Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 9 July 2004, 11:36   #1
bloempjuh
Guest

Standaard OV wordt lening

Die lieve meneer Zalm heeft een slim plan om geld terug te krijgen in de schatkist: Hij wil het collegegeld omhoogschroeven (alwéér) en de OV-jaarkaart geen gift, maar lening maken. Dit alles in 2006. Alleen D66 is hier tegen tot nu toe.

Kortom: Het leven voor een student wordt weer duurder én je hebt automatisch een schuld na je studie. En bedánkt!

Stem tegen, stem SP!
  Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2004, 11:51   #2
dext0r
veteraan

dext0r's Avatar

Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

een schuld na je studie vind ik nog niet eens zo'n gek plan... echter om de OV jaarkaart tot een lening om te dopen vind ik dan weer een beetje raar... juist dat is een middel waar je niet in kunt snijden vind ik, verhoog dan inderdaad maar gewoon collegegeld etc...opdat studenten misschien eerder geneigd zijn lening aan te vragen bij ib of iets dergelijks...

ps: ik hoorde ook iets over een nieuwe regeling ofzo? hypotheek voor studenten via het rijk? of is dat ook gewoon weer een nieuw onderdeel van ibg dan?
Oud 9 July 2004, 11:55   #3
bloempjuh
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
een schuld na je studie vind ik nog niet eens zo'n gek plan... echter om de OV jaarkaart tot een lening om te dopen vind ik dan weer een beetje raar... juist dat is een middel waar je niet in kunt snijden vind ik, verhoog dan inderdaad maar gewoon collegegeld etc...opdat studenten misschien eerder geneigd zijn lening aan te vragen bij ib of iets dergelijks...

ps: ik hoorde ook iets over een nieuwe regeling ofzo? hypotheek voor studenten via het rijk? of is dat ook gewoon weer een nieuw onderdeel van ibg dan?
Een schuld na je studie kán wel, als je er voor kiest. Maar als je keihard werkt om juist géén schuld op te bouwen en je krijgt er automatisch een..

[edit: hypotheek? Daar heb ik niets van gehoord..]
  Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2004, 12:29   #4
Ar-Tuur
Guest

Standaard

Ik vind überhaupt dat onderwijs één van de laatste zaken moet zijn waar de regering, zeker in een kenniseconomie als Nederland, op moet bezuinigen. Het gaat om de toekomst van het land, Nederland heeft opgeleide mensen nodig en dus zal bezuinigen op termijn de situatie alleen maar verslechteren (dit is een vrij simpele redenatie, ik weet het). Daarnaast vind ik ook dat onderwijs voor iedereen bereikbaar moet blijven.

Ben er trouwens blij om dat D'66 nu eindelijk wel tegengas geeft, ik heb niet voor niets op die partij gestemd, mede vanwege hun programma voor onderwijs
  Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2004, 16:48   #5
Jochemmm
jocking

Jochemmm's Avatar

Stuur een bericht via ICQ naar Jochemmm Stuur een bericht via AIM naar Jochemmm
Standaard

Errr, OV geen gift meer? Je betaald gewoon voor je OV, en niet zo weinig ook.

Verder vraag ik me af in hoeverre deze plannen er ooit doorkomen. Niet de eerste keer dat ze weer dreigen met hoger collegegeld e.d.
Oud 9 July 2004, 16:55   #6
bloempjuh
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jochemmm
Errr, OV geen gift meer? Je betaald gewoon voor je OV, en niet zo weinig ook.

Verder vraag ik me af in hoeverre deze plannen er ooit doorkomen. Niet de eerste keer dat ze weer dreigen met hoger collegegeld e.d.
Hij valt nu onder de prestatiebeurs, als je je norm haalt is 't een gift
  Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2004, 19:05   #7
Alpha
FORE!!!

Alpha's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Ik vind dit echt klote. Het begin hier in Nederland steeds meer te lijken op de VS. Het begint hier ook het land van de rijken te worden. De armen krijgen het steeds moeilijker (allerlei subsidies worden afgeschaft). Ook het studie begint er steeds meer op te lijken dat studeren voor armen ook steeds moeilijker wordt. Hoger collegegeld en het afschaffen van de gratis OV-kaart. Ik vind het echt niet kunnen, en zal dan ook echt niet op VVD en CDA stemmen ... Zelfs LPF vind ik zo'n beetje nog beter. Denk dat ik maar SP ga stemmen ... zodra ik mag
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2004, 19:14   #8
Alpha
FORE!!!

Alpha's Avatar

Standaard

UPDATE:
De OV-kaart blijft toch een gift van de overheid. D66 was tegen het idee om er een lening van te maken. Uiteindelijk heeft het CDA en de VVD de plannen veranderd.

GOEIE GASTEN DIE VAN DE D66
Oud 10 July 2004, 18:30   #9
theo tank
Nostalgisch lid

Standaard

Als je dan snijdt op onderwijs zorg dan dat de organisatie-structuur wordt aangepakt. Meeste scholen/afedelingen van scholen werken zo onoverzichtelijk, bureaucratisch, en langs elkaar heen, daar zou je door een goede afstemming m.i. voldoende geld moeten kunnen besparen.
Oud 10 July 2004, 21:19   #10
not-known
Guest

Standaard

Weet je WAT pas geldt bespaart? Minder regeltjes opleggen!
Het aantal docenten wat nu dingen moet doen zonder dat het hun taak is (en dus uiteindelijk minder kunnen onderwijzen) is ook schrikbarend.
Dit icm. bovenstaande zal de helft van de problemen al oplossen.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 July 2004, 00:12   #11
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik wilde al bijna posten:

Ah, D66 is weer eens tegen, maar geeft uiteindelijk toch weer toe

Maargoed, voor mij geldt het allemaal toch niet meer, ik heb nog maar 1 jaar recht op OV Al met al is het natuurlijk waanzinnig en zetten wij als land in korte tijd forse stappen terug in de tijd. We gaan weer terug naar de tijd dat studeren alleen nog maar voor rijke kindjes was, en dat is een zeer slechte zaak
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 July 2004, 00:33   #12
not-known
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Ik wilde al bijna posten:

Ah, D66 is weer eens tegen, maar geeft uiteindelijk toch weer toe

Maargoed, voor mij geldt het allemaal toch niet meer, ik heb nog maar 1 jaar recht op OV Al met al is het natuurlijk waanzinnig en zetten wij als land in korte tijd forse stappen terug in de tijd. We gaan weer terug naar de tijd dat studeren alleen nog maar voor rijke kindjes was, en dat is een zeer slechte zaak
Was het alleen maar dit
Als je ziet wat CDA en VVD in 2004 hebben gedaan, de complete verzorgingsstaat afgebroken. D66 hoopte op enige genade in het kabinet en zei niks wanneer het moest en zei de verkeerde dingen op het verkeerde moment. Brinkhorst voorop.
SP hard schreeuwend maar kon als gewoonlijk niks en GL als stille man langs het veld. Veel denken, maar weinig bereiken.
PvdA is alleen voor zichzelf bezig / niks boeiends vertellend om maar te kunnen profiteren van de haat van de burgers jegens CDA en VVD. Oh god.. is het echt? Ja de geschiedenis herhaalt zich weer
  Met citaat antwoorden
Oud 14 July 2004, 08:54   #13
sorija
Guest

Standaard

ze moeten eens ophouden met die prijzen zo duur te maken. school word bijna onbetaalbaar!!!!
ik moet me eigen schoolgeld,boekengeld en andere rekeningen betalen, ongeveer 2000 euro.
net of studiefinanciering my helpt die 50 euro die ik krijg per maand mogen ze ook wel in hun kont steken!!!!
ik kreeg pas van hun te horen dat mijn studiefinanciering verhoogt werd. Jippie. ik blij...
Word ie verdomme verhoogt met 2 euro 50:@ nee daar word ik rijker van!!!!!
  Met citaat antwoorden
Oud 15 July 2004, 23:08   #14
Ar-Tuur
Guest

