|
School Problemen met een verslag? Enquete houden? Plaats het hier als het met school te maken heeft. |
![]() |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
|
![]() |
#1 |
Super Lid
|
![]()
30t - 5t2(kwadraat) = 20
Komt iemand hier uit en hoe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Girls JustWannaHave Fun
|
![]()
Dat kun je doen met de discrimantmethode.
30t - 5t2(kwadraat) = 20 30t - 5t2 - 20 = 0 Standaardvorm is dus: -5t2 + 30t - 20 = 0 Ik heb zo'n programmatje op m'n rekenmachine om zo'n vergelijkingen in te tikken en de uitkomst is: Discrimant = 500 t = 0,763... of t = 5,236... Je kan het ook gewoon met de hand uitrekenen. dan a = -5, b = 30, c = -20 Discriminant = b2(kwadraat) -4ac Reken maar uit ![]() t = (-b + vierkantswortelDiscrimant)/2 of t = (-b - vierkantswortel Discrimant)/2 wrs snap je niks van mijn uitleg maarja ![]()
![]() |
#3 |
Super Lid
|
![]()
Ik snap er idd helemaal niks van.. Ik heb ook een grafische rekenmachine, maar ik zou niet meer weten met welke functie ik dit kan uitrekenen..
Ik heb een Texas Instruments TI-83. Als iemand me de uitleg kan geven zou ik dat best waarderen.. Het is overigens een som uit een boek van een VMBO-leerling (Theorie), lijkt me niet echt logisch dat zij dat moeten kunnen.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Girls JustWannaHave Fun
|
![]() Citaat:
Mss kan je hier iets mee: http://www.ti83.scholieren.be/progra...ftware&sel=421 En als je eens op google zoekt op "vierkantsvergelijking" of "discriminantmethode" denk ik wel dat je wat uitleg vindt ![]() *edit* en ik zou niet weten wat een VMBO-leerling wel of niet moet kunnen, woon in België ![]()
![]() |
![]() |
#5 |
Super Lid
|
![]()
Is het niet de ABC-formule? Dat heb ik dan nog wel weer gehad.. Ook op mijn grafische rekenmachine
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Girls JustWannaHave Fun
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#7 | |
Lid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
architect of life
|
![]() Citaat:
ax˛+bx+c=0 In dit geval: -5t˛+30t-20=0 a=-5 b=30 c=-20 De formule om de discriminant te berekenen is in cijfers D=b˛-4ac, hier dus: D=30˛-4*(-5)*(-20)=900-400=500 Om de mogelijke x-waarden (hier t-waarden) te berekenen, heb je dan nog een andere formule nodig: x1=(-b+(D)^(1/2))/2a en x2=(-b-(D)^(1/2))/2a (Voor alle duidelijkheid: een getal tot de 1/2)-macht verheffen is hetzelfde als de tweedemachtswortel van een getal nemen.) Als je dat dan gaat invullen: x1=(-30+(500)^(1/2))/(2*-5)= (moet je zelf maar uitrekenen, dit lukt niet uit mijn hoofd) en x2=(-30-(500)^(1/2))/(2*-5)= (idem) Je kan zo'n vergelijking ook uitrekenen met som (S) en product (P). S=-b/a en P=c/a geloof ik. Als je dan een vergelijking hebt zoals bijvoorbeeld x˛-4x+4=0 dan is S=b/a=-(-4)/1=4 en P=4/1, dan weet je dat S=2+2=4 en P=2*2=4. Maar die formule zou je even moeten nakijken.
![]() |
![]() |
#9 |
Amanda
|
![]()
30t - 5t2(kwadraat) = 20
30t-5t2-20=0 5t2-30t-20=0 t2-6t-4=0 en dan ff ABC formule toepassen.. is makkelijker met kleinere getallen ![]() of met de GRM formule intypen en dan met intersect de snijpunten met de x-as uitrekenen ![]()
![]() |
#10 |
Lid
|
![]()
Wat is het nut om hem 3 keer van antwoord te voorzien?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Guest
|
![]()
ik was vroeger goed in wiskunde, ben 4 jaar terug met een 8 geslaagd voor wiskunde a1+2 oip vwo, maar ik snap er de ballen niet meer van als ik het nu lees haha...
|
![]() |
![]() |
#12 | |
Super Lid
|
![]() Citaat:
Zo klaar met de onzin.. Vraag me overigens nog steeds af of iemand weet of ze dit ook krijgen op de MAVO, want volgens mij was dat niet zo? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Stondvettekakkershierzo
|
![]()
pfff, wacht maar tot je regeltechniek doet. En dan vooral geen rekenmachine mag gebruiken. Bah, dan krijg je echt de beroerste integreer, differentieer sommen met 1e en 2e orde processen samen met een PID regelsysteem (niet op de makkelijke manier, neeee, moet moeilijk
![]() ![]()