Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Prev Vorige Bericht   Volgende Bericht Next
Oud 26 May 2006, 19:00   #2
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Kwak
Dit omdat je al je hele leven in je hoofd denkt, en tegen jezelf zegt hoe je bent en hoe je moet reageren volgens een bepaald patroon dat je jezelf hebt aangeleerd.
Echt aanleren heb je nooit gedaan volgens mij. Je hebt het gewoon geïmmiteerd. 70% van het menselijk gedrag is een immitatie van anderen. Je hebt je dag gedrag gewoon eigen gemaakt.
Vooral in je eerste levensjaren is dit zo.

Citaat:
Origineel gepost door Kwak
Maar wat nu als je je eigen karakter los zou kunnen laten? Kun je jezelf trainen om van postzegelverzamelaar naar lolbroek te veranderen? Of van despressieve gothic jezelf tot supergabber om te toveren? Ik denk van wel!
Ik ben er vrijwel zeker van. En kan je ook een voorbeeld daarvan geven: mezelf. Vroeger was ik echt ongelooflijk verlegen en onzeker van mezelf. (Dat hing samen bij mij.) Wat andere zeiden was altijd beter. Als iemand me iets vroeg, deed ik het meteen omdat zij nu eenmaal koewler en toffer en dit en dat waren dan ik. Ze zouden me wel eens niet tof kunnen vinden. Daarnaast was ik een echte seut (vrouwelijke vorm van sul/nerd) en ik denk/hoop dat ik nu toch mag zeggen dat dit het geval niet meer is.
Door de jaren heen ben ik veranderd. Jullie spotten graag met het feit dat ik me inzet voor dingen als het speelplein, maar ik ben daar veel zelfzekerder door geworden en veel socialer. En dat heeft niet alleen gevolgen gehad op mijn sociaal leven, maar ook op mijn persoonlijkheid.
Mijn ouders hebben altijd laten uitschijnen dat ze niet volledig achter het speelplein stonden, maar ze zagen ook wel wat het voor en met mij doet/deed. Daarom hebben ze het me nooit verboden en me toch altijd gesteund hierbij.

Dus ik denk wel dat het kan, ja .

Berichting Regels