|
Muziek Forum Speel je in een band? Of wil je ons laten weten welk nummers jij waardeert. Kortom: Rok, Jas of Bloes. Het is allemaal klere-muziek en past hier dus perfect thuis! |
![]() |
|
Onderwerpopties | Stem op Onderwerp | Weergavemodus |
![]() |
#1 |
Lid
|
![]()
'Mijn' band is nu zeg maar compleet en we zaten erover te denken om eerst een paar maanden te oefenen en daarna naar lokale festivals enzo te gaan.. Maar heeft iemand hier een idee hoe je weet of je daar kan spelen en hoe je bekender wordt? Dus eigelijk gewoon alle mogelijke tips die je hebt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Guest
|
![]()
goede muziek maken, en als dat niet werkt makkelijk in het gehoor liggende muziek maken
|
![]() |
![]() |
#3 |
Guest
|
![]()
pak in het begin elke kans aan, en bied je vooral overal aan
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Guest
|
![]()
oke, ik denk dat je zo het meeste 'succes' boekt.
eerst veel veel veel oefenen. alles strak krijgen en echt het idee hebben dat je die nummers kan dromen, met ogen dicht kan spelen enzovoorts. neem daarna je beste/representatiefste nummers op. klein studiootje/sporenrecordertje voor een demootje. waarom? omdat veel zalen vaak demo's vragen. speel inderdaad echt alles wat je kan spelen. dus van je grootmoeders achtertuin tot een countryfestival (waar niks mis mee is). denk eraan bij je shows: let op je show. het is typisch nederlands om redelijk strakke muziek te maken, maar er bij te staan als een stelletje zoutzakken. een show is voor mij (en denk voor de meeste) veel memorabeler als je een gave show neerzet en daarnaast gewoon netjes alles speelt. ga ook na bij je eigen muziek of wat je speelt ook echt goed klinkt, daarom is opnemen ook zo belangrijk, dan kan je jezelf echt terughoren, laat ook wat mensen er bijv kritisch naar luisteren, commentaar kan je altijd veel aan hebben, mits er een goede kritiek in zit waar je als band zijnde wat aan hebt. maak een band-email adres aan en probeer via deze mail alles te regelen aan shows, zorg dat dat up-to-date blijft en dat ieder ervan af weet, de neuzen moeten in dezelfde richting staan. zoek contact met andere bands, want deze kunnen je weer via andere bands en die weer via andere bands aan shows helpen. wees niet karig met je demo's. inderdaad je verliest er geld aan, maar krijgt er wel veel shows voor terug, dus opsturen die hap en uitdelen. ga er niet vanuit dat je bij je eerste shows gelijk honderden euro's in je klauwen krijgt gedrukt, daar moet je het ook niet voor doen, je doet het voor de lol en je raakt meer geld kwijt dan dat je maakt, of je moet toevallig in the rolling stones zitten. een website is opzich wel handig, maar niet het eerste vereiste. ik ken tal van 'bands' met een superdeluze site met alles erop en eraan en die spelen dan twee keer in het jaar op de jaarlijkse opendag van school en in hun stamkroeg. dus: je moet ervoor gaan, kost veel tijd, maar krijgt er veel voor terug! tenminste zo heb ik het altijd ervaren. succes. meer vragen, hoor ik het wel. |
![]() |
![]() |
#5 |
Guest
|
![]()
ohja, het belangrijkste vergeet ik gewoon
neem emo-haar |
![]() |
![]() |
#6 | |
Guest
|
![]() Citaat:
![]() en voor de rest ben ik het met je eens, niet dat ik veel verstand van bandjesbekendheid heb ofzo maar toch ![]() |
|
![]() |
![]() |
#7 |
Lid
|
![]() ![]()
![]() |
#8 |
Guest
|
![]()
lees wat boeken:
muzikantengids this business of music: marketing & promotion music the business etc etc staan aardig wat tips in mijn belangrijkste tip: zorg dat je: a) een duidelijk herkenbare EIGEN sound hebt b) een duidelijk EIGEN image hebt en iedereen in de band dit uitstraalt dat zijn de 2 belangrijkste redenen waarom nederlandse bands zo kut zijn over hetalgemeen.. nederlandse bands die dit wel hebben (of je het nu goed vindt of niet) Apers Within Temptation Instil Born From Pain bands die dit missen: Kane Green Lizard Krezip daarom verkopen die laatste bands ook alleen maar in nederland. |
![]() |
![]() |
#9 | |
Lid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Guest
|
![]()
WTF is Emo-Haar??
