Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Gesloten onderwerp

Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 3,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 20 May 2007, 20:03   #1
Banaan
Amsterdam Original

Banaan's Avatar

Standaard

Ja kijk ik wil je wel even kort uitleggen over de Jihad. De Jihad betekend eigenlijk het streven naar een beter leven. Je hebt grote Jihad en kleine Jihad.

Grote Jihad houdt zich bezig met de moslim zelf. Hij moet bijv een pen pakken en artikels schrijven om mensen ervan te overtuigen dat de islam goed is bijv. Maar ook zijn best doen om te slagen voor school, zijn buren goed behandelen etc.

Kleine Jihad is wanneer een moslimland zomaar aangevallen wordt. Dan moet de moslim meestrijden met wapens. Dat lijkt me niet meer dan logisch...

Jihad betekent in elk geval niet een heilige oorlog in de zin van een oorlog om anderen te dwingen tot de Islam - het is Muslims ten andere verboden aan zulk een oorlog deel te nemen. De Koran garandeert immers voor iedereen godsdienstvrijheid en verbiedt Muslims uitdrukkelijk anderen te dwingen tot de Islam.
Oud 20 May 2007, 20:14   #2
drunken_munkey
Guest

Standaard

Ja ok dus de Palestijnen bijvoorbeeld voeren nu wel een volgens de Koran gerechtvaardigde Jihad? (Zonder kant te kiezen hoor gewoon neutrale vraag)

En natuurlijk kan een oorlog om Irak bijvoorbeeld gezien worden als een aanval op de algemene Arabische wereld. Waardoor door elk arabisch land een aanval op Amerika een gerechtvaardigde Jihad is?
Maar wat Mohammed B deed is volgens de koran niet gerechtvaardigheid?

Oud 20 May 2007, 20:27   #3
Banaan
Amsterdam Original

Banaan's Avatar

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door drunken_munkey Bekijk Bericht
Ja ok dus de Palestijnen bijvoorbeeld voeren nu wel een volgens de Koran gerechtvaardigde Jihad? (Zonder kant te kiezen hoor gewoon neutrale vraag)

En natuurlijk kan een oorlog om Irak bijvoorbeeld gezien worden als een aanval op de algemene Arabische wereld. Waardoor door elk arabisch land een aanval op Amerika een gerechtvaardigde Jihad is?
Maar wat Mohammed B deed is volgens de koran niet gerechtvaardigheid?
Wat de Palestijnen doen is inderdaad een gerechtvaardigde Jihad ja.

Het geval Irak is zeer moeilijk, want Saddam was niet een lievertje, hoe Amerika daar mee omging is fout. Dus ja, je kan tegen de Amerikanen strijden, maar Amerika had volgens eigen zeggen een reden. De mensen leefden daar in angst, mocht dat niet uiten, dus schreeuwde ook niet om hulp van buitenaf. Daar greep Amerika dus op in...

Mohammed B heeft een afschuwelijke daad begaan, maar ik begrijp zijn frustratie. Je moet als moslim omgaan met kritiek. Dat wil zeggen of tegen strijden op papier of via je mond, of proberen jezelf sterk te houden en 'er niets van aantrekken'. Moord plegen mag sowieso niet.

Je moet ook rekening houden met andere stromingen van Islam. Zo heb je in Nederland Extreem links en rechts maar ook gewoon een midden stuk. In de Islam heb je heel veel verschillende stromingen (Nation of Islam bijv) die een andere opvatting hebben. Daardoor wordt meestal het middenstuk van de Islam ook zo 'geweldadig' opgevat en wordt de Koraan ook 9 uit 10 keer verkeerd begrepen.
Oud 20 May 2007, 20:30   #4
drunken_munkey
Guest

Standaard

@banaan

Ja ik weet wel dat er bijvoorbeeld nu in Turkije daar veel om te doen is. Dat binnen de Islam ook steeds meer verdeeldheid ontstaat.

Oud 20 May 2007, 20:37   #5
Leh
Guest

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Banaan Bekijk Bericht
Grote Jihad houdt zich bezig met de moslim zelf. Hij moet bijv een pen pakken en artikels schrijven om mensen ervan te overtuigen dat de islam goed is bijv. Maar ook zijn best doen om te slagen voor school, zijn buren goed behandelen etc.

Kleine Jihad is wanneer een moslimland zomaar aangevallen wordt. Dan moet de moslim meestrijden met wapens. Dat lijkt me niet meer dan logisch...
weer even off topic hoor
OK die kleine jihad is inderdaad logisch, ik zou mijn land ook verdedigen, en ik vind dat elke man (en vrouw if possible) dat moet doen.
Maar die grote Jihad, dit is een vraag en niet meteen boos worden, aangevallen voelen, gediscrimineerd voelen of gekleineerd voelen... het is GEWOON een vraag Komt het erop neer, dat als een Moslim (en in andere geloven ongeveer hetzelfde) een ander mens/dier goed behandeld, dan ZELF in de hemel of waar je dan ook in geloofd komt?

(even wat over mijn geloof, ik geloof dat als je dood bent, dat er dan helemaal niks meer is... over en uit, klaar.... dood... maar jah 1 manier om achter te komen)

Oud 20 May 2007, 20:44   #6
Banaan
Amsterdam Original

Banaan's Avatar

Standaard

De grote jihad is simpel gezegd een strijd tegen het slechte. Ik geloof ook dat er iets slechts is (Shaytan > Duivel) en datgene wat mensen tot slechte dingen kan leiden, zoals bijvoorbeeld alcohol drinken, om een simpel voorbeeld te noemen. Als jij jezelf daarin kan beheersen, dan ben je een stap dichterbij het paradijs. Ik dronk vroeger best veel alcohol, sinds ik ben bekeerd niet. Ben wel zo eerlijk om te zeggen dat het verleidend is en dat ik avondjes in een cafe wel mis, maar ik beheers me. Dat is de grote Jihad.

Andere mensen of dieren helpen? Ja, dat geeft je veel hoop om toegelaten te worden tot het paradijs. Mensen helpen, vooral arme mensen, is zo belangrijk voor mijn geloof dat het in het rijtje van bidden, ouders verzorgen etc staat. Dat is het geval van de islam, ik weet niet hoe andere geloven daarmee omgaan. Ik als moslim vat het leven op als een examen. Hoe beter je er mee omgaat, hoe meer kans je krijgt om toegelaten te worden.
Oud 20 May 2007, 20:51   #7
drunken_munkey
Guest

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Leh Bekijk Bericht
weer even off topic hoor
OK die kleine jihad is inderdaad logisch, ik zou mijn land ook verdedigen, en ik vind dat elke man (en vrouw if possible) dat moet doen.
Nou ik dus echt niet hoewel ik het begrijp als je in een land woont waar je meer een eenheid bent ok. Maar voor Nederland zelf zou ik het nooit geven. Dit land is slechts een Economische eenheid waar ik niks voor geef. Maar dat terzijde

Maar ik ben het wel met banaan eens dat een wetenschappelijke benadering niet een juiste toenadering is als je het over geloof hebt. Kijk voor niet gelovigen is het een goede bevestiging.

Maar voor de meeste gelovigen(behalve staphorstenaren en naievelingen als sandraatje) is geloof meer dan een paar verhaaltjes uit de bijbel/koran. Dus het is naar mijn mening een betere discussie hoe je het geloof inpast in een gesegregeerde maatschappij. Of zelfs een maatschappij zoals Nederland waar geloof zelfs als iets negatiefs word ervaren door de meeste.

Gesloten onderwerp

Berichting Regels