Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Gesloten onderwerp

Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 3,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 28 May 2007, 14:11   #1
Leh
Guest

Standaard

nee dat snap ik wel, maar ik denk, dat je het HEM niet schuldig bent, maar juist jezelf uiteindelijk bepaal jijzelf wat je met je leven doet, jij hebt de touwtjes in handen, tuurlijk zijn er wel verleidelijke factoren van buitenaf, maar uiteindelijk bepaal jezelf wat je doet en ben jezelf verantwoordelijk voor je acties, en niet een ander of een God

@SickBoy... wat een agressieve gast die Jezus... ik dacht dat je respect voor je medemens moet hebben. goede en slechte mensen zijn ook medemensen. en tuurlijk is hetgeen wat "De Vijand" heeft gedaan in dit geval niet correct, maar dit is een voorbeeld van kwaad met kwaad bestrijden, en is dat niet in strijd met een van de basis principes van het geloof??

Laatst aangepast door Leh : 28 May 2007 om 14:15

Oud 28 May 2007, 14:44   #2
Banaan
Amsterdam Original

Banaan's Avatar

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Leh Bekijk Bericht
nee dat snap ik wel, maar ik denk, dat je het HEM niet schuldig bent, maar juist jezelf uiteindelijk bepaal jijzelf wat je met je leven doet, jij hebt de touwtjes in handen, tuurlijk zijn er wel verleidelijke factoren van buitenaf, maar uiteindelijk bepaal jezelf wat je doet en ben jezelf verantwoordelijk voor je acties, en niet een ander of een God
De islam draait niet alleen om jezelf... Het gaat erom dat je als persoon samen met een gemeenschap een zo goed mogelijk en sterk mogelijk leven leidt en in onze maatschappij is het onmogelijk om perfect te zijn. Daar heb je de islam en de gelovigen voor. Ik zei het al en zeg het nog een keer; ik heb liever dat me ouders vermoord worden dan dat ik afstand van mijn geloof neem.
Oud 28 May 2007, 17:10   #3
Leh
Guest

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Banaan Bekijk Bericht
De islam draait niet alleen om jezelf... Het gaat erom dat je als persoon samen met een gemeenschap een zo goed mogelijk en sterk mogelijk leven leidt en in onze maatschappij is het onmogelijk om perfect te zijn. Daar heb je de islam en de gelovigen voor. Ik zei het al en zeg het nog een keer; ik heb liever dat me ouders vermoord worden dan dat ik afstand van mijn geloof neem.
Ik ruik een uitdaging nee flauw grapje,
nee maar ik snap dat het niet om jezelf draait, maar wat ik bedoel is:
In jou geval heb je spijt van wat je in je verleden hebt gedaan en om het goed te maken ben je een moskee in gegaan en ben je lid geworden en heb je je, uiteraard vrijwillig, bekeerd. Maar wat jij in jou geval (wat je ook gedaan of niet gedaan hebt, maar dat doet er niet toe)hebt mee gemaakt, hoef je niet tegen over een god te verontschuldigen, of goed te maken. JIJ hebt op dat moment voor jou de goede keuze gemaakt, of dat daadwerkelijk de goede was, dat blijkt later. maar dan hoef je je niet tegenover een ander/god te verontschuldigen (tenzij je natuurlijk iemand op zijn bek ramt)
Jij bent degene die uiteindelijk hebt gekozen een beter pad in te slaan. en als je dan op een beter pad bent, in jou geval de Islam, dan ben je klaar om je geloof uit te voeren zoals dat moet of hoort of wat dan ook. Maar met dat proces heeft God niks te maken, dus hoef je je niet tegen over hem te verontschuldigen (ik zou dat sowieso niet doen, omdat ik daar niet in geloof maargoed)
Maargoed het gaat allemaal erg off topic.

Ik blijf altijd van mening, dat alles te onderzoeken is. Zo is de bijbel tenslotte ook ontstaan, alleen hadden ze toen nog niet de middelen om VERDER onderzoek te doen. en DAAR staat of valt ALLES bij. En tuurlijk is het goed om te geloven, als je daar je rust mee krijgt, maar ik snap niet wat er fout aan is, om te kijken/onderzoeken of dingen zijn gegaan zoals staat beschreven. Het is juist leuk om dat soort dingen te onderzoeken, want dan krijg je een beeld van hoe mensen "toen" leefden. en waarom dingen zijn gebeurd.

Oud 30 May 2007, 15:30   #4
drunken_munkey
Guest

Standaard

Citaat:
Wat ben jij een egoist...

