Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Multi Media > Computers & Internet
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Computers & Internet Problemen met je computer, of weet je niet welke router nu te moeten installeren voor je breedbandje? Dit, en andere zaken vind je hier!

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Prev Vorige Bericht   Volgende Bericht Next
Oud 9 April 2009, 16:59   #1
g4ming4lif3
Guest

Lightbulb Facebook eist facebook.nl op

Citaat:
Facebook probeert de domeinnaam Facebook.nl af te nemen van de Nederlandse eigenaar. "Maar ik had Facebook al eerder geregistreerd dan zij."

Het conflict ligt nu bij de WIPO, de VN-organisatie die uitspraken doet in geschillen rond merken en domeinnamen. Het advocatenkantoor van de Nederlander verwacht een dezer dagen een uitspraak van WIPO. Medio 2008 probeerde Facebook het domein nog voor "een vijfcijferig" bedrag over te nemen. Maar de Nederlander (die liever niet met zijn naam in dit artikel verschijnt) ging niet op dat aanbod in. "Het was een leuk aanbod, maar ik zit daar niet op te wachten." Daarna werd het stil, totdat er onlangs een dik advocatendossier op de mat viel.
Merkmisbruik

Facebook.nl is een van drie domeinen die de Nederlander uitbaat. Hij heeft ook Facebook.be in handen, die doorlinkt naar hetzelfde forum dat op Facebook.nl te vinden is. Volgens de advocaten van Facebook.com misbruikt de Nederlander het merk Facebook om geld te verdienen met advertenties. Ook zou de site een tijdje doorgelinkt staan naar Stepstone.nl. "Een uitzendbureau dat blijkbaar derden betaalt om extra internetverkeer naar haar site te genereren", zo staat er in de aanklacht.

De eigenaar heeft er weinig vertrouwen in dat hij de zaak gaat winnen van de Amerikanen. "De kans is groot dat ik het domein kwijtraak, Facebook heeft een duur advocatenbureau ingeschakeld, Bird & Bird." De Spaanse eigenaar van Facebook.es en het Australische Facebook.com.au moesten eerder ook al hun domein overdragen aan het sociale netwerk van Mark Zuckerberg.
'We hebben de naam zelf verzonnen'

Volgens de Nederlandse domeinbeheerder is zijn zaak echter anders, omdat zijn domein al bestond voordat Zuckerberg & co Facebook.com in bezit hadden. "Ik had in juli 2005 al Facebook.nl geregistreerd. Facebook.com werd pas in augustus 2005 gekocht voor 200.000 dollar. Voor die datum waren ze bezig onder de naam Thefacebook.com."

De Nederlander zegt bij de keuze voor een domeinnaam niet geïnspireerd te zijn door het Amerikaanse sociale netwerk. "We hebben de naam zelf verzonnen. Ik kan er weinig aan doen als iemand daarna de .com-versie gaat uitbaten en een miljoenenbedrijf wordt". Volgens Bird & Bird hadden de Amerikanen in juli 2005 al de rechten en het merkrecht op Facebook.

De Nederlander wacht met spanning op de uitspraak van het WIPO. "Het zou heel treurig zijn als een domein op zo'n makkelijke manier van je kan worden afgenomen. Bedrijven als Facebook hebben zoveel geld, die kunnen je kapotprocederen. Ik heb dat geld niet."

bron:webwereld.nl

Wie denken ze eigenlijk wel wie ze zijn?
Zijn domeinnaam was eerder geregistreerd,dus laat hem z'n domeinnaam houden/
  Met citaat antwoorden

Berichting Regels