Citaat:
Taalunie noemt boycot onverstandig
HILVERSUM Het is volgens de Taalunie onverstandig dat een aantal media de nieuwe spelling zal boycotten. Volgens de voorzitter van de spellingswerkgroep van de Taalunie, Van den Toorn, zal een boycot de communicatie niet bevorderen.
Drie landelijke kranten, vier weekbladen en de NOS hebben aangekondigd dat ze de nieuwe spelling boycotten. Ze vinden die absurd en inconsequent. Vanaf augustus moet bijvoorbeeld Middeleeuwen met kleine letter worden geschreven.
De media hopen dat de Taalunie nog tot inkeer komt, maar die zegt dat dat niet zal gebeuren."De wijzigingen zijn al vastgelegd in de Spellingswet."
Bron.
|
Ik vind het goed dat ze protesteren. De taalunie wil de Nederlandse spelling eenvoudiger maken, maar zo maken ze het voor ons net moeilijker. Zo wordt bijvoorbeeld vice-president vicepresident en meesterkok meester-kok. Hoe gaan we dat in 's hemelsnaam uit elkaar kunnen houden? Ik had eindelijk door wanneer er een koppelteken kwam en wanneer niet en welke letter er tussengevoegd moet worden. Dat ze het voor woorden als paddestoel en jongetje doen kan ik nog begrijpen, maar het gaat hier om meer dan duizend woorden! Zo maakt men het voor de mensen die de huidige Nederlandse spelling beheersen alleen nog maar verwarrender.