Oud 30 May 2007, 18:28   #5
Banaan
Amsterdam Original

Banaan's Avatar

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door drunken_munkey Bekijk Bericht
Wat ben jij een egoist...
Mensen die niet nadenken horen hier niet thuis.

Laatst aangepast door Banaan : 30 May 2007 om 18:32
Banaan is offline  
Oud 30 May 2007, 20:31   #6
drunken_munkey
Guest

Standaard

Citaat:
Mensen die niet nadenken horen hier niet thuis.
Nou kijk of je zegt dat waar ik op reageerde in de vorm van grootspraak, nou dan kun je dat liever dood zien gaan van je ouders beter lekker voor jezelf houden...of je meent het echt en je vind dat je eigen geloof kwijtraken erger is dan dat je ouders sterven.. dus stel je je eigen geluk boven die van twee mensen en niet zomaar twee mensen lijkt mij. Oftewel beide zijn onzin.

Oftewel best wel over nagedacht, dus als jij dat niet uit mijn post kan halen is het eerder jou tekortkoming.

Oud 31 May 2007, 09:54   #7
Leh
Guest

Standaard

@foetsy, wat ik probeer te zeggen is dat alles wat jezelf doet, alles wat jij doet, wat ik doe, elke beslissing die je neemt; dat je dat ZELF doet, en daar dus geen god bij is betrokken. als ik een beslissing neem, dan denk ik eerst na of ik die beslissing zal nemen, en wat de concequenties ervan zijn. of het een goede of slechte is, dat maakt niet uit. maar mijn beslissing zal ervoor zorgen, dat de keuzes van de volgende beslissing, beperkt worden, op die manier beinvloed ik zelf wat er gaat gebeuren, en waarom dat gaat gebeuren, en daar komt geen god bij kijken... tenzij je mij natuurlijk als god ziet, kan ik me best voorstellen.
Maar over mijn gelul over beslissingen--->> alle wereld ellende!

Oud 31 May 2007, 18:39   #8
Banaan
Amsterdam Original

Banaan's Avatar

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door drunken_munkey Bekijk Bericht
Nou kijk of je zegt dat waar ik op reageerde in de vorm van grootspraak, nou dan kun je dat liever dood zien gaan van je ouders beter lekker voor jezelf houden...of je meent het echt en je vind dat je eigen geloof kwijtraken erger is dan dat je ouders sterven.. dus stel je je eigen geluk boven die van twee mensen en niet zomaar twee mensen lijkt mij. Oftewel beide zijn onzin.

Oftewel best wel over nagedacht, dus als jij dat niet uit mijn post kan halen is het eerder jou tekortkoming.
Leh was er niet van overtuigd dat geloof belangrijk voor me is geweest. Om me dan een egoïst te noemen... wil ik wel even weten hoe je Geert Wilders bestempeld.
Oud 31 May 2007, 20:13   #9
drunken_munkey
Guest

Standaard

Citaat:
Leh was er niet van overtuigd dat geloof belangrijk voor me is geweest. Om me dan een egoïst te noemen... wil ik wel even weten hoe je Geert Wilders bestempeld.
Hallo ik reageer puur op die zin...

en ik weet niet wat jou een egoist noemen en ik bedoel heus niet dat je dat bent ,maar wat jij in die betreffende zin zegt vind ik behoorlijk egoistisch, te maken heeft met geert wilders maarja dat is volgens mij een tik van jou om overal ons Geert bij te betrekken.

Of denk je dat ik ook maar enige sympathie heb met Wilders....?

Oud 1 June 2007, 22:31   #10
Leh
Guest

Standaard

Citaat:

??? ik?? ik geloof best dat geloof belangerijk voor je is hoor

Oud 28 May 2007, 14:45   #11
Sick Boy
Lid

Sick Boy's Avatar

Standaard

Hier een voorbeeld wie je medemens is

Op een dag was er een godsdienstleraar die wilde onderzoeken of Jezus' ideeën wel zuiver waren. "Meester", vroeg hij, "wat moet ik doen om eeuwig leven te krijgen?"

Jezus vroeg: "Wat zegt de wet van Mozes daarover?"

Hij antwoordde: "U moet van de Here, uw God houden met heel uw hart, heel uw ziel, heel uw kracht en heel uw verstand. En u moet net zoveel van uw medemens houden als van uzelf."

"Goed!" zei Jezus. "Doe dat en u zult eeuwig leven krijgen."

De man voelde zich aangesproken. Om zich te rechtvaardigen, vroeg hij: "Wie is eigenlijk mijn medemens?"

