Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Multi Media > Computers & Internet
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Computers & Internet Problemen met je computer, of weet je niet welke router nu te moeten installeren voor je breedbandje? Dit, en andere zaken vind je hier!

Antwoord

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 15 March 2005, 12:30   #1
ik_ben_de_man
www.funing.nl

ik_ben_de_man's Avatar

Stuur een bericht via AIM naar ik_ben_de_man Stuur een bericht via Yahoo naar ik_ben_de_man
Standaard Verschillende Scripttalen

ik moet voor school een werkstukje maken over verschillende scripttalen, dus wat zijn de meest bekende en gebruikte scripttalen ? ik hoef dus geen uitgebreide info erbij, alleen effe wat de bekendste zijn...

alvast bedankt
ik_ben_de_man is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2005, 15:13   #2
not-known
Guest

Standaard

- Perl
- PHP
- Phyton
- TCL
- VBscript
- JavaScript
- Bash scripts onder Unix/Linux, dus denk aan Bash/Sh

Leuk overzicht van verschillende talen die er bestaan: http://www.roesler-ac.de/wolfram/hello.htm
Staan ook gewone programmeertalen bij, maargoed je ziet snel genoeg aan de heading of het een script is of niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2005, 15:35   #3
Bazzemans
Super Lid

Bazzemans's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Is XML nou ook een scripttaal eigenlijk? Ik zie het steeds vaker in combinatie met RSS-sheets de kop op steken en ben er wel in geïnteresseerd. Als het een scripttaal is dan kan ik_ben_de_man hem meteen gebruiken , want ik zie het de laatste tijd tamelijk veel.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2005, 20:46   #4
not-known
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Is XML nou ook een scripttaal eigenlijk? Ik zie het steeds vaker in combinatie met RSS-sheets de kop op steken en ben er wel in geïnteresseerd. Als het een scripttaal is dan kan ik_ben_de_man hem meteen gebruiken , want ik zie het de laatste tijd tamelijk veel.
Nope, een scripttaal is in feite hetzelfde als een programmeertaal en in een programmeertaal kun je oa. rekenen, logische operaties uitvoeren, etc. XML kan dat dus niet. XML kan alleen een statisch overzicht geven van data.
Vandaar dat XML dan ook een afkorting is van eXtensible Markup Language, het is een opmaaktaal.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 March 2005, 12:26   #5
bommelding
Guest

Standaard

Vergeet om te beginnen vooral geen onderscheidt te maken tussen server en clientside scripttalen en doe die dan met zo een afbeelding waar je ziet dat bij serverside scripttalen de server eerst het script uit voert en dat bij clientside het script door de browser wordt uitgevoerd.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 March 2005, 14:47   #6
not-known
Guest

Standaard

Als je het over webapplicaties hebt wel ja. Daar zijn scripttalen in eerste instantie niet voor uitgevonden (uitzonderingen daar gelaten).

Laatst aangepast door not-known : 16 March 2005 om 14:51
  Met citaat antwoorden
Oud 16 March 2005, 14:53   #7
Bazzemans
Super Lid

Bazzemans's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Nope, een scripttaal is in feite hetzelfde als een programmeertaal en in een programmeertaal kun je oa. rekenen, logische operaties uitvoeren, etc. XML kan dat dus niet. XML kan alleen een statisch overzicht geven van data.
Vandaar dat XML dan ook een afkorting is van eXtensible Markup Language, het is een opmaaktaal.
Aha.. kijk.. weer wat meer duidelijk .
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 March 2005, 13:39   #8
klootzak
Guest

Standaard

asp en aspx zijn nog niet genoemd.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 March 2005, 14:41   #9
not-known
Guest

Standaard

Dat zijn ook geen talen. ASP maakt gebruik van bijv. JScript of VB Script. ASP kan je vergelijken met SSI en CGI.
Het is een html page met embedded code die server-side uitgevoerd kan worden, waarbij de code elke voor de server uitvoerbare taal kan zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 March 2005, 22:54   #10
klootzak
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Dat zijn ook geen talen. ASP maakt gebruik van bijv. JScript of VB Script. ASP kan je vergelijken met SSI en CGI.
Het is een html page met embedded code die server-side uitgevoerd kan worden, waarbij de code elke voor de server uitvoerbare taal kan zijn.
dat wist ik nog niet, nu wel

.net is ook nog niet genoemd
en java als zijnde java ook nog niet wel javascript maar dat is weer een zeer slap aftreksel van
  Met citaat antwoorden
Oud 21 March 2005, 09:35   #11
not-known
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klootzak
dat wist ik nog niet, nu wel

.net is ook nog niet genoemd
en java als zijnde java ook nog niet wel javascript maar dat is weer een zeer slap aftreksel van
.NET is ook geen taal, maar een framework. De talen die binnen dit framework gebruikt worden zijn ook geen scripttalen. Java is ook geen scripttaal, maar een volwaardige programmeertaal.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Berichting Regels