat hebt.
LexS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 February 2005, 22:06   #12
bootje

bootje's Avatar

Standaard

heb eerst een halfuur rondgefietst om een apotheek van wacht te vinden (het was over de middag). daar flamasine en een verband gekregen. tot zaterdag behandelen.
en typen en schrijven gaat traag!
Oud 17 February 2005, 12:29   #13
Alpha
FORE!!!

Alpha's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

vooral koud houden
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 February 2005, 12:39   #14
bootje

bootje's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
toch niet je schrijfhand hoop ik :
ge komt gij ook vanalles tegen eh
ja
gisteren ging het schrijven moeilijk. nu veel beter. net verband veranderd en ik heb een aantal kleine littekens. hopelik trekken ze weg.
Oud 18 February 2005, 09:41   #15
L_angeldc
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bootje
ja
gisteren ging het schrijven moeilijk. nu veel beter. net verband veranderd en ik heb een aantal kleine littekens. hopelik trekken ze weg.
als het niet te erg verbrand is, dan zullen ze wel wegtrekken
beterschap in ieder geval
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Berichting Regels