|
![]() |
![]() |
#11 | |
Lid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Guest
|
![]()
hmmm hip
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Guest
|
![]() Citaat:
waar veel bands over struikelen is vaak dat een band zogenaamd inovatief wil zijn. hoe lees je wel niet van die biografien over hoe origineel de band wel niet is en wat ze doen, doet niemand anders. bullshit. alles is vaak al gedaan en elke muziek heeft wel weer wat van iets ander weg. het gaat erom dat je goed beseft dat de muziek die je maakt wel duidelijk identificeerbaar is. als ik een plaat van the beatles opdoe hoor ik binnen tien seconden dat het the beatles zijn en als ik een plaat van pakweg limp bizkit opdoe, hoor je dat ook (hoe kut of goed je die band ook mag vinden). als je als band alleen maar nummers schrijft die geen samenhang tonen en op podium overkomen als losse flodders, krijg je dus nooit echt een eigen sound. dus eigenlijk: less is more |
|
![]() |
![]() |
#14 |
Lid
|
![]()
Dat we ons dus ook duidelijk richten op 1 stijl en niet de ene keer keiharde blackmetal maken en daarna jazz?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Guest
|
![]() Citaat:
jup en dat je niet lijkt op een copy van een of ander band. goed recent vorbeeld (van hoe het WEL moet): The Hives |
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Guest
|
![]() Citaat:
![]() en inderdaad The Hives hebben een echt herkenbaar geluid, je weet dan ook meteen dat zij het zijn en dat is gewoon het beste ![]() |
|
![]() |
![]() |
#17 |
Guest
|
![]()
ja en zoals gezegd is ga alle poppodia af in de buurt, raak bevriend met andere bandjes en organiseer samen en optreden kan je ook de kosten delen. en probeer in cafe's enzo kleinschalige goeie optredens neer te zetten
veel suc6 ![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Trots van het noorden.
|
![]()
een zanger hebben die met het publiek om kan gaan is een must
![]() |
#19 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Super Lid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#21 | |
Guest
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#22 | |
Guest
|
![]() Citaat:
of is dit een soort van open sollicitatie? |
|
![]() |
![]() |
#23 |
Guest
|
![]()
het belang van knappe drummers wordt hier dusdanig onderschat dat het broodnodig was om even de verhoudingen recht te trekken!
Maar wees niet bevreesd, ik durf niet zo goed in een metalband met langharige mannen, dus jullie kunnen mijn gestalte waarschijnlijk nog vaak live aanschouwen met mijn huidige band |
![]() |
![]() |
#24 |
Super Lid
|
![]()
Ik vind het wel apart dat ik hier NIETS lees over het coveren. Niet dat het iets is waar je lang aan vast moet houden, maar alvorens je voldoende (kwalitatief goed) materiaal hebt om mee op te treden is het coveren van nummers geen slecht idee om je show op te vullen. Bovendien speel je dan iets herkenbaars voor de mensen die je (nog) niet kennen. Belangrijk is echter wel dat je het er langzaam wel uit haalt, want je zult op een gegeven moment toch op je eigen muziek moeten kunnen bouwen en mensen moeten uiteraard daarvoor komen.
Ik heb het meegemaakt met het bandje Charing X. Ze wonnen ooit de prijs van beste studentenband, stonden al in Paradiso, Hedon, Stairway to Heaven, het Gelredome en de Melkweg. Ze waren ook bij het programma "waar een wil is.." van RTL4. Ze spelen altijd erg veel covers en dat doen ze ook zeker niet onverdienstelijk. Ik ben echter een keer bij een single-presentatie geweest waar ze dus ook hun eigen nummers speelden. Echter waren de covers gewoon vermakelijker dan de eigen nummers, dan zit er dus al structureel iets mis. Ik denk dat je daar wel voor moet waken. Overigens kregen ze ook het kritiek dat ze wel een good album-track gemaakt hadden, maar geen echte single. Een echte pakkende single, vaak iets commerciëler dan je waarschijnlijk zelf wilt, is echt een must om op welke manier dan ook door te breken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Guest
|
![]() Citaat:
goeie tips bazzemans zo ken ik je weer ![]() |
|
![]() |
![]() |
#26 | |
Super Lid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Guest
|
![]()
vind coveren eigenlijk niet per definitie echt goed voor een band. wel om misschien met elkaar in te spelen, maar ben persoonlijk nooit zo'n fan van covers in je set, want:
1. klinkt meestal toch nooit zo goed als het origineel, omdat je naspeelt van een plaat 2. bij metal/hardcore kennen de meeste mensen de covers tovch nooit echt en zijn mensen meer benieuwd naar eigen werk 3. veel bands vallen in de verleiding om de cover zo precies mogelijk na te spelen. maar jouw band is niet de band die je covert en benader je nooit exact dezelfde sound en vind ik het daarom vaak bagger klinken |
![]() |
![]() |
#28 |
Super Lid
|
![]()
Punt 1.. Dat hoeft ook vaak niet, want het gaat toch vaak om het amusement. Mensen moeten gewoon ff gepakt worden door de muziek en vervolgens luisteren ze ook naar de eigen muziek. Bovendien kom je er met alleen eigen nummers vaak niet in het begin. In het begin kom je voornamelijk alleen in aanmerking om op plaatsen te spelen waar een breed publiek komt en je dus met covers verder komt..
Punt 2.. dat klopt wel, maar het gaat hier toch niet alleen om die bandjes of wel? (In Elvenkindjes geval waarschijnlijk wel, maar toch) Punt 3.. dat is je eigen mening ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Lid
|
![]()
Om even terug te komen op punt 3 van yor
![]() We zijn nu dus bezig om deathmetalversies te maken van een paar Iron Maiden nummers (nja, ik dan, want de drummer en bassist hebben niet zoveel verstand van toonsoorten enzo), en is dat een goed idee of kan ik dat meteen weggooien? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Super Lid
|
![]()
Volgens mij verschillen de meningen daar gewoon over. Het kan best nuttig zijn en helpen, maar het kan ook averrechts werken, zoals Yor al zei. Maar hier waag ik me niet aan, ik zit totaal niet in die scene
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Trots van het noorden.
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 |
Lid
|
![]()
Btw, als het lukt wil ik wel foto's en samples maken van hoe wij oefenen.. Is daar interesse voor?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Guest
|
![]()
laat maar zien
over die death iron maiden. je kan het proberen, alleen iron maiden is niet het makkelijkste om te spelen, laat staan als deathmetal, maar je kan het proberen, je moet doen wat je zelf wilt en wat je denk t te kunnen, dat kan ik moeilijk beoordelen vanuit mijn stoeltje hier in leiden |
![]() |
![]() |
#34 | |
Guest
|
![]() Citaat:
![]() gefeliciteerd dan toch met je eerste plek ![]() ontipoc; ik heb compleet geen verstand van wat voor soort metal dan ook dus daar kan ik je niet mee helpen elfjeskind ![]() |
|
![]() |
![]() |
#35 | |
Lid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Trots van het noorden.
|
![]()
de meeste deathmetal solo's zijn ook slopend hoor
![]()
![]() |
#37 |
Lid
|
![]()
Ja maar als ik ze zelf construeer vind ik ze makkelijker om te spelen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Lid
|
![]()
Bij deze vervloek ik alle drummers
![]() Komtie lekker op tijd mee ![]() Nja, als wij over een paar jaar in Finland touren lachen we hem uit ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Guest
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#40 |
Super Lid
|
![]()
Bij de band van vrienden van mij kapte de gitarist
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#41 |
Guest
|
![]()
of wat dacht je als de bassist EN de drummer er tegelijkertijd mee nokken. kan je gelijk je bandje opdoeken. had een vriend van mij
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Guest
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#43 |