Standaard Re: OV wordt lening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloempjuh
DiStem tegen, stem SP!
Dit vind ik wel erg opportunistisch.
De SP is een prima oppositiepartij, één van de weinigen die ook echt structureel en met enig succes oppositie voert, met een ervaren lijsttrekker. Maar ik moet nog maar zien hoe een eventuele regering met SP het er in deze zware economische tijden vanaf had gebracht met een dergelijk extreem programma. Daarnaast vind ik dat SP überhaupt enkele onhaalbare partijpunten heeft, maar dat is een andere discussie. Ook de SP zou niet ontkomen zijn aan een voorzichtig uitgavenpatroon en bezuinigingen. Misschien hadden ze onderwijs wat meer ontzien..
  Met citaat antwoorden
Oud 16 July 2004, 08:22   #15
electricity
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dext0r

ja dat heb ik ook gehoord
de staat betaalt dan in 1 keer al je collegegeld van je hele studie, en moet je na je studie terugbetalen
ofwel, ze schieten je zo'n 6000 euro voor, en dan mag je dat mooi tegen enkele procente rente per jaar laten staan, om op het einde mooi alles te gaan aflossen, ofwel, stel 5% rente, dan staat er na 4 jaar zo'n 7300 euro open.

toch weer mooi verdient

maar hopen dat dat idee er niet doorheen komt, want dat jaarlijkse bedrag kan ik gerust opbrengen
  Met citaat antwoorden
Oud 16 July 2004, 11:07   #16
Alpha
FORE!!!

Alpha's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door electricity
ja dat heb ik ook gehoord
de staat betaalt dan in 1 keer al je collegegeld van je hele studie, en moet je na je studie terugbetalen
ofwel, ze schieten je zo'n 6000 euro voor, en dan mag je dat mooi tegen enkele procente rente per jaar laten staan, om op het einde mooi alles te gaan aflossen, ofwel, stel 5% rente, dan staat er na 4 jaar zo'n 7300 euro open.

toch weer mooi verdient

maar hopen dat dat idee er niet doorheen komt, want dat jaarlijkse bedrag kan ik gerust opbrengen
6000 euro? ... daar kan ik misschien net 1,5 jaar mee betalen ...
je hele studie
Oud 16 July 2004, 11:15   #17
bootje
Meest gerespecteerde forummer

bootje's Avatar

Standaard

wat houdt een OV eigenlijk precies in?
Oud 16 July 2004, 12:33   #18
Alpha
FORE!!!

Alpha's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bootje
wat houdt een OV eigenlijk precies in?
dat je of tijdens het weekend of door de weeks gratis gebruik kunt maken van het openbaar vervoer (OV = Openbaar Vervoer)
Oud 16 July 2004, 12:41   #19
Stevie
Lid

Stevie's Avatar

Standaard

nee een OV jaarkaart voor studenten geldt toch alleen voor doordeweeks?
Oud 16 July 2004, 12:47   #20
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Thumbs down

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stevie
nee een OV jaarkaart voor studenten geldt toch alleen voor doordeweeks?
Je kunt kiezen, door de week of in het weekend..

Arthur, ik denk dat SP in een kabinet wél enkele keren de poot stijf zou houden, daar waar die eikel van een Dittrich alleen maar konten loopt te kussen en ineens radicaal rechts lijkt te zijn geworden. Ik had enigzins hoop dat D66 in ieder geval het onderwijs zou redden, hún grote speerpunt, maar nee, het enige waar ze een kabinetscrisis voor over lijken te hebben is dat volkomen overbodige referendum
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 July 2004, 23:10   #21
not-known
Guest

Standaard

[QUOTE] Oorspronkelijk geplaatst door jarno109
[b]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Je kunt kiezen, door de week of in het weekend..

wist ik niks van

Dat is al jaren zo. Daar nog voor was het een totaal kaart waarmee je altijd kon reizen. Dat is toen veranderd (onder veel protest welliswaar) naar deze kaart.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 July 2004, 10:44   #22
Peter Vis
Guest

Standaard

Was het niet zo dat kinderen uit een minder rijk gezin ook de mogelijkheid moesten krijgen om te studeren net als kinderen uit een rijker gezin ?? Langzamerhand begint dat steeds meer te vervagen, het wordt steeds duurder om te studeren en de vergoedingen die je krijgt zijn echt een schrale troost op die kosten. Nu je ook nog voor je eigen Ov moet betalen wordt het helemaal een dure bedoeling. Ik kan me zo voorstellen dat minder rijke ouders hun kinderen niet snel meer laten studeren maar hen gewoon naar de plaatselijk Roc laten gaan...
Een kamer nemen is ook geen optie, want die zijn ook aso duur en bovendien in echte studentensteden onvindbaar
  Met citaat antwoorden
Oud 21 July 2004, 00:07   #23
anemic
Guest

Standaard

die sukkels kunnen beter gewoon trajectkaarten invoeren als het zo'n probleem is.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 July 2004, 10:26   #24
DarkSide
Guest

Standaard

Ik ben tegen het idee om van de OV en studiefinanciering een lening te maken en wel om 3 belangrijke redenen.

Ten eerste is het zo dat een student niet alleen studeert in het belang van zichzelf, maar ook in het belang van de samenleving. Daarom mag ook de overheid best haar steentje bijdragen. Dat gebeurt nu ook. Volgens de richtlijnen van het IBG wordt eenderde van de studie betaalt door de overheid door middel van een prestatiebeurs. Eenderde wordt verwacht betaald te worden door een ouderlijke bijdrage of als de ouders geen bijdrage kunnen leveren wordt dit als aanvullende beurs gegeven door de overheid. Voor het laatste deel wordt verwacht dat de student het leent of bijverdiend om het te betalen.

Ten tweede: Onder andere de PVDA presenteert dit plan als een sociaal leenstelsel, maar ik zou het eerder een asociaal leenstelsel willen noemen. Door dit stelsel gaan we weer een stapje terug richting een samenleving zoals we die in vroeger tijden hadden, waarin afkomst je latere maatschappelijke status voor een groot deel bepaalt. Studenten waarvan de ouders genoeg geld hebben zullen geen lening te hoeven opnemen om hun studie te betalen en kunnen zorgeloos gaan studeren. Een student waarvan de ouders echter tot de lagere inkomensgroepen behoren zal zich geplaatst voelen voor het feit dat hij of zij na een studie een enorme schuld zal hebben. Dit kan een reëele belemmering zijn om aan een studie te beginnen, waardoor iemand niet de kansen heeft die hij/zij anders gehad zou hebben.

Ten derde: Studeren is meer dan alleen punten halen. Door een sociaal leenstelsel zullen studenten een grote druk voelen om een studie in zo weinig mogelijk tijd af te ronden. Daardoor komt de student minder toe aan de persoonlijke ontwikkeling, die juist zo'n belangrijk deel vormt van de tijd als student. Studenten zullen minder snel in besturen gaan zitten, geen commissies meer doen etc., waardoor een belangrijk stuk ervaring na de studie ontbreekt.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2004, 11:11   #25
Underworld
Guest

Standaard Re: OV wordt lening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloempjuh
Stem tegen, stem SP!
Stem niet das altijd nog de beste oplossing!
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2004, 13:11   #26
LoeLoe

LoeLoe's Avatar

Standaard Re: Re: OV wordt lening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Underworld
Dan meot je ook niet zeuren wanneer het kabinet weer eens met een beslissing komt waar jij tegen bent
Oud 8 August 2004, 13:17   #27
not-known
Guest

Standaard Re: Re: OV wordt lening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Underworld
Dat is wel het domste wat je kan doen. Dat betekent dus: nooit meer klagen over het beleid, desinteresse in vaarwater van dit land en kans hebben dat de verkeerde partijen aan de macht komen omdat bepaalde groepen hier dankbaar op inspelen. Zo zijn er nog wel een aantal redenen te bedenken.
Denk eens na voor je zo'n achterlijke uitspraak doet.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 September 2004, 21:48   #28
dext0r
veteraan

dext0r's Avatar

Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

maar even serieus nu...Waarom zijn studenten in godsnaam tegen lenen? je leent het tegen een minimaal rente percentage..en bovendien..als je je studie hebt afgerond ben je vrijwel zeker van een fatsoenlijk inkomen...je hebt daarna 15jaar de tijd om het terug te betalen tegen een minimaal bedrag van 50euro per maand..

ik zie het probleem dus niet van lenen, het lijkt mij alleen maar een slim plan...

bovendien komt studieschuld ook niet geregistreerd te staan, dus je hoeft ook niet bang te zijn dat je nooit een hypotheek ofzo meer kunt krijgen omdat je al een lening open hebt staan..etcetcetc.
Oud 2 September 2004, 22:07   #29
PFP
Guest

Standaard

Ik stem geen SP omdat ik ooit hoop een mooie loopbaan te krijgen
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Berichting Regels