Als antwoord gaf Jezus hem dit voorbeeld: "Een man reisde van Jeruzalem naar Jericho. Onderweg werd hij door rovers overvallen. Zij rukten hem de kleren van het lijf, sloegen hem bont en blauw en lieten hem halfdood langs de weg liggen.

Toevallig kwam een priester langs. Maar toen hij de man zag liggen, ging hij aan de overkant van de weg voorbij.

Een tempeldienaar die voorbijkwam, deed hetzelfde en liet de man gewoon liggen.

Gelukkig kwam er ook iemand langs die medelijden kreeg toen hij hem daar zag liggen. Het was een Samaritaan, een vijand van de Joden. (A)

De Samaritaan knielde naast hem neer, verzorgde zijn wonden met olie en wijn en legde er verband om. Daarna tilde hij hem op zijn ezel en ging er zelf naast lopen. Zij kwamen bij een herberg, waar hij hem verder verzorgde.

De volgende morgen gaf hij de herbergier twee zilveren munten en zei: 'Zorg goed voor hem. Mocht dit geld niet genoeg zijn, dan betaal ik de rest de volgende keer wel.'

Wat denkt u? Wie van deze drie was de medemens van het slachtoffer van de roofoverval?"

"De man die medelijden met hem had", was het antwoord. "Precies", zei Jezus. "Volg zijn voorbeeld dan."
Sick Boy is offline  
Oud 28 May 2007, 15:15   #12
blabla1993
Super Lid

blabla1993's Avatar

Standaard

En wat moeten wij met dat gelul?
Oud 28 May 2007, 18:18   #13
Pakspul
Banned

Pakspul's Avatar

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door blabla1993 Bekijk Bericht
En wat moeten wij met dat gelul?
Nu is het aan ons om het psychologie boek er bij te pakken en daaruit dingen te kopieren zodat het bij hun duidelijk wordt dat ze aan een dwangneurose lijden. Lijkt me logisch toch.
Pakspul is offline  
Oud 28 May 2007, 17:14   #14
Leh
Guest

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Sick Boy Bekijk Bericht
Hier een voorbeeld wie je medemens is

Op een dag was er een godsdienstleraar die wilde onderzoeken of Jezus' ideeën wel zuiver waren. "Meester", vroeg hij, "wat moet ik doen om eeuwig leven te krijgen?"

Jezus vroeg: "Wat zegt de wet van Mozes daarover?"

Hij antwoordde: "U moet van de Here, uw God houden met heel uw hart, heel uw ziel, heel uw kracht en heel uw verstand. En u moet net zoveel van uw medemens houden als van uzelf."

"Goed!" zei Jezus. "Doe dat en u zult eeuwig leven krijgen."

De man voelde zich aangesproken. Om zich te rechtvaardigen, vroeg hij: "Wie is eigenlijk mijn medemens?"

Als antwoord gaf Jezus hem dit voorbeeld: "Een man reisde van Jeruzalem naar Jericho. Onderweg werd hij door rovers overvallen. Zij rukten hem de kleren van het lijf, sloegen hem bont en blauw en lieten hem halfdood langs de weg liggen.

Toevallig kwam een priester langs. Maar toen hij de man zag liggen, ging hij aan de overkant van de weg voorbij.

Een tempeldienaar die voorbijkwam, deed hetzelfde en liet de man gewoon liggen.

Gelukkig kwam er ook iemand langs die medelijden kreeg toen hij hem daar zag liggen. Het was een Samaritaan, een vijand van de Joden. (A)

De Samaritaan knielde naast hem neer, verzorgde zijn wonden met olie en wijn en legde er verband om. Daarna tilde hij hem op zijn ezel en ging er zelf naast lopen. Zij kwamen bij een herberg, waar hij hem verder verzorgde.

De volgende morgen gaf hij de herbergier twee zilveren munten en zei: 'Zorg goed voor hem. Mocht dit geld niet genoeg zijn, dan betaal ik de rest de volgende keer wel.'

Wat denkt u? Wie van deze drie was de medemens van het slachtoffer van de roofoverval?"

"De man die medelijden met hem had", was het antwoord. "Precies", zei Jezus. "Volg zijn voorbeeld dan."
Dit heeft helemaal NIKS met geloof te maken. dit is gewoon de goedheid van een persoon... ik snap niet wat dit stuk tekst toevoegt aan het geheel.
Als ik een oud omaatje zie die over wilt steken, dan help ik haar, er zijn ook lui die haar beroven, er zijn ook lui die haar negeren. Die heb je overal, dat heeft NIKS met geloof te maken.
Het enige wat het laat zien, is dat in de tijd dat Jezus bestond, er ook al tering lijers waren die het verzieken voor anderen

Gesloten onderwerp

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels