Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Archief > Archief > School > Examen Forum 2005
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Examen Forum 2005 De examens komen er weer aan...

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 11 May 2005, 13:15   #1
biffyclyro
Lid

biffyclyro's Avatar

Standaard DE grote verzin-een-opleiding-voor-biffeh-topic!

Okee mensen, help mij een opleiding te kiezen! asjeblieeeef want ik weet het echt niet.

okee mijn profiel is c&m (ik doe gymnasium dus wil het liefst naar de universiteit)

ik hou vooral van:

-mensen (maar niet van 15-jarige meisjes (no offense tegen wie dan ook )
-dieren
-muziek
-engeland/schotland/wales/ierland
-kinderen
-ik ben sociaal
-filosoferen
-de natuur
-makeup en tutten enzo
-kleding
-ik ben erg trendy
-creativiteit

so help me!

ikzelf zit een beetje richting pedagogiek/engels/sociologie/psychologie (maar liever niet want ik ergerde me op de open dag al onwijs aan al die slutties)/iets met visagie of kapper ofzo te denken :/ of creatieve therapie ofzo maar dat is weer hbo..

iemand ervaringen of tips/advies, herkenning, etc?
Oud 11 May 2005, 14:15   #2
appelshampoo
Guest

Standaard

uhm.. heb je al zo'n keuzetest gedaan?

Oud 11 May 2005, 15:10   #3
niemand
Super Lid

Standaard

opleiding voor tattoe en piercing shop?

Ik zal het echt niet weten... Recreatie of zo? Reizen -- Wales etc, mensen -- Toeristen, natuur -- Natuur,
Last edited by niemand; Vandaag at 01:19.
niemand is offline  
Oud 11 May 2005, 15:15   #4
appelshampoo
Guest

Standaard

Trouwens, als ik je dingen zo lees vind ik dit wel bij je passen

culturele antropologie

Culturele antropologie bestudeert de verscheidenheid aan menselijke samenlevingen en culturen. Denk daarbij aan de mens en zijn omgeving, gebruiken, gewoonten, waarden, normen, opvattingen, symbolen en religies. Vragen daarbij kunnen zijn: Waarom botsen culturen met elkaar? Hoe ga je met andere culturen om? Welke sociale problemen hebben ontwikkelingslanden en wat is het verband met armoede, oorlog, trauma en wederopbouw?

Culturele antropologie is ontstaan vanuit een fascinatie voor verre en vreemde volkeren. Tegenwoordig bestuderen cultureel antropologen ook culturele fenomenen in de eigen cultuur. Bijvoorbeeld culturele minderheden in geïndustrialiseerde landen of de invloed van bedrijfscultuur op fusies tussen bedrijven.

Oud 11 May 2005, 15:54   #5
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

Bedenk wel dat de universiteit erg wetenschappelijk gericht is en dat je met hbo meer 'mensen-studies' hebt. Je moet toch gaan doen wat je leuk vindt en niet naar de uni gaan omdat het de uni is en je gymnasium gedaan hebt.
Oud 11 May 2005, 16:30   #6
biffyclyro
Lid

biffyclyro's Avatar

Standaard

Tyskie: je hebt helemaal gelijk..
en lager dan wat ik nu doe zou toch te makkelijk voor me zijn geweest dus het is niet zo "ooooh nou heb ik al die jaren voor "niks" m'n best gedaaaan " (ik heb nl nooit ene flikker gedaan)

ja an, culturele antropologie heb ik ook aan zitten denken, maar wouter is ermee gestopt omdat het alleen maar over globalisering enzo ging geloof ik en heb er nog geen een positieve ervaring over gehoord.

ik heb al allerlei tests gedaan.. vorig jaar ofzo ik ga er zometeen wel weer een paar doen
Oud 11 May 2005, 16:34   #7
biffyclyro
Lid

biffyclyro's Avatar

Standaard

even een snel testje gedaan:

mijn grootste succes zou zijn: letteren (alle talenstudies, geschiedenis, kunstrichtingen, communicatie, taal- en cultuurstudies) en lerarenopleiding talen of geschiedenis, hogeschool voor de kunsten

en een beetje minder maar nog wel redelijk:
sociale wetenschappen, planologie, sociale geografie, economie, pabo, lerarenopleiding, hoger sociaal agogisch onderwijs

okee volgende
Oud 11 May 2005, 16:38   #8
appelshampoo
Guest

Standaard

Spreken talen je aan? Want opzich krijg je bij Engels ook veel over de cultuur te weten enzo. (Naar wij dachten)

Maar dat Culturele Antropologie heb ik alleen gehoord wat het inhoudt enzo, niks over de lesinhoud, maar wat ik er zo over gehoord heb paste wel bij jou.

Bij ons op school zijn helemaal van die speciale programma's voor mensen die het niet weten, doen ze dat bij jou op school niet?

Oud 11 May 2005, 16:54   #9
Essebes
Lid

Essebes's Avatar

Standaard

sociale geografie dan, is ook wel interesant.
(stukje van Universiteit Utrecht)

Sociale geografie is iets voor jou als je nieuwsgierig bent naar de wereld om je heen en het leuk vindt om bezig te zijn met mensen, hun gedrag en de gevolgen daarvan voor landen, regio's en plaatsen. Als geograaf kijk je naar de inrichting van gebieden en naar de verschillen ertussen. Hoe groeit bijvoorbeeld een stad in Indonesië of in de VS? Waarom lopen sommige stadswijken meer gevaar om te verarmen dan andere? Wat zijn de gevolgen van wereldomvattende ontwikkelingen als globalisering en het streven naar duurzaamheid voor landen en regio's?
Essebes is offline  
Oud 11 May 2005, 17:06   #10
biffyclyro
Lid

biffyclyro's Avatar

Standaard

essebes: dat klinkt op zich wel oke, ik ga eens neuzen ernaar. bedankt!

MAAR DIT IS ECHT ONZIN

ik heb een ENORME test gedaan en dit kwam er uit van wat me wel zou interesseren

1. Theaterwetenschap
2. Theater, Film en Televisiewetenschap
3. Nederlandse Gebarentaal
4. Culturele Antropologie en Ontwikkelingsociologie
5. Culturele Antropologie en Sociologie der Niet-Westerse Samenlevingen
6. Algemene sociale wetenschappen
7. alle Taal en Cultuur
8. Wereldgodsdiensten
9. Kunstgeschiedenis
11. Muziekwetenschap
12. Theologie
13. Archeologie
14. Archeologie en Prehistorie
15. Humanistiek
16. Algemene Taalwetenschap
17. Arabisch en Islam
18. Oudheidkunde
19. Cultuurwetenschappen
20. Pedagogische Wetenschappen

tja een beetje onzin als je het mij vraagt
Oud 11 May 2005, 17:16   #11
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

Ga gewoon Nederlandse Gebarentaal gecombineerd met Arabisch en Islam studeren... Enorm marktgebied ligt open voor je.
Oud 11 May 2005, 20:12   #12
AMF
Super Lid

AMF's Avatar

Standaard

Citaat:
Algemene Sociale Wetenschappen:
Onveiligheid in de steden, de toegenomen mondigheid van patiënten of de invloed van de massamedia: stuk voor stuk veelomvattende maatschappelijke vraagstukken waarvoor je geen oplossing vindt door alleen vanuit de sociologie, psychologie, culturele antropologie of pedagogiek te redeneren. Bij algemene sociale wetenschappen (ASW) bestudeer je gedrag, mens en maatschappij. Daarbij komen alle sociale wetenschappen aan bod, zowel in de breedte als in de diepte. Neem bijvoorbeeld het vraagstuk van de etnische minderheden in Nederland. Hoe Nederlanders over buitenlanders denken is vooral een psychologische vraag. Maar ook pedagogiek speelt een rol, want denkbeelden worden deels gevormd door opvoeding. En de sociologische/ antropologische invalshoek verschaft inzicht in de invloed van culturele en omgevingsfactoren.

In de studie leer je kennis uit verschillende wetenschappen te combineren, onderzoek te doen, na te denken over vragen van beleid en interventie, eigen standpunten te ontwikkelen en daarover op een professionele manier te communiceren. Echt iets voor mensen die breder willen kijken dus!
Een vriendin van mij zat te twijfelen tussen dit en Pedagogiek (zij gaat Pedagogiek studeren), maar is dit niks voor je biffy?
Oud 12 May 2005, 12:59   #13
biffyclyro
Lid

biffyclyro's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AMF
Een vriendin van mij zat te twijfelen tussen dit en Pedagogiek (zij gaat Pedagogiek studeren), maar is dit niks voor je biffy?
hmm ziet er ook wel interessant uit

damn ik snap nu al niet meer waarom ik in hemelsnaam die meeloopdag engels ga doen
Oud 12 May 2005, 14:19   #14
Ancalagon
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door biffyclyro

ja an, culturele antropologie heb ik ook aan zitten denken, maar wouter is ermee gestopt omdat het alleen maar over globalisering enzo ging geloof ik en heb er nog geen een positieve ervaring over gehoord.

dat was juist gaaf
verder was het alleen een beetje een treurige bedoening

ik zou filosofie gaan studeren

oh en de onzin studies die uit jouw ding kwamen liggen trouwens wel erg op dezelfde lijn als mijn voorkeuren

Oud 13 May 2005, 13:48   #15
Ienke
Guest

Standaard

psychologie? Filosofie?

Oud 15 May 2005, 18:59   #16
eniT
Guest

Standaard

volgens mij is het HET grote verzin-een-opleiding-voor-biffeh topic ipv DE...

Oud 15 May 2005, 21:13   #17
biffyclyro
Lid

biffyclyro's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniT
volgens mij is het HET grote verzin-een-opleiding-voor-biffeh topic ipv DE...
to·pic (de ~, ~s)
1 onderwerp van gesprek

Ik word echt zooo niet goed van al die wijsneuzen die altijd maar denken alles beter te weten. (sorry hoor).
Oud 16 May 2005, 13:39   #18
eniT
Guest

Standaard

Citaat:
to·pic (de ~, ~s)
1 onderwerp van gesprek

Ik word echt zooo niet goed van al die wijsneuzen die altijd maar denken alles beter te weten. (sorry hoor).
het spijt me hoor, maar ik was er vrij zeker van dat het HET was ipv DE. Ik zeg altijd Het topic, dusja....

Oud 16 May 2005, 20:25   #19
lieve colafles
Guest

Standaard

ik denk dat jij uiteindelijk agent wordt, of talentscout bij een modellenbureau.. je hebt oog voor schoonheid..

en verder vind ik manager ook wel iets voor jou..

maar ik denk dat je de tijd moet nemen om zelf uit te zoeken wat je wilt.. er voor gaan zitten
een blaadje pakken en alles wat je leuk vind om te doen opschrijven op een papiertje en gaan strepen..

Oud 16 May 2005, 20:48   #20
bootje
Meest gerespecteerde forummer

bootje's Avatar

Standaard

Citaat:
to·pic (de ~, ~s)
1 onderwerp van gesprek

*kijkt ff in het Groene Boekje*
Oud 16 May 2005, 21:17   #21
PFP
Guest

Standaard

Engelse taal en cultuur

Oud 17 May 2005, 11:02   #22
biffyclyro
Lid

biffyclyro's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniT
het spijt me hoor, maar ik was er vrij zeker van dat het HET was ipv DE. Ik zeg altijd Het topic, dusja....
ja, dat zegt vrijwel iedereen (ik dacht het ook eerst ), maar het is wel vaker het geval dat mensen mij verbeteren terwijl ik het goed doe, vandaar dat ik er af en toe een beetje moe van word

en ja erik ik doe morgen een meeloopdag engelse taal en cultuur maar ik heb me laten vertellen dat je dan vooral literatuur uit de 16e eeuw krijgt en daar zit ik mooi niet op te wachten
Oud 22 May 2005, 20:35   #23
K@rima!
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door appelshampoo
Trouwens, als ik je dingen zo lees vind ik dit wel bij je passen

culturele antropologie

*knip*
Een vriendin van mijn zus studeert culturele antopologie en ze is er heel enthousiast over. Het probleem is alleen dat je na zo'n opleiding heel moeilijk aan een baan komt. Dus dan heb je wel een probleem of je moet daarnaast nog iets anders gaan studeren. Ik weet niet of je zo'n studie bijvoorbeeld met Pedagogiek kunt combineren?

(ik weet trouwens ook nog steeds niet wat ik ga doen na de middelbare school)

Oud 22 May 2005, 20:45   #24
The Phit
Guest

Standaard

Human Recourse management icm met engineering & design. Veel projecten werk (mensen, sociaal). En in engineering & design kun je ook veel van je ding kwijt